راههای درمان کبد چرب

کبد چرب یکی از بیماری های رو به افزایش است که به سبب عادت های بد غذایی، کاهش تحرک و ایجاد می شود. در واقع تجمع چربی و التهاب در کبد سبب چرب شدن کبد می شود.

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیر الکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیر الکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و … در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان ضروری است.

تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

راههای درمان کبد چرب

 

درمان کبد چرب با لیموترش

 

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به نام گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین نام دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

درمان کبد چرب با خاکشیر

 

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان و پاکسازی کبد چرب است، برای این منظور بایستی خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. ترکیب خاکشیر با ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد. هم چنین این ترکیب، بهترین نرم کننده مزاج های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

همچنین خاکشیر با آب پنیر (ماء الجبن)، دارویی ضد سودا و ضد صفرا است و مفتح قوی کبد به خصوص بازکننده مسیرهای کبدی به خصوص سودا می باشد.استفاده از انواع بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، بالنگو، شیر خشت و ترنجبین نیز برای پاکسازی سموم کبدی مفید است.

ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی استفاده از داروهای گیاهی بایستی با تجویز پزشک باشد و در مورد پاکسازی کبد با خاکشیر و ترنجبین به خصوص برای صفراوی مزاج‌ها بایستی با احتیاط مصرف شود، این ترکیب از دو ماده با طبیعت گرم و تر تشکیل شده و چون کبد را سریع پاکسازی می‌کند، در غلبه با گرمی یک بیرون ریزی ایجاد می‌کند که یک بیمار صفراوی نمی تواند این حالت را تحمل کند.

درمان کبد چرب با سیر

 

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

سیر به فعالسازی آنزیم هایی که کبد را از سموم پاک می کنند، کمک می کند. همچنین دارای دو ترکیب طبیعی به نام های آلیسین و سلنیوم است ،که به فرآیند پاکسازی کبد کمک می کنند و از کبد در برابر آسیب سموم محافظت می کنند علاوه بر آن ، سیر میزان کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد، که مانند بار سنگینی برای کبد هستند و مانع از عملکرد درست کبد می شوند.

برای ارتقا دادن سلامت کبد، از سیر تازه به جای سیر فرآینده شده، چرخ شده و یا پودر سیر استفاده کنید.هر روز، 2 تا 3 حبه سیر تازه بخورید و در پخت غذا نیز از آن استفاده کنید حتی می توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل های سیر نیز استفاده کنید.

درمان کبد چرب با زنجبیل

 

یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افراد می‌توانند یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده و آن را پس از صرف وعده‌های غذایی میل کنند. به اعتقاد برخ

ی از درمانگران نوشیدن دمنوش زنجبیل در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب نیز موثر است. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل نیز به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب مصرف کرده‌اید، بسیار اهمیت دارد.

درمان کبد چرب با شیرین بیان

 

بیماران مبتلا به کبد چرب غیر الکلی اغلب دارای نشانه‌های وجود میزان مضری از آنزیم‌های ترانس در کبد هستند (که با عنوان AST و ALT نیز شناخته می‌شوند). بر اساس پژوهشی که در ۲۰۱۲ در کلینیک دستگاه گوارش و کبد قزوین در بخش مرکزی ایران انجام شد، شیرین بیان کمک می‌کند این آنزیم‌ها به میزان نرمال برگردند.شرکت‌کنندگان این پژوهش به مدت ۲ ماه روزانه یک کپسول حاوی ۲ گرم عصاره‌ی ریشه‌ی شیرین بیان دریافت می‌کردند.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *