از خطرات بوتاکس معده چه می‌دانید؟!

فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص بوتاکس معده، توضیحاتی داد.

کامران باقری لنکرانی، ویژگی‌های روش جدید لاغری با تزریق بوتاکس به معده را توضیح داد در مجموع آن را پرمخاطره، موقت و کم اثر دانست.

وی اظهار داشت: روش جدید تزریق بوتاکس از طریق اندوسکوپی به ۱۰ تا ۱۴ نقطه از معده است که بر اساس مطالعات انجام شده حداکثر ۱۰ درصد وزن را برای ۳ ماه کاهش داده و سپس وزن به میزان قبلی باز خواهد گشت.

لنکرانی افزود: تبحّر پزشکانی که از این روش برای بیماران خود استفاده می‌کنند نقشی مهم در یافتن نقاط مناسب و انجام تزریق به میزان مطلوب است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که اخیراً در اروپا منتشر شده است، بیش از ۶۰ نفر از افرادی که برای درمان چاقی به این اقدام تن داده بودند به بیماری مسمومیت بوتولیسم مبتلا شدند. بیشتر این موارد به علت تزریق بوتاکس به میزان بیش از حد یا در عمق نامناسب بافت رخ داده بود.

به گفته عضو فرهنگستان علوم پزشکی، بوتاکس همان سم کلاستریدیوم بوتولینوم است که ورود مقادیر زیاد آن به بدن می‌تواند عوارضی همچون نارسایی تنفسی و فلج برخی از اعصاب را پدید آورد.

وی افزود: اگر قرار بر استفاده از این درمان با هدف لاغری باشد باید در مراکز خاص توسط افراد فوق تخصص گوارش و کبد با تبحّر ویژه انجام شود و با وجود این از بوتاکس معده نمی‌توان انتظار آثار ماندگار داشت.

همچنین ببینید

Fatigue-and-vitamin-deficiency

کمبود ویتامینی که منجر به خستگی مداوم شما می‌شود

کمبود ویتامین B۱۲ یک مشکل شایع جسمی است که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد اما پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی کمیاب است و تنها در خوراکی‌هایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند، یافت می شود. بدن انسان روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *