علل ، علائم و درمان آتروفی بیضه (کوچک شدن بیضه ها)

آتروفی بیضه یک حالت و وضعیت پزشکی است که طی آن اورگان‌های تولید مثل که در اسکروتوم قرار دارند، اندازه شان کاهش یافته و این ممکن است همراه با کاهش عملکرد آن‌ها نیز باشد. غدد تناسلی مردان که بیضه نامیده می‌شوند در کیسه‌ی بیضه قرار گرفته‌اند.

وظیفه‌ی اصلی این کیسه تنظیم دمای اطراف بیضه‌ها است که آن را با کاهش یا افزایش دما در پاسخ به درجه حرارت سرد و گرم انجام می‌دهد و این باعث می‌شود که مردان احساس کنند بیضه‌هایشان کوچکتر یا بزرگتر از حالت معمول به نظر می‌رسند. با این وجود آتروفی بیضه مربوط به کوچک شدن بیضه هاست نه کیسه بیضه.

علائم آتروفی بیضه :

اگر چه علامت اصلی کوچک شدن بیضه یا دو بیضه می‌باشد، ولی بر حسب سن علائم دیگری اضافه می‌گردد. یکی از علائم دیگر این بیماری درد و ورم شدید بیضه‌ها است که همراه با حالت تهوع و تب می‌باشد. بیضه‌‌ها ورم می‌کنند و بزرگتر به نظر می‌رسند و این ورم منجر به آتروفی بیضه‌ها می شود.

علائم قبل از بلوغ:

عدم وجود مو در صورت

عدم وجود مو در ناحیه ژنیتال

بزرگی آلت تناسلی

التهاب پروستات

علائم بعد از بلوغ:

کاهش میل جنسی

ناباروری

کاهش توده عضلانی

عدم رشد مو در صورت

عدم یا کاهش مو در ناحیه ژنیتال

بیضه‌های بسیار نرم

راه های تشخیص آتروفی بیضه چیست؟

جهت دانستن اینکه چه علواملی باعث بروز آتروفی بیضه شده‌ است، پزشک شما در مورد شیوه‌ی زندگی و تاریخچه جنسی از شما سوالاتی خواهد پرسید؛ سوالاتی نظیر اینکه آیا شما الکل مصرف می‌کنید یا خیر. در مرحله‌ی بعد، بیضه‌ها، سایز، بافت و محکمی آنها را بررسی می‌کند و براساس یافته‌ها، آزمایش‌هایی را برای بیمار خود تجویز می کند. آزمایش‌ها شامل:

سونوگرافی بیضه ها

آزمایش کامل خون

آزمایش سطح تستوسترون

علل بیضه های کوچک:

علل مختلفی برای بیضه های کوچک وجود دارد که عبارتند از:

آسیب به بیضه ها:

هنگامی که به بیضه ها آسیب برسد، مانند ضربه یا تحت فشار شدید قرار گرفتن، که گاهی اوقات مشکلی به وجود نمی آید ولی گاهی باعث ایجاد کبودی یا آسیب دیگری مثل پیچ خوردگی بیضه می شود که نتیجه ی آن کوچک شدن بیضه ها است. پیچ خوردگی بیضه ها باعث آسیب به طناب اسپرماتیک می شود. این آسیب نادر است و معمولا در کودکان و پسران نوجوان اتفاق می افتد اما می تواند در هر سنی در طول خواب یا آسیب جسمی نیز اتفاق بیفتد.

استروئیدها و داروها :

بعضی از داروها می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها شوند زیرا میزان تستوسترون را در بدن محدود می کنند. تستوسترون یکی از مهمترین علل بیضه های کوچک است. بسیاری از مردان بالغ و پسران نوجوان از استروئیدهای آنابولیک مصنوعی که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند، استفاده می کنند.

دارو :

استروئیدهای آنابولیک مصنوعی برای عضله سازی بسیار سریع نیز استفاده می شوند و همچنین می توانند برای کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران استفاده شوند. چون بدن مقدار کافی از این هورمون را نمی سازد از تستوسترون مصنوعی استفاده می کنند، اما معمولا علت اصلی، عدم تولید تستوسترون، سن یا اشکال در سیستم های دیگر بدن است.

یکی دیگر از داروهایی که بیضه ها را کوچک می کنند، کورتیکواستروئیدها هستند که برای درمان برخی از بیماری ها مانند آسم، اگزما، آرتریت روماتوئید به کار می روند. یک نمونه از این دارو، پردنیزون است.

بیماری های مختلف :

انواع بیماری ها و اختلالات می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها شوند:

۱-HIV (ایدز)

۲-دیابت

۳-چاقی

۴-بیماری کلیوی

۵-بیماری کبد

اختلالات خواب :

افراد مبتلا به بی خوابی، کم خوابی یا خواب بی کیفیت، بیضه های کوچکتری داشتند. این ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که مردانی که در خواب شب وارد مرحله ی REM (خواب عمیق) نمی شوند، تستوسترون پایین تری دارند. برای تایید این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود. نتایج مطالعات بالینی نشان می دهد که مردانی که بیشتر می خوابند تستوسترون بیشتری تولید می کنند.

پیشگیری از تحلیل یا کوچک شدن بیضه:

برای پیشگیری از این اختلال به طور مرتب بیضه خود را اندازه بگیرید . در صورت بروز حادثه ای که به بیضه ضربه یا آسیب وارد می شود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان کوچک شدن بیضه :

درمان براساس عواملی است که باعث آتروفی بیضه شده است ولی اکثراً درمان آتروفی بیضه ، غیر قابل برگشت است. اگر آتروفی بیضه به علت عفونت های منتقله جنسی یا دیگر عفونت ها باشد، مصرف یک دوره آنتی بیوتیک نیاز می باشد.

ایجاد یک برنامه منظم خواب، کمک خواهد کرد که شما به ریتم روزانه ى خود بازگردید. بعد از اینکه ریتم شما متعادل شد بیضه ها شروع به بازگشت اندازه ی خود مى کنند.

منبع:بیتوته

Detoxification-o-the-body

7 روش فوق العاده برای سم زدایی بدن

خیلی از افراد بعد از چند روز مسافرت، تعطیلی و یا مهمانی و پرخوری‌کردن به این فکر می‌کنند که حالا باید بدن خود را پاک‌سازی کنند و با این هدف سراغ رژیم‌های غذایی سخت و محدودکننده می‌روند یا محصولات دتاکس یا سم‌زدا خریداری می‌کنند، مثل چای دتاکس، مکمل و… اما واقعیت یک چیز ساده است: اینکه شما برای سم‌زدایی یا …