فاکتورهای خطر ناباروری که شاید از آنها بی اطلاع باشید

فاکتورهای خطر ناباروری که شاید از آنها بی اطلاع باشید

 عوامل مختلفی همچون سن، مسایل ژنتیکی و یا محیط بر قدرت باروری افراد اثرگذار است، اما فاکتورهای کمتر شناخته شده ای هم مانند بیماری لثه، کمبود ویتامین دی، کم تحرکی، کار در آشپزخانه و دوچرخه سواری حرفه ای می توانند باروری را در زنان و مردان تهدید کنند.
 دکتر ‘گتا ونکات’ یک متخصص در کلنیک باروری ‘هارلی استریت’ در انگلیس که بیش از دو دهه در زمینه درمان ناباروری کار کرده است، می گوید: حفظ یک شیوه سالم زندگی با ورزش کردن و مصرف مواد مغذی سالم برای بارور شدن مهم هستند اما در این میان، برخی افراد از تاثیر سایر عوامل و فعالیت های روزمره بر قدرت باروری کمتر مطلع هستند.
به گفته دکتر ونکات، برخی از این عوامل به شرح زیر است:

 

کمبود ویتامین دی

اخیرا مشخص شده است که کمبود ویتامین دی می تواند باعث سقط جنین و مشکلات تخمک گذاری در زنان و نیز عملکرد اسپرم در مردان شود.
دکتر ونکات ادامه داد: مصرف مولتی ویتامین ها سطح ویتامین دی را به اندازه کافی بالا نمی برد اما قرص های ویتامین دی می توانند این نقص را جبران کنند.
ویتامین دی از طریق نور خورشید جذب بدن می شود اما برخی از مواد غذایی مانند برخی از ماهی های چرب، گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ و خوراکی های غنی شده نیز حاوی ویتامین دی هستند.

 

کار کردن طولانی مدت مردان به عنوان آشپز

کار کردن مردان در آشپزخانه برای ساعت های طولانی از دیگر عواملی است که باروری آن را تهدید می کند.
به واقع، چنین تاثیری در صورت قرار گرفتن مردان در نزدیکی اجاق های آشپزی و فرهای داغ برای دوره های زمانی طولانی مدت ایجاد می شود.

 

استفاده از لپ تاپ

مردانی که در هنگام استفاده از لپ تاپ آن را روی پاهای خود قرار می دهند، احتمال باروری خود را تهدید می کنند.
به گفته دکتر ونکات، این مشکل ناشی از حرارت منتشر شده از لپ تاپ و نه خود این فناوری است بنابراین گمان می رود که گذاشتن تلفن همراه در جیب شلوار مشکلی در این رابطه ایجاد نمی کند.

 

دوچرخه سواری حرفه ای

از دیگر عواملی که احتمال باروری مردان را تهدید می کند، دوچرخه سواری طولانی مدت و به صورت حرفه ای است. اما دوچرخه سواری معمولی تاثیری بر احتمال باروری مردان ندارد.
دکتر ونکات می گوید: دوچرخه سواری برای دوره های زمانی طولانی مدت به ویژه در یک سطح رقابتی می تواند بر تولید و کیفیت اسپرم تاثیر گذارد.
وی در عین حال خاظر نشان کرد: مطالعات نشان می دهند که دوچرخه سواری کم برای مثال دوچرخه سواری برای رفتن به محل کار و یا بازگشت به خانه تاثیر منفی ندارد.

 

کار در ادارات

کار کردن در اداره و یا هر شغل دیگری که باعث کم تحرکی فرد شود، بر باروری تاثیر می گذارد.
دکتر ونکات می گوید: تحرک داشتن تضمین می کند که سموم به طور موثری توسط بدن پردازش می شوند و از ارگان های تولید مثلی دور می مانند.
بر این اساس، ورزش می تواند به رهایی یافتن بدن از این سموم کمک کند.

 

بیماری لثه

به گفته دکتر ونکات، زمانی که او به بیمارانش پیشنهاد مراجعه به دندانپزشک را می دهد، تعجب می کنند، اما از عواملی که بر باروری زنان تاثیر می گذارد، بیماری لثه و عفونت های دندانی است و این بیماری ها می تواند به نطفه صدمه بزند.

 

بیماری های مزمن

وضعیت هایی مانند چاقی، استرس و افسردگی نیز با تاثیر بر هورمون ها و به نوبه خود بر تخمک گذاری و کیفیت اسپرم ، می توانند احتمال باروری را تغییر دهند.
منبع :ایرنا

 

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

۵ دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *