Abortion

عواملی که باعث سقط جنین می‌شود

ختم حاملگی قبل از هفته ۲۲ بارداری که به آن سقط جنین گفته می‌شود؛ ممکن است به صورت خود‌ به خودی رخ دهد، اما برخی مادران به صورت عمدی اقدام به آن می‌کنند که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ختم حاملگی قبل از هفته 22 بارداری یا وزن جنین زیر 500 گرم به عنوان سقط جنین شناخته می‌شود.

به طور کلی دو نوع سقط جنین وجود دارد؛ نوع اول سقط خود به خودی است؛ در برخی از موارد قبل از 22 هفتگی بارداری خاتمه پیدا می‌کند و جنین خودبه‌خود سقط می‌شود.

علل سقط خود به خودی چیست؟

اختلال در تکامل تخم، برخی بیماری‌های مادر مانند سل، کمبود یُد، مشکلات تیروئیدی، دیابت کنترل نشده، کمبود برخی هورمون‌های جنسی،‌ سیگاری بودن مادر،‌ مصرف الکل، مصرف بیش از 4 فنجان قهوه در طول روز، تماس با اشعه و گازهای بیهوشی، ضربه به شکم و برخی از مشکلات رحم ممکن است منجر به سقط جنین به صورت خود به خودی شوند.

علائم سقط جنین چیست؟

هر نوع خونریزی در نیمه اول حاملگی مطرح‌کننده تهدید به سقط است؛ اگر قبل از هفته بیست و دوم بارداری، مادر دچار لکه بینی، خونریزی و درد شکمی شود باید سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کند.

60 درصد حاملگی‌های ناخواسته در جهان منجر به سقط جنین عمدی می‌شود!

برخی از انواع سقط نیز به صورت عمدی انجام می‌شوند که به آن سقط جنایی گفته می‌شود؛ بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود 73 میلیون سقط جنین القایی یا عمدی در سراسر جهان اتفاق می‌افتد.

در ایران آمار دقیقی از سقط جنین عمدی در دسترس نیست زیرا این کار به صورت زیرزمینی و عمدتاً نیز توسط افراد غیرمتخصص انجام می‌شود اما بنا بر اعلام وزارت بهداشت سالانه 300هزار سقط جنین غیرقانونی در ایران انجام می‌شود که آمار بسیار زیادی است. حدود 30 درصد از این موارد سقط جنین غیرقانونی توسط کادر درمان و به صورت غیرقانونی و پنهانی انجام می‌شود.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که به طور متوسط در جهان از هر 10 حاملگی ناخواسته، 6 مورد و از هر 10 حاملگی، 3 مورد به سقط جنین القایی یا عمدی ختم می‌شود! همچنین حدود 45 درصد از این سقط جنین‌ها ناایمن هستند.

برخی مادران دلایل مختلفی از جمله بارداری ناخواسته، نداشتن آمادگی برای مادر شدن، تمایل به ادامه تحصیل و کار و … را برای سقط جنین خود مطرح می‌کنند اما باید بدانند که جنین انسان موجودی زنده و دارای حقوق مشخصی است و سقط جنین درواقع همانند قتل، گرفتن حق زندگی از یک انسان است.

از سوی دیگر این نوع سقط، علاوه بر این که از نظر شرعی حرام و از نظر قانونی ممنوع است؛ عواقب بسیار خطرناکی نیز برای سلامتی و وضعیت روانی مادران دارد.

همچنین ببینید

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

کارشناس برنامه میانسالان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با بیان اینکه بانوان، نه تنها مسؤول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت خانواده انجام می‌دهند؛ گفت: وضعیت سلامت بانوان، تأثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه دارد. به گزارش بهداشت نیوز، نسرین مؤمنی اظهار کرد که امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان، سرطان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *