اسهال در دوران بارداری

اسهال در دوران بارداری:

اگر در طول بارداری اسهال شوید مقدار زیادی مایعات از دست می دهید. کم آبی بدن امری جدی و حتی مرگبار است. باید اطمینان حاصل کنید که بدن کم آب نمی شود. در این مقاله بطور کامل درباره اسهال در بارداری و خطرات و درمان های آن توضیح داده میشود:

چه چیزی باعث اسهال در طول بارداری می شود؟
درست مانند زمانی که باردار نیستید، اسهال می تواند به علت بیماری یا به خاطر غذایی که خورده اید پیش آید. دلایل اسهال در طول بارداری عبارتند از:

– ویروس معده یا مسمومیت غذایی مانند listeriosis

– آنتی بیوتیک یا آنتی اسیدهای خاص

– آبنبات های بدون قند

– محصولات لبنی (اگر تحمل لاکتوز ندارید)

– مشکلات گوارشی از سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهاب رود

– برخی از بیماری ها باعث افزایش اسهال می شوند. این بیماری ها عبارتند از سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، بیماری سلیاک و  ulcerative colitis.

– تغییر رژیم غذایی: بسیاری از خانم ها در بارداری تغییر زیادی در رژیم غذایی خود ایجاد می کنند. این تغییر شدید باعث ناراحتی معده و اسهال می شود.

– حساس شدن به غذاها:حساس شدن به غذا یکی از تغییراتی است که در بارداری تجربه می کنید. غذاهایی که قبلا شما را اذیت نمی کرد در بارداری باعث نفخ، ناراحتی معده و اسهال می شوند.

– ویتامین های بارداری: مصرف ویتامین های بارداری برای سلامتی مادر و جنین خوب است. اما ممکن است این ویتامین ها باعث ناراحتی معده و اسهال شوند.

– تغییرات هورمونی: هورمون ها باعث می شوند سیستم گوارشی آرام تر عمل کند بنابراین باعث یبوست می شوند. هورمون ها همچنین باعث افزایش سرعت سیستم گوارشی می شوند که باعث اسهال می شود.

آیا اسهال در باردرای نشانه یک مشکل جدی است؟
بله اما این مسئله بسیار نادر است. اگر چند روز حرکت روده نداشته اید سپس به صورت ناگهانی اسهال آبکی داشته اید احتمال مشکل فشار مدفوع یا انسداد روده دارید.  در این شرایط  نادر، مدفوع سخت و خشک حرکت روده را مسدود می کند. مدفوع آبکی از اطراف آن نشت می کند که باعث اسهال می شود.  اگر مشکل فشار مدفوع دارید، علائمی دیگر مانند استفراغ، حالت تهوع، نفخ و درد معده را نیز تجربه می کنید. اگر این علائم را دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

در طول بارداری در خصوص اسهال چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرم؟
اگر اسهال بیش از یک روز طول کشید یا شامل علائم زیر بود با پزشک خود تماس بگیرید:
– درد معده
– تب
– اسهال
– اسهال با خون یا مخاط
– خشک شدن دهان، سرگیجه و سردرد (علائم کم آبی بدن)

اگر اسهال هستید و حس می کنید جنین کمتر یا شدیدتر از حد معمول حرکت می کند یا علائم زایمان زودرس دارید با پزشک تماس بگیرید:
– انقباضات منظم و مداوم
– ترشحات بیشتر واژن یا ترشحات آبکی، خونی یا مخاط شکل
– گرفتگی عضلات
– فشار یا درد در ناحیه لگن خاصره یا زیر شکم که به صورت مداوم است یا بدتر شده است.

درمان های خانگی اسهال در بارداری
درمان های خانگی مختلفی برای رفع اسهال در بارداری وجود دارد. در اینجا بعضی از روش هایی که می توانید امتحان کنید ذکر شده است:

1-  چای زنجبیل:
زنجبیل (39 خواص زنجبیل | نحوه مصرف زنجبیل) را بجوشانید و در آب دم کنید. بگذارید سرد شود و سپس مصرف کنید.

2-  عسل:
سه تا چهار قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب اضافه کنید و به صورت روزانه مصرف کنید.

3-  عصاره نعناع:
عصاره نعناع را به نصف فنجان آب اضافه کنید و روزی دو بار مصرف کنید.

4- رژیم غذایی BRAT:
سال ها موز، برنج، سیب و نان تست توصیه می شود. زیرا این موادغذایی سیستم گوارش را آرام می کنند.

5- مواد غذایی مفید
افزودن این موادغذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی به رژیم غذایی نیز توصیه می شود:
– موادغذایی دارای نشاسته مانند سیب زمینی و غلات
– سبزیجات
– سوپ بدون شیر و حاوی برنج، نودل و سبزیجات
– گوشت بدون چربی
– ماست

همچنین توصیه می شود غذاهای سبک بخورید تا معده سنگین نشود.

غذاهایی که نباید بخورید
– غذاهای تند و چرب به سختی هضم می شوند. بنابراین بهتر است از منوی غذایی حذف شوند.

– نوشیدنی های شیرین و انرژی زا باعث به هم خوردن سیستم گوارشی می شوند بنابراین باید از مصرف آن ها اجتناب کنید.

– اگر تحمل لاکتوز ندارید، شیر به مقدار زیاد مصرف نکنید. از روش های دیگر برای جذب کلسیم استفاده کنید.

– از مصرف بیش از حد قهوه، چای و نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنید.

آیا مصرف قرص برای اسهال ایمن است؟
اگر خیلی اذیت می شوید به داروساز مراجعه کنید. در طول بارداری باید مراقب قرصی که می خورید باشید.  تمام قرص های بدون نسخه برای خانم های باردار ایمن نیستند و برخی می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند.  بهتر است در خصوص قرص های مجاز و غیرمجاز با پزشک خود صحبت کنید. از داروهای تجویزی معمول میشه به آمپول هیوسین اشاره کرد. از مصرف غذاهای مشکل ساز اجتناب کنید: برخی از موادغذایی باعث بدتر شدن اسهال می شوند. از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی، تند، شیر و لبنیات و غذاهای غنی از فیبر بپرهیزید.

9 سوالات رایج شما درباره اسهال در بارداری

1- آیا اسهال نشانه شروع درد زایمان است؟
اسهال یکی از علائم آنفولانزا بدون تب است. حالت تهوع یا استفراغ و سوء هاضمه یک یا چند روز پیش از درد زایمان شروع می شوند. افزایش ترشحات واژن در طول چند هفته قبل از زایمان به خاطر حرکت جنین به داخل کانال تولد رخ می دهد.

2- آیا بارداری باعث اسهال می شود؟
گاهی اوقات هورمون ها باعث می شوند فرایند هضم آهسته شود که این مسئله باعث اسهال می شود. همه خانم های باردار این تغییرات هورمونی را تجربه می کنند اما بعضی از آن ها در ابتدای بارداری اسهال را تجربه می کنند.

3- آیا اسهال در سه ماهه اول بارداری طبیعی است؟
یکی دیگر از دلایل اسهال در طول بارداری تغییرات هورمونی است. گاهی اوقات هورمون ها باعث می شوند فرایند هضم آهسته شود که این مسئله باعث اسهال می شود. همه خانم های باردار این تغییرات هورمونی را تجربه می کنند اما بعضی از آن ها در ابتدای بارداری اسهال را تجربه می کنند.

4- آیا اسهال شدن باعث سقط جنین می شود؟
دلایل زیادی برای اسهال در طول بارداری وجود دارد. اگر علائمی دیگری به جز اسهال داشته باشید، اسهال می تواند نشانه عفونت باشد. اسهال می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد اما باعث سقط جنین نمی شود.

5- چه چیزی باعث اسهال در طول بارداری می شود؟
مشکلات هضم مانند یبوست و اسهال در طول بارداری به صورت مدوام رخ می دهند. این مشکلات به خاطر تغییرات هورمونی، تغییر رژیم غذایی و افزایش استرس است. حقیقت این است که خانم های باردار به صورت مداوم اسهال می شوند و اگر احتیاط نکنند، اسهال باعث ایجاد مشکل می شود.

6- آیا کم آبی بدن باعث سقط جنین می شود؟
عوامل مختلفی باعث کاهش مایع آمنیوتیک می شوند که کم آبی بدن عامل اصلی این کاهش می باشد. کاهش مایع آمنیوتیک در مراحل اولیه بارداری باعث ایجاد نقص تولد یا حتی سقط جنین می شود.

7- آیا امکان دارد اسهال به خاطر بارداری خارج از رحم رخ دهد؟
درد شدید و مداوم در یک طرف شکم یکی از علائم بارداری خارج از رحم است. اسهال و استفراغ نیز یکی دیگر از علائم بارداری خارج از رحم است. علائم بارداری خارج از رحم مشابه علائم بیماری های گوارشی است.

8- آیا اسهال در طول بارداری طبیعی است؟
اسهال در طول بارداری امری رایج نیست. (خانم های باردار بیشتر دچار یبوست می شوند تا سفتی مدفوع. ) اما برخی از خانم پیش از شروع درد زایمان دچار اسهال می شوند و اگر اسهال قبل از هفته سی و هفتم بارداری رخ دهد، اسهال نشانه زایمان زودرس (چگونه از زایمان زودرس جلوگیری کنیم؟ ) است.

9- اگر ویروس معده داشته باشم یا دچار مسمومیت غذایی شدم چه کاری باید انجام دهم؟
اگر ویروس معده دارید یا دچار مسمومیت غذایی شدید، مایعات زیاد بخورید تا بدن کم آب نشود، از مصرف لبنیات اجتناب کنید و موادغذایی که راحت هضم می شوند مانند موز، برنج، سوپ یا نان تست مصرف کنید. اگر اسهال شدید است غذاهای چربی مصرف نکنید. احتمالا در 24 ساعت آینده بهتر می شوید.  با پزشک خود تماس بگیرید و در خصوص علائم و داروهای مناسب با او صحبت کنید.

همچنین ببینید

علائم هشدار دهنده سرطان سینه

کارشناس برنامه میانسالان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تاکستان با بیان اینکه بانوان، نه تنها مسؤول سلامت خود هستند، بلکه بیشترین مراقبت‌ها را برای سلامت خانواده انجام می‌دهند؛ گفت: وضعیت سلامت بانوان، تأثیر زیادی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه دارد. به گزارش بهداشت نیوز، نسرین مؤمنی اظهار کرد که امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی بانوان، سرطان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *