راهنمای عکس رنگی از رحم

هیستروسالپنگوگرافی همان عکس رنگی از رحم مزایا و کاربرد فراوانی داشته و پزشک به وسیله آن می تواند وضعیت رحم زنان را بررسی کرده و برای مشکل ناباروری آنان به صورت دقیق راهکاری ارائه دهد. علت تاخیری در ناباروی می تواند دلایل متعددی داشته باشد و عدم سلامت اندام های تولید مثل در زنان یکی از چندین علت ذکر شده برای آن است. ما در این مقاله قصد داریم تا توضیحات لازم را درباره هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم در اختیار شما قرار داده و از دلایل تجویز آن و مزایای انجام این آزمایش با شما سخن بگوئیم. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مشکل ناباروری داشته و پزشک برای شما این آزمایش رادیولوژِ را تجویز کرده، حتما با ما تا پایان این متن همراه باشید.

منظور از عکس رنگی رحم (Hysterosapingo Graphy)

 

هیستروسالپنگوگرافی یا همان عکس رنگی رحم یکی از روش های تشخیصی در رادیولوژی است که پزشک متخصص از آن به منظور بررسی وضعیت داخل و اطراف رحم و لوله های فالوپ زنانی که مشکل ناباروری دارند؛ استفاده می کند. این روش ارزیابی در مسئله ناباروری بسیار مهم بوده و به وسیله عکس رنگی رحم وضعیت دقیق سلامتی زنان مشخص می شود. هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی رحم همراه با برخی از آزمایش ها دیگر در نخستین جلسه ویزیت دکتر برای شما تجویز خواهد شد.

 

 

اگر بخواهیم دقیق تر درباره عکس رنگی رحم برای شما توضیح دهیم باید بگوییم پزشکان که از یک نوع اشعه ایکس به به نام فلوروسکوپی به همراه مواد حاجب (کنتراست) برای تست و آزمایش های پزشکی در تشخیص نوع بیماری و درمان آن ها استفاده می کنند. یکی از قدیمی‌ترین و رایجترین روش های تصویربرداری از اندام داخلی بدن در پزشکی به وسیله اشعه X انجام می گیرد.

دلایل تجویز عکس رنگی از رحم توسط پزشک

 

ارزیابی وضعیت و سلامتی اندام های تولید مثل یکی از موضوعات اساسی و مهمی است که باید در تشخیص علت تاخیر و ناباروری زنان به کار گرفته شود. به این منظور در ویزیت های اولیه معمولا پزشک عکس رنگی یا هیستروسالپنگوگرافی را به همراه سایر آزمایش های لازم برای بیمار تجویز خواهد کرد تا از این طریق بتواند رحم و اطراف آن را بررسی کرده و از وضعیت و عملکرد این قسمت بدن مطلع شود. به این ترتیب پزشک به صورت دقیق می تواند از روی نتایج حاصل از این تست برای تشخیص روش درمانی و بهبود وضعیت سلامتی بیمار اقدام کند. در واقع علت اصلی ناباروری در زنان به دلیل انسداد لوله‌های رحمی و یا وجود چسبندگی رحم آنان می باشد.

روش عکسبرداری رنگی از داخل رحم و اطراف آن

 

برای اینکه بتوانیم با عکس رنگی از رحم به وسیله تکنیک خاص فلوروسکوپی وضعیت آن را بررسی کنیم در ابتدا باید به وسیله دستگاه آن ناحیه از بدن فرد را در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزان اشعه ایکس قرار داد تا امکان مشاهده تصاویری از اندام های داخلی بدن او حتی اندام های در حال حرکت بر روی صفحه مانیتور میسر شود.

لذا برای این عکس رنگی رحم واضح باشد، باید ابتدا در طی عکسبرداری لوله های رحم فرد مملو از مواد حاجب محلول در آب شده تا از این طریق رادیولوژیست بتواند وضعیت آناتومی رحم و عملکرد آن را به وسیله اشعه فلوروسکوپی مشاهده و بررسی کند. در نهایت پزشک از روی این عکس رنگی رحم مشکل فرد را در خصوص هر یک از موارد چسبندگی های درون رحم، پولیپ، فیبروم و انسداد لوله‌ ها و جلوگیری از لقاح تخمک و اسپرم و… تشخیص خواهد داد.

نکات لازم قبل از انجام آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی

 

بعد از مراجعه به پزشک زنان برای حل مشکل ناباروری خود حتما در صورت تجویز آزمایش عکس رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی لازم است که برخی از موارد مهمی را در زیر نیز به آن ها اشاره شده با پزشک خود در میان بگذارید. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

– سابقه آلرژی یا حساسیت نسبت به مصرف ماده ای خاص و یا رنگ اشعه ایکس
– عفونت در حفره لنگی در طی چند ماه اخیر برای انجام تست های لازم بررسی عفونت لگنی
– وجود احتمال بارداری
– اعلام زمان دقیق پریودی برای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم در هفته بعد از آن
– مصرف داروهای آنتی بیوتیک قبل از انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم به توصیه و تجویز برخی از پزشکان
– امضای یک رضایت نامه برای انجام آزمایش هیستروسالپنگوگرافی یا عکس رنگی از رحم

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *