درمان زودهنگام آرتریت روماتویید یک ضرورت است

مطالعات جدید نشان می دهد تشخیص و درمان زودهنگام آرتریت روماتویید از پوکی استخوان ناشی از این عارضه جلوگیری می کند.
آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می شود که یکی از بزرگترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می شوند. شایع ترین دردهای ناشی از آرتروز در نواحی زانو، لگن، ستون فقرات و دست دیده می شود.
استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتویید، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می شوند.
آرتریت روماتویید دومین شکل رایج آرتریت (پس از آتروز) است. این شکل از آرتریت نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم حمله می کند. این اختلال اغلب از میانسالی آغاز می شود و با درد، تورم، سفتی عضلات و مفاصل و اختلال حرکتی همراه است. آرتریت روماتویید معمولا به مچ دست و انگشتان حمله می کند. التهاب ناشی از آرتریت روماتویید به راحتی می تواند به بخش های دیگر بدن از جمله چشم ها، دهان و ریه حمله کند. این بیماری از طریق دارو و جراحی قابل درمان است.
پوکی استخوان یکی از شایع ترین عوارض جانبی آرتریت روماتویید است و مطالعات جدید نشان می دهد با درمان زودهنگام این عارضه می توان تا حد زیادی از پوکی استخوان جلوگیری کرد.
مطالعه پژوهشگران سوییسی نشان می دهد برخی از درمان های رایج آرتریت روماتویید از جمله گلوکوکورتیکوئیدها نیز به روند کاهش توده استخوانی دامن می زند و بنابراین، اطلاع از درمان موثر و بازدارنده پوکی استخوان ضروری است.
این مطالعه که نتیجه 28 تحقیق بین سال های 2003 تا 2015 میلادی است، نشان می دهد درمان آرتریت روماتویید با داروهای ضد روماتیسمی DMARD نه تنها از آسیب به مفاصل جلوگیری می کنند، بلکه از پوکی استخوان ناشی از آرتریت روماتویید نیز جلوگیری می کنند. رایج ترین انواع این داروها، توترکسات، سولفاسالازین و هیدروکسی کلروکین هستند.
تحقیقات نشان می دهد حدود سه چهارم افراد میانسال و سالخورده به آرتریت مبتلا هستند و این عارضه کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

برخی از توصیه های پزشکان برای جلوگیری از بروز آرتروز عبارتند از :

• ورزش منظم روزانه به مدت حداقل 30 دقیقه
• انجام حرکات کششی در طول روز
• اجتناب از حمل اشیای سنگین
• استفاده از تشک طبی و استاندارد
• اجتناب از نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر
• پوشیدن لباس گرم در روزهای سرد
• نوشیدن مقدار کافی آب در روز
• درمان انواع کم خونی
• آگاهی از علایم آرتروز
• خوردن صبحانه کامل
• کنترل استرس
• خواب کافی
• محافظت از مفاصل
مواد غذایی که در درمان آرتروز مفید هستند عبارتند از :
• کلم بروکلی
• روغن زیتون
•سنجد
•سیاه دانه
زنان و مردان هر دو به این عارضه مبتلا می شوند ولی شکل بروز آن در این دو گروه متفاوت است و معمولا بیماری در زنان دردناک تر است.
نتایج این مطالع در نشریه Osteoporosis International منتشر شده است.
منبع :ایرنا

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …