695

راه های تقویت ناخن های شکننده

695

برای داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم لازم نیست هزینه زیادی صرف کنید. کارهای زیادی در خانه و با مواد طبیعی می‌توانید انجام دهید تا به تقویت ناخن خود کمک کنید.

در صورتی که شما ناخن‌های خشک و شکننده‌ای دارید، لایه‌های پروتئینی موجود در ناخن شما در حال جدا شدن از یکدیگر و شکسته شدن هستند.

بنابراین از علائم شکنندگی ناخن این است که سطح ناخن ناهموار می‌شود و سطح ناخن به صفحات و پوسته‌هایی به شکل طولی تقسیم می‌شود. حتی ممکن است قسمت‌هایی از ناخن کاملا بشکنند و از ناخن جدا شوند.

تقویت ناخن های شکننده

قدم اول در درمان مشکل شکنندگی ناخن‌ها، رفع علل زمینه ای این مشکل و مراقبت مناسب و صحیح از ناخن با استفاده از روش‌های زیر است:

رژیم‌غذایی متعادل

داشتن رژیم‌غذایی متعادل و مصرف تمامی ‌پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن برای سلامت ناخن‌ها بسیار اهمیت دارد. نقش بیوتین در درمان شکنندگی ناخن‌ها هنوز مورد بحث است، اما نتایج برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این ماده موجب ضخیم شدن ناخن‌ها می‌شود.

مراقبت از ناخن‌ها

اگر ناخن‌های شما خشک به نظر می‌آیند، هر روز به مدت ۵ دقیقه آن‌ها را را در آب ولرم قرار دهید و سپس روی ناخن و پوست اطراف آن کرم مرطوب‌کننده بزنید. شما می‌تواند برای این کار از روغن نارگیل یا کرم‌های مرطوب کننده دست استفاده کنید.

از تماس طولانی‌مدت ناخن با آب و مواد شوینده خودداری کنید.

هنگام انجام کارهای خانه، از دستکش استفاده کنید.

ناخن‌های خود را به طور منظم کوتاه کنید، چرا که ناخن‌های بلند بیشتر در معرض آسیب هستند.

در مصرف محلول‌های لاک‌پاک‌کن و محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ی دست افراط نکنید.

کفش مناسب بپوشید و همیشه توجه داشته باشید که قسمت جلوی کفش برای انگشتان شما فضای کافی داشته باشد.

ناخن‌های خود را به طور مرتب سوهان بزنید تا شکستگی‌های کوچک سر ناخن برطرف شوند، چرا که شکستگی‌های ریز می‌توانند موجب تسریع روند شکسته شدن کامل ناخن شوند.

به ناخن‌ها اجازه ندهید که بارها و بارها مرطوب و خشک شوند. دستکش‌های پنبه اندود لاستیکی می‌توانند با خشک نگه داشتن ناخن‌ها در حین انجام کارهای خانگی مانند ظرف شستن، از آنها محافظت کنند.

دستکش‌ها همچنین از قرار گرفتن ناخن‌ها در معرض مواد شیمیایی پاک‌کننده محافظت می‌کنند. افرادی که دارای مشاغلی هستند که ناخن‌هایشان به طور مکرر خیس و خشک می‎شود، بهتر است در محل کار از دستکش استفاده کنند.

لاک تقویت ناخن

برخی از لاک‌های موجود در بازار دارای مواد طبیعی هستند که گفته می‌شود ضخامت ناخن را بهبود می‌دهد. البته تاثیرگذاری این لاک‌ها هنوز به طور کامل ارزیابی نشده است. نباید از محصولات درجه پایین لاک ناخن استفاده کرد، زیرا باعث خشکی و شکنندگی شدید ناخن‌ها می‌شوند. لاک پاک‌کن‌های که حاوی عناصر استون هستند، احتمالاً مخصوص خشک کردن ناخن‌ها هستند. بهتر است یک لاک پاک‌کن بدون استون استفاده کنید. در زیر دو مورد از لاک ها برای تقویت ناخن را معرفی می کنیم.

لاک الترا استرانگ

این لاک مقاوم کننده، ناخن های شکننده شما را تقویت کرده و مقاوم می سازد. به یاد داشته باشید این محصول به سرعت خشک می شود. لاک مقاوم کننده الترا استرانگ حاوی فرمالدئید است و بهتر است قبل از استفاده کوتیکول های ناخن خود را با مقداری کرم چرب ماساژ دهید. حداکثر ۳ هفته از این محصول استفاده کنید. همواره پس از دو روز استفاده مستمر، یک روز به ناخن ها استراحت دهید.

لاک میسلین

لاک تقویت کننده میسلین مدل «Nail Hardner Polish» حاوی ویتامین E است که از ناخن‌های شما در برابر آسیب‌های جدی کمک می‌کند. این محلول ۱۰ میلی‌لیتری به‌عنوان یک لایه محافط ناخن عمل کرده و همین موضوع از شکسته شدن ناخن و پوسته‌پوسته شدن رنگ لاک در سطح ناخن جلوگیری به عمل می‌آورد.

ویتامین

از این محلول می‌توانید به‌عنوان لاک پایه استفاده کنید و با انواع پوست‌ها حتی پوست‌های حساس سازگاری دارد. این محلول به‌عنوان کاوری سطح ناخن را پوشش داده که همین موضوع عمر لاک روی ناخن را افزایش داده و به درخشانندگی لاک روی ناخن اضافه می‌کند. بهترین زمان استفاده از این محلول بعد از لاک اصلی بوده و درخشانندگی لاک را روی ناخنتان بیشتر نشان می‌دهد. لاک تقویت‌کننده میسلین با داشتن معیارهای مناسب به درخشندگی ناخنتان اضافه می‌کند.

محلول تقویت ناخن

در ادامه دو مورد از محلول های تقویت ناخن را معرفی می کنیم:

محلول ترمیم کننده ناخن هیدرودرم

مواد موثره محلول ترمیم کننده ناخن هیدرودرم عبارتند از:

گلوکونات روی

موجب جلوگیری از ایجاد لکه های سفید رنگ و خطوط عرضی بر روی صفحه ناخن، گوشه کردن ناخن، التهاب کوتیکول ناخن و رشد ناقص ناخن شده و همچنین ساخت پروتئین های ضروری از قبیل کراتین، کلاژن و الاستین را تسریع نموده و در نتیجه موجب بهبود روند بازسازی سلولی و بهبود ساختار ناخن ها می گردد، همچنین با بازدارندگی رشد باکتری ها در ترمیم سریع زخم های پوست اطراف ناخن ها نیز بسیار موثر خواهد بود

گلوکونات منگنز

از کندی رشد موها و خصوصا ناخن جلوگیری می نماید.

عصاره جلبک سبز

سرشار از ویتامین های گروه ب. می باشد و با جریان خون مویرگی به فرآیند بازسازی، ترمیم و رشد ناخن سرعت می بخشد.

عصاره چای سبز

موجب افزایش الاستیسیته و زدودن رادیکال های آزاد از سطح ناخن می گردند. به علاوه در درمان التهاب و حساسیت های پوست .اطراف ناخن ها بسیار موثر می باشند

ابتدا سطح ناخن ها را کاملا تمیز نموده و کلیه آثار بجای مانده از لاک و یا سایر فرآورده های تقویت ناخن بویژه ترکیبات روغنی را پاک نمائید.سپس به کمک برس یک لایه از محلول ترمیم کننده ناخن هیدرودرم را بر روی تمام سطح ناخن مالیده و اجازه دهید تا محلول کاملا خشک گردد. چنانچه در سطح ناخن فرورفتگی و خطوط عمیق وجود دارد مصرف را به روش قبلی مجددا تکرار نمائید. محلول ترمیم کننده ناخن هیدرودرم می تواند به تنهایی و یا در زیر لاک برای تقویت ناخن مورد استفاده قرار می گیرد.

محلول رسپینا

رسپینا لوسیونی گیاهی است که برای درمان ناخن های نرم و شکننده تجویز میشود. رسپینا با دارا بودن پروتئین گندم، پروتئین شیر، ویتامین ث و کلسیم مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و استحکام ناخن را فراهم می‌کند.

ویتامین C

فرمول منحصر بفرد رسپینا موجب میشود مواد غذایی گیاهی موجود در آن به لایه‌های ناخن نفوذ کنند و ناخن های ضعیف و شکننده را به خوبی درمان کند. رسپینا ضمن کمک به ماتریکس در سخته ناخوانه بهتر و سریعتر، با محکم سازی اتصالات مابین لایه‌های ناخن سخت تر باعث تقویت ناخن می شود.

رسپینا برای درمان نرمی، شکنندگی، لایه لایه شدن و تقویت ناخن تجویز می شود. همچنین این محصول برای درمان ناخن هایی که به دلیل تماس با حلال ها، لاک پاک کن‌ها و سایر مواد شیمیایی آسیب دیده اند بسیار مفید است و موجب باز سازی این ناخن ها می شود. بعلاوه، ناخن هایی که رسپینا مواد غذائی مورد نیز آنها را در اختیارشان قرار می دهد، در برابر عوامل آسیب زای محیطی‌ مقاومت بیشتری دارند.

درمان شکنندگی ناخن

ناخن‌های شکننده و شکافته شده اغلب با استفاده از لوسیون‌هایی که محتوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین هستند، درمان می‌شوند. این مواد می‌تواند قبل و بعد از خیس کردن دست روی ناخن‌ها استفاده شود.

عناصر دارای اوره یا لاکتیک اسید نیز در درمان خشکی مؤثر هستند. مصرف مولتی ویتامین همراه با روی، آهن و بیوتین ممکن است مقاومت ناخن‌ها را افزایش دهد و در تقویت مو نیز موثر است.

روغن زیتون نیز یک شیوه درمانی ارزان‌قیمت است. باید از استفاده سخت‌کننده‌های ناخن که حاوی سوفانامید تولوئن یا فرمالدئید هستند اجتناب شود، زیرا این مواد می‌تواند باعث تحریک و سوزش پوست شود.

تقویت ناخن به صورت طبیعی

برای جلوگیری از خشک شدن ناخن‌ها می‌توان کمی کتیرا را با آب داغ حل کرد و به مدت دو ماه یک روز درمیان به صورت لاک روی ناخن‌ها مالید. این محلول بعد از چند ثانیه جذب ناخن‌ها شده و با شستن دست‌ها از بین نمی‌رود.

همچنین برای داشتن ناخن‌هایی سفت و زیبا می‌توانید یک عدد تخم مرغ را شسته و با پوست در یک استکان آبلیمو انداخت و پس از ۴۸ ساعت تخم مرغ را خارح کرده دور بیندازید و آبلیموی سرشار از کلسیم را یا مخلوط با آب یا به صورت شربت همراه عسل میل کنید.

اگر ناخن‌هایی خشک و شکننده دارید با دو قاشق غذاخوری نمک دریایی، مقداری اسانس لیمو یا آب‌لیمو، ۲ قطره اسانس کندر و دو قطره اسانس روغن سبوس گندم، می‌توانید یک غذای خوب برای ناخن‌ درست کنید. همه این مواد را در یک پیاله آب گرم بریزید و دو بار در هفته ناخن‌ها را برای یک ربع در این محلول بخیسانید. بعد از شستن دست‌ها از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اگر ناخن‌های شما لایه لایه کنده می‌شوند، مقداری روغن زیتون را روی حرارت غیرمستقیم گرم کرده و چند قطره آب‌لیمو به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دست‌تان را در آن قرار دهید. این کار را هر روز و تا رفع شدن این مشکل ادامه دهید. پماد ویتامین E هم می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون به سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند. بنابراین با تشخیص نوع کمبود مواد غذایی در بدن خود و استفاده از یک رژیم سالم غذایی علاوه‌ بر سلامتی، از ظاهری زیبا نیز برخوردار خواهید شد. مواد غذایی غنی از پتاسیم، آهن و کلسیم مثل بادام، سیر، ماست، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی و اسفناج به سلامت ناخن‌‌ها کمک می‌کنند.
منبع:برترین ها

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *