خوردنی های مضر برای استخوان ها

این تصور وجود دارد که با جذب بالای کلسیم استخوان ها قوی تر و محکم تر خواهند شد، غافل از این که مصرف کلسیم به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم را رعایت کرد.
وقتی صحبت از سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان به میان می آید، همه به یاد کلسیم می افتند.

 مصرف برخی مواد نامناسب برای سلامت استخوان ها

**نمک

زیاده روی در مصرف نمک، بدن را به دردسر می اندازد. اکثر مردم جهان نمک زیادی مصرف می کنند به طوری که گفته می شود 85 درصد مردان و 60 درصد زن ها روزانه 2/3 گرم بیش از میزان لازم، نمک مصرف می کنند.
به عقیده متخصصان نباید روزانه بیش از 6 گرم نمک مصرف کرد. واقعیت این است که خوردن غذاهای شور میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش می دهد و این مساله به ضعیف شدن استخوان ها منجر می شود.
نمک همچنین باعث اسیدی شدن خون می شود و به این ترتیب نیز احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می کند که برای سلامت مفاصل مضر است. معمولا روی برچسب ترکیبات مواد غذایی میزان سدیم آن را ذکر می کنند.

**قهوه و کافئین

جذب میزان بالای کافئین به طور جزئی در جذب کلسیم مشکل ایجاد می کند. یک فنجان قهوه می تواند مانع از جذب حدود 6 میلی گرم کلسیم شود که معادل میزان کلسیم موجود در یک قاشق شیر است.
بنابراین توصیه می شود که قهوه تان را با شیر میل کنید تا جبران شود. اگر عادت به نوشیدن نوشابه نیز دارید، همین تاثیر را به جا می گذارد. علاوه بر این امکان دارد که اسید فسفریک موجود در اکثر نوشیدنی های گازدار (که برای نگهداری آن ها افزوده می شود) بافت استخوان ها را ضعیف کند. زمانی که در خون ما میزان فسفر از میزان کلسیم بیشتر باشد، بدن بخشی از کلسیم استخوان ها را برمی دارد تا تعادل را برقرار کند.

**آلرژی های غذایی

به نظر می رسد که مصرف برخی مواد غذایی باعث افزایش علائم آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) یا آرتریت مرتبط با پسوریازیس در برخی افراد می شود. اگر تصور می کنید که دچار آلرژی یا مشل در تحمل برخی مواد غذایی هستید موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید تا برنامه غذایی تان بررسی شده و در صورت لزوم ماده غذایی مشکوک به تدریج از رژیمتان حذف شود.

 

**مواد غذایی اسیدی

البته تاکنون شواهدی دال بر تشدید آرتریت با مصرف مواد غذایی اسیدی مانند پرتقال یا گوجه فرنگی یافت نشده است.
میزان اسیدیته این مواد غذایی کمتر از حالت اسیدی معده است.اگر متوجه شده اید که با مصرف برخی مواد غذایی علائم تشدید می شود، از مصرف آن خودداری کرده و به جای آن از مواد غذایی دیگر برای تامین ویتامین های بدنتان استفاده کنید.

داشتن یک برنامه غذایی پر از گوشت قرمز به معنای جذب پروتئین بالا است که برای سلامتی استخوان ها مناسب نخواهد بود.
پروتئین زیاد باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. در روند هضم غذا پروتئین های حیوانی اسیدهایی (فسفریک، سولفوریک و..) آزاد می کنند که pH بدن را تغییر می دهند هر چه pH بدن اسیدی تر باشد احتمال دمینرالیزه شدن استخوان ها نیز بالاتر می رود.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

diabetes

افراد دیابتی از این نوشیدنی های فوق العاده استفاده کنند

به گزارش صد آنلاین ، نتایج تحقیقات محققان نشان داد مصرف سایر نوشیدنی‌ها به ویژه قهوه، چای، شیر کم چرب و آب در کاهش احتمال مرگ زودرس مؤثر هستند. این یافته‌ها به نقش بالقوه نوشیدنی‌های سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اشاره دارد. دکتر «چی سان»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه هاروارد، گفت: «نوشیدنی‌ها می‌توانند منبع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *