درمان از دست دادن حس بویایی در بیماران COVID-19

علل از دست دادن حس بویایی

شایعترین علت های از دست دادن حس بویایی، سینوزیت مزمن (با یا بدون پولیپ بینی) است و به دنبال آن ویروس های تنفسی ، آسیب به سر و اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون مشاهده می شود.

ویروس ها نیز معمولاً با آلوده شدن اعصاب بویایی (نورون های گیرنده بویایی) باعث ویرانی می شوند اما در COVID-19 به نظر می رسد که ویروس سلول های پشتیبانی کننده اطراف ORN را آلوده کرده و لایه گیرنده بو را بر هم می زند ؛ برخی شواهد نشان می دهد که ویروس ممکن است همچنین در بعضی موارد به عمق مغز آلوده می شوند.

مطالعات نشان می دهد که بهبودیافتگان COVID-19 شش ماه پس از بهبود می توانند علائم مداوم نشان دهند، خانواده ویروس کرونا قبلاً در کاهش بو نقش داشته اند ، بنابراین احساس می شود که در حال حاضر گزینه های درمانی برای همه ویروس ها بر روی COVID-19 اعمال می شود.

درمان از دست دادن حس بویایی

چندین مطالعه در سال های اخیر انجام شده است که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض بوی کوتاه مدت بطور مداوم می تواند برای افرادی که تحت تأثیر از دست دادن بویایی قرار گرفته اند مفید باشد ، به ویژه برای کسانی که به دلیل ویروسی مانند سرماخوردگی حس بویایی خود را از دست داده اند.

تلاش شده است که بوها به همان روشی که طعم ها به عنوان شیرین ، ترش ، شور و تلخ طبقه بندی شده اند ، دسته بندی شوند. مطالعات نشان می دهد که شما رایحه ها را برای نشان دادن چهار دسته بوی گل ، میوه ، ادویه و صمغ دسته بندی می کنید. با این وجود می توانید هر بویی را که با آن احساس راحتی می کنید ، در دسترس دارید و از آن لذت می برید ، انتخاب کنید.

کاهش بویایی ناشی از تروما یا ضربه مغزی تا درصد بالایی پایدار خواهد ماند، اما در کاهش بویایی ناشی از ویروس کرونا، گذرا بوده و یک تا سه هفته بعد از شروع بیماری فروکش می‌کند.

موارد مختلفی در خانه وجود دارد که طیف وسیعی از حس بویایی را ایجاد می کند، سعی کنید مواردی را که می دانید برای شما خوشایند است و یا با آنها ارتباط دارید انتخاب کنید. پوست لیمو و پرتقال ، جوز هندی ، گل میخک ، نعناع ، اکالیپتوس ، قهوه ساییده ، نارگیل و وانیل همه مواردی هستند که می توانید استفاده کنید.

می توانید از ماده اولیه (مثلاً مستقیماً از فلفل آسیاب شده ، یک شاخه گیاه تازه چیده شده ، لیموی تازه و…) استفاده کنید. به مدت 20 ثانیه در هر زمان که خواستید حداقل دو بار در روز به مدت حداقل 3 ماه (یا در صورت امکان بیشتر) این مواد را بو کنید.

همچنین می توانید برخی از کارهای زیر را برای درمان حس بویایی انجام دهید:

• مصرف سیر به ‌شکل جوشانده : این شکل از مصرف سیر دارای خواص ضدالتهابی است.

• شربت آب‌لیمو ترش با عسل : این نوشیدنی دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است.

• در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم و کم‌چرب

• چکاندن یک قطره روغن کرچک گرم در بینی

• بخور آب داغ

منبع:بیتوته