علائم هشدار دهنده سرطان سینه

کارشناس برنامه میانسالان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با بیان اینکه بانوان، نه تنها مسؤول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت خانواده انجام می‌دهند؛ گفت: وضعیت سلامت بانوان، تأثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، نسرین مؤمنی اظهار کرد که امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان، سرطان پستان است.

وی افزود این سرطان، شایع‌ترین سرطان در بانوان است و باید به پیشگیری و تشخیص به‌موقع آن توجه کرد.

لزوم توجه به علائم هشداردهنده

به گفته این کارشناس بهداشتی، برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان، باید علائم هشدار دهنده آن را شناخت. وی، مهم‌ترین علائم را توده پستان یا زیربغل، تغییر در شکل (عدم قرینگی) و سفتی آن، تغییرات پوستی (قرمزی، پوسته پوسته شدن، زخم، پوست پرتغالی، فرورفتگی و برآمدگی) و خروج هرگونه ترشح دانست که نیاز به بررسی دارد.

مؤمنی تصریح کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان، ضمن داشتن شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول، نظیر: معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی (در صورت نیاز) به‌ویژه در افراد پُرخطر است.

کارشناس حوزه سلامت شهرستان تاکستان گفت: اغلب توده‌های پستانی، توسط خود فرد، و گاهی نیز توسط ماما و پزشک، حین معاینه تشخیص داده می‌شوند؛ بنابر این، انجام خودآزمایی پستان، به‌صورت ماهیانه و از سن 20 سالگی توصیه می‌شود. وی افزود که بهترین زمان انجام معاینه، روزهای پنجم تا دهم قاعدگی است.

لزوم توجه به سلامت روان بانوان

کارشناس سلامت روان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان هم توجه به سلامت روان بانوان از جنبه فکری و عاطفی را در این زمینه مهم دانست.

به گفته آزیتا مهریان، برای به‌دست ‌آوردن، حفظ و ارتقای سلامت روان، نیاز به داشتن مهارت‌های زندگی، مانند: مدیریت استرس و کنترل خشم و همچنین برقراری ارتباط درست با اعضای خانواده و مقابله با افکار منفی است.

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

آزمایش جدید و امیدوارکننده برای تشخیص سرطان پروستات

پژوهشگران موفق به توسعه‌ی آزمایشی با دقت بالا برای تشخیص سرطان پروستات شده‌اند. این آزمایش که از ۱۷ نشانگر ژنتیکی برای شناسایی سرطان استفاده می‌کند، قادر است سرطان‌های پروستات با درجه بالا را با دقت ۹۹% تشخیص دهد. این پیشرفت می‌تواند تحول بزرگی در زمینه‌ی تشخیص و درمان سرطان پروستات باشد. یکی از مزایای کلیدی این آزمایش، کاهش قابل توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *