علل شایع استفراغ نوزادان و راههای پیشگیری از آن

استفراغ کودکان

شاید در این روزها استفراغ مکرر نوزادتان ذهن شما را مشغول کرده باشد، ولی جای نگرانی نیست. احتمالاً او دارد سعی می‌کند غذا خوردن را یاد بگیرد و تنها او نیست که بالا می‌آورد؛ تقریباً ۴۰ درصد از نوزادان به طور مرتب بالا می‌آورند. یکی از مشکلات شایع بین بیشتر نوزادان استفراغ بعد از شیر خوردن است.

بعضی از والدین وقتی با استفراغ کودک‌شان مواجه می‌شوند دستپاچه شده و بلافاصله به پزشک مراجعه می‌کنند و به‌دنبال راه چاره‌ای برای این مشکل می‌گردند؛ برعکس بعضی والدین فکر می‌کنند استفراغ بعد از شیر خوردن یک امر کاملا طبیعی است.

علل شایع استفراغ نوزادان عبارتند از:

1. اشكال در نحوه تغذیه

در ماههای اول احتمالا استفراغ به علت اشكال در تغذیه نظیر غذا دادن بیش از حد، سوء هاضمه و یا آلرژی نسبت به پروتئین موجود در شیر مادر یا شیر خشک است. برای پیشگیری از آن باید سعی كنید تعداد دفعات غذا را بیشتر كنید و از مقدار آن در هر نوبت بكاهید.

2. بازگشت غذا از معده یا ریفلاكس

اگر كودک شما بلافاصله پس از شیر خوردن بالا می آورد به احتمال زیاد در حركت غذا از معده به مری اختلال دارد. ریفلاكس زمانی پیش می آید كه عضلات بین مری و معده به درستی كار نكنند و در نتیجه محتویات معده به حلق باز می گردد.
برای پیشگیری از آن می توانید نوزاد را به مدت 30 دقیقه پس از غذا در حالت نیمه نشسته قرار دهید؛ مانند وضعیتی كه در صندلی اتومبیل یا كاریر دارد. وی می تواند در همین حال بخواب رود. اگر او را كاملا سر پا نگه دارید ممكن است به شكمش فشار وارد آید و مجددا بالا بیاورد. نوزاد را تكان تكان ندهید و اجازه ندهید پس از غذا فعالیت زیادی داشته باشد.

3. عفونت معده

ویروس ها در كودک چند ماهه شایعترین علت استفراغ محسوب می شوند.

4. سرما خوردگی یا سایر عفونت های تنفسی

التهاب یا عفونت تنفسی نیز می تواند به استفراغ منجر گردد زیرا خلط زیاد در كودكان باعث استفراغ می شود.

5. گریه یا سرفه بیش از حد

گریه یا سرفه به مدت طولانی موجب تحریک واكنش استفراغ می شود.

6. مواد سمی

ممكن است علت استفراغ خوردن موادی نظیر دارو یا گیاهان سمی یا مواد شیمیایی باشد.

7. عفونت یا بیماریهای خطرناک

گاهی استفراغ می تواند نشانه ای از عفونت دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری یا حتی گوش باشد. استفراغ حتی ممكن است در موارد نادر علامت پنومونی، مننژیت یا سندرم ری باشد.

عوامل خطرساز

برخی از علائم و نشانه‌های موجود بیانگر این است که مشکل نوزاد چیزی بیش از یک بالا آوردن معمولی است. اگر نوزاد علائم زیر را داشت به یک متخصص اطفال مراجعه کنید:
– عدم افزایش وزن
– بالا آوردن با فشار
– بالا آوردن مایع زرد یا سبز رنگ
– وجود خون یا موادی شبیه دانه‌های قهوه در استفراغ نوزاد
– امتناع از غذا خوردن
– وجود خون در مدفوع نوزاد
– مشکل تنفسی یا دیگر علائم بیماری
– بالا آوردن در سن شش ماهگی یا سنین بالاتر

– شكم متورم و حساس
تشنج
– استفراغ شدید و تكرار شونده و یا استفراغی كه هنوز پس از 24 ساعت متوقف نشده است.
– استفراغ شدید و مداوم در یک ساعت پس از غذا

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان ۱ میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *