عوارض و خطرات استفاده نادرست از محصولات آرایشی

عوارض و خطرات استفاده نادرست از محصولات آرایشی

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، نسبت به عوارض و آسیب های استفاده نادرست از محصولات آرایشی و بهداشتی، هشدار داد.
دکتر مصطفی اسماعیلی با بیان اینکه هر محصولی که برای پاک کردن، جذب کردن یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالش، ریختن، پاشیدن و یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار می رود بعنوان فرآورده های آرایشی و بهداشتی شناخته می شود، گفت: باتوجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع اینگونه فرآورده ها چنانچه به صورت صحیح استفاده نشود و یا در شرایط مناسب نگهداری نشود، می تواند به مصرف کننده آسیب برساند.
وی افزود: این آسیب ها ناشی از فعالیت میکرواورگانیسم ها و یا تخریب فیزیکی و شیمیایی فرآورده است که سبب صدمه به مصرف کننده و همچنین افت کارایی آن می شود.
اسماعیلی به مصرف کنندگان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و فرآورده علاوه بر اینکه هرگز فرآورده های آرایشی را به طور مشترک استفاده نمی کنند؛ به غیر از زمان مصرف درب آنها را کاملا بسته نگه داشته و دور از نور آفتاب نگهداری کنند زیرا نور سبب تجزیه مواد نگهدارنده (عامل حفظ فرآورده از آلودگی) موجود و کاهش اثر آن می گردد.
وی تصریح کرد: تاحد امکان از بسته بندی کوچک این فرآورده ها استفاده گردد زیرا بسته بندی کوچک فرآورده را محافظت کرده و از خشکی، آلودگی و ناپایداری آن تاحدی ممانعت می نماید.
اسماعیلی همچنین با اشاره به افرادی که به فرآورده های آرایشی حساسیت دارند از آنها خواست فرآورده های ضد آلرژی استفاده نمایند.
رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در مورد فرآورده های آرایشی مربوط به چشم، اضافه کرد: اینها نسبت به دیگر فرآورده ها عمر مفید کمتری دارند و این موضوع به دلیل ایجاد آلودگی توسط استفاده مکرر مصرف کننده است لذا توصیه می شود سه ماه پس از باز شدن تعویض گردد.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: در صورت خشک شدن از افزایش آب به فرآورده ها خودداری گردد، زیرا آب سبب تخریب مواد نگهدارنده می شود.
وی همچنین افزود: چنانچه رنگ، بو و شکل ظاهری فرآورده تغییر کرد دیگر قابلیت مصرف ندارد.
اسماعیلی در پایان با اشاره به اینکه استفاده مکرر از این فرآورده ها در مجاورت هوا و آلودگی ناشی از انگشت جهت کاربرد امکان آلودگی را افزایش داده و بسیاری از فرآورده ها را قبل از تاریخ انقضاء غیر قابل مصرف می کند، گفت: عمر مفید فرآورده های آرایشی و بهداشتی بستگی به فرمولاسیون، طریقه نگهداری و چگونگی مصرف دارد.
منبع:خبر گزاری مهر

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *