503

شناخت مزاج چطور انجام می شود؟

503

یکی از بخش های طب سنتی است که دامنه ی گسترده ای از وضعیت جسمی و روحی افراد را می توان با استفاده از آن بررسی کرد ، روش های مختلف و راههای متعددی برای آنکه افراد از مزاجشان آگاه شوند وجود دارد.شناخت مزاج

متخصص طب سنتی گفت:پوست، حالت بدن، احساس گرما و سرمای بدن، اینکه فرد در تابستان راحت تر باشد یا زمستان یا بیشتر مایل به خوردن غذاهای گرم باشد یا سرد؛ همه اینها علائمی است که با آن می توان مزاج یک فرد را تشخیص داد. 10 تا 15 علامت برای تشخیص و دسته بندی مزاج ها وجود دارد که براساس آنها حداقل دو نوع مزاج صحی و مرضی وجود دارد. مزاج فرد در دوره سلامتی با مزاج وی در دوره بیماری تفاوت دارد.

وی افزود:منظور از مزاج صحی مزاجی است که در اصل متعلق به دوران کودکی فرد است. یعنی فرد با چه مزاجی به دنیا می آید که این مزاج با گذر زمان و بالا رفتن سن و تأثیر مسائل مختلف روی آن تغییر پیدا می کند.

وی گفت:براساس 10 معیار، مزاج ها به چند دسته گرم و تر (دموی) ، گرم و خشک (صفراوی)، سرد و تر (بلغمی) و سرد و خشک (سوداوی) تقسیم می شود. اما مزاج لزوما با خلط مساوی نیست.مزاج ها(طبع) را از چند علامت اصلی می توان تشخیص داد اما همه اینها نسبی است؛ پوست، حالت بدن احساس گرما و سرمای بدن، اینکه فرد در تابستان راحت تر باشد یا در زمستان، اینکه فرد از سرما بیشتر اذیت می شود یا گرما و بیشتر مایل به خوردن غذاهای گرم است یا سرد؛ با همه این علائم می توان مزاج فرد را تشخیص داد.

عد ه ای از افراد ضعیف المزاج هستند یعنی به اصطلاح با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی شان می کند. اما در مجموع باید همه معیارهایی را که برای تعیین مزاج فرد به کار می رود در نظر گرفت تا بتوان مزاج فردی را تشخیص داد.

منبع:نمناک

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *