درمان خودسرانه درد و پیامدهای مضر آن

برخی افراد برای درمان دردهای مختلف بدنشان اقدام به درمان های خودسرانه با داروهای مختلف و بدون تجویز پزشک می پردازند
*دکتر قاسم قارون: یکی از مشکلات سلامتی که میتواند بدلیل عدم شناخت علت و عوامل شروع آن مزمن و باعث سرگردانی شود درد های سینه، شانه و بازو (Shoulder Arm Syndrome) است.
قبل از ادامه موضوع، همانگونه که کراراً اشاره شده اصولاً و مهمترین سؤال ما همیشه در بدو کار دائم و یا متناوب و حمله ای بودن نشانه های غیر طبیعی از درد، بیحسی و یا تغییرات ظاهری در عضو مربوطه است که به جرات میتوان در تمام درد ها ومشاهدات غیر طبیعی نوسانی وغیر دائم به بیمار این آرامش را داد که اختلالات بروز کرده بدلیل یک بیماری عضوی از نوع آرتروز، زائده های استخوانی، تنگی کانال های عصب و تاندون ویا تومور نمیتواند باشد، بلکه عارضه از هر نوع، یک اختلال کاری مزاحمتی است که با زمینه قبلی تحریک پذیری، اکنون با عوامل محرک از تغذیه ، حرکات نامناسب ویا نوسانات زیست محیطی از درجه حرارت تا کارهای فیزیکی و انواع استرسهای غیرمعمول باعث تحریک پیش زمینه های قبلی و بروز شکایات ناشی از درد شده است .
در حالیکه در بیماریهای عضوی به هر دلیل عوارض از هر نوع دائمی است که به مرور تشدید میگردد.
در رابطه با شکایات از ناحیه سینه، گردن و شانه، که میتواند تا نوک انگشتان انتشار پیدا کند، بدلیل ارتباط سیستم عروقی –عصبی، اعضاء مختلفی از جهاز هاضمه تا قلب و ریه، همه میتوانند دراثر اختلال کاری منشاء انواع درد در این ناحیه باشند.
علاوه بر اعضاء درونی مذکور، عضلات گردن در سه طبقه حلقوی، دندانها و مفاصل آرواره ها ، مهره های گردن و مفاصل شانه، بازو و دست همگی میتوانند در دردهای این منطقه نقش تحریکی و در نتیجه بیماری زائی داشته باشند .
یکی از بیشترین عوامل تحریکی و ایجاد درد در این منطقه، اختلال های کاری معده درسمت چپ و کیسه صفرا در سمت راست بدن است. البته بیماریهای دندان هم از طریق مفاصل آرواره در هر طرف و در نتیجه انتشار درد به عضلات گیجگاهی و درگیری عضلات همجوار، براساس قانون توپ برفی باعث توسعه انقباض بیشترعضلات سر، گردن و بازو و در نتیجه کشیده شدن درد تا نوک انگشتان دست میگردند.
متاسفانه این علایم نهایتاً به انواع تشخیص های عجولانه برای درمان دارویی و یا جراحی بیمار میگردد . نمونه ای از این گرفتاری ها تشخیص عجولانه بیماری قلبی بدلیل درد های سمت چپ سینه است که بدون آگاهی و بررسی سوابق فوراً تست آنژیوگرافی انجام می شود و کمتر کسی با عروق صد در صد طبیعی قسر در میرود ( یعنی بدون هزینه مادی و جسمی). در اکثر موارد حداقل گذاشتن استنت یا فنر داخل یک یا چند رگ از قلب برای بیمار تجویز می شود البته اگر بیمار شانس بیاورد و مورد عمل بای پاس(By Pass) قرار نگیرد.
متاسفانه تشدید دردهای سینه و بازوی چپ بیمار بعد از استنت یا فنر یکی از نتایج این تصمیمات عجولانه است. در این تصمیمات عجولانه وجود معده، که آن هم در سمت چپ قرار دارد به هردلیل نادیده گرفته می شود. درواقع در این نوع درمانهای عجولانه مخاط از قبل تحریک شده معده بیمارمی بایست داروهای عدیده ای از رقیق کننده خون تا آرام کننده قلب و اعصاب را تحمل کند که باعث بروز عکس العمل و تشدید دردهای قبلی می شود.
لذا به دلیل وجود اعضاء وعوامل عدیده دراین منطقه (یعنی سمت چپ بدن)، بیماری مزمن می شود که بدلیل درمانهای غیرهدفمند، دردهای قبلی تشدید و نشانه های جدید به آن اضافه می شود. بخصوص در بیماران مسن تر که در آزمایش و رادیوگرافیهای تکراری تغییرات سنی بعنوان بیماری زایی به آنها تحمیل می شود و متاسفانه از درمانهای دارویی و یا جراحی پرهیز نمیشود – مراجعه شود به مقاله : خطرات پیدایش تصادفی در آزمایشها – از این رو با توجه به سابقه و گفته های بیمار، از نشانه ها و مشاهدات او در مورد تاثیرات تغذیه ای، کار جسمی و استرسهای مختلف میتوان شانس بی خطرتر و کم هزینه تری را به بیمار داد چرا که در بیولوژی و پزشکی هیچ مطلقی وجود ندارد و فقط با توجه بیشتر و بدون تعصب تخصصی میتوان لبخند خوشبختی بیمار را مشاهده کرد .
از دیگر دلایل درد شانه و با زو در هر طرف عدم تطابق دندان های بیمار Malocclusion)) و تغییرات استخوان آرواره در دندانهای مصنوعی بیمار است. این مسئله را کراراً در بیماران مسن تر مشاهده کرده ایم که به مرور زمان بدلیل تحلیل استخوان آرواره لبه دندان مصنوعی لق میزند و درجویدن به نقطه ای در فضای پشت آرواره ای (Retro mandibular Space) فشار وارد میکند ، گویی که انسان با ریگی در کفش کیلومترها پیاده رفته باشد. اثرات تحریکی این نقطه به مفصل آرواره و از آنجا به عضلات شقیقه فشار می آورد و درنتیجه باعث سردرد های شدید و اسپاسم عضلات شانه و گردن می شود که نهایتاً به Shoulder Arm Syndrome می ا نجامد .
از آنجا ، که توجه انسان در جویدن بیشتر به غذا و لذت آن است ، کسی متوجه این تحریکات و عامل آن نمی شود. فقط با یک معاینه ساده ، حتی بکمک انگشتان خود بیمار میتوان به محل آزردگی و دردناک مخاط رتروماندیبولر پی برد. راه حل این مشکل تراش لبه اضافی دندان مصنوعی توسط دندانپزشک است که می تواند بسیارساده وسریع تمام مشکلات سندرم شانه بازویی بیمار را درمان نماید.
معمولاً هیچ دندانپزشکی از سایر مشکلات
و دردهای غیر دندانی بیمار سوال نمیکند و هیچ متخصص پزشکی هم کاری با دندانهای بیمار ندارد – مگر در شریط خاص بیماری های عفونی قلبی، کلیوی. درحالیکه ما بلااستثناء از این نقطه کور استفاده می کنیم چرا که سال هاست تحقیقات و تجربیات زیادی در رابطه با نقش دندان در بیماریهای مزمن بدن داریم. به همین دلیل کنترل تشخیصی دندانهای بیمار و رادیو گرافی پانورامیک وتهیه OPG از اولویت های کاری ما است. به همین دلیل برای هرگونه کارهای مشورتی و درمانی بیمار را به متخصص دندانپزشکی ارجاع می دهیم.
منبع:hidoctor

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …