تیر خلاص قرص‌های اعصاب بر استخوان بیماران

تیر خلاص قرص‌های اعصاب بر استخوان بیماران

 

مصرف مداوم و خودسرانه داروهای کورتون‌دار ریسک ابتلا به پوکی استخوان را بالا می‌برد.
مهدی رجبی متخصص داروسازی بالینی بیان کرد: مصرف چند دسته از داروها منجر به پوکی استخوان می شود. پوکی استخوان سبب از بین رفتن لایه های داخلی استخوان و شکستگی های متعدد می شود.
وی اظهار داشت: از متداول‌ترین داروهایی که سبب پوکی استخوان می شود می توان به داروهای کورتون دار مانند دگزامتازون و پردنیزولون اشاره کرد. البته باید توجه داشت که مصرف داروهای کورتون‌دار به صورت آمپول و قرص سبب این بیماری می شود و سایر اشکال مصرفی داروهای کورتون دار کم عارضه تر هستند.
این متخصص داروسازی بالینی با اشاره به اینکه از عوارض داروهایی که برای مشکلات معده مصرف می شوند پوکی استخوان است، عنوان کرد: داروهایی مانند آلومینیوم هیدروکساید که برای خنثی کردن یا کاهش مقدار اسید ترشح شده توسط معده به کار می روند، ریسک ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند.
رجبی افزود: آمپول مدروکسی پروژسترون که برای جلوگیری از بارداری مصرف می شود نیز احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد زیرا این دارو به کاهش توده اسخوانی در زنان دامن می‌زند.
وی یادآور شد: استفاده مداوم از داروهایی مانند فنی توئین و کاربامازپین که برای اختلالاتی مانند صرع و افسردگی تجویز می شوند نیز در ابتلا به پوکی استخوان موثر است.
این متخصص داروسازی بالینی افزود: مصرف داروهایی که برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون یا سکته مغزی استفاده می شوند، نیز منجر به پوکی استخوان می شود.
رجبی تصریح کرد: مصرف گروهی از داروها در بیمارانی که پیوند کلیه و قلب را انجام دادند نیز ریسک ابتلا به پوکی استخوان را می شود. همچنین مصرف برخی از داروهایی که برای شیمی درمانی در بیماران سرطانی مصرف می شود نیز منجر به این بیماری می شود.
وی افزود: البته عوارض ناشی از داروها دلیلی بر منع استفاده از آن ها نیست چرا که مصرف نکردن این داروها در بیماران عواقب جبران ناپذیری را به همراه دارد.
منبع :باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

squats

با این تکنیک های ورزشی، زانوهایتان را تقویت کنید

زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است که استخوان‌های ساق پا و ران را به هم متصل می‌کند. این عضو بدن شامل غضروف، ماهیچه‌ها، رباط‌ها، و عصب‌هایی است که همگی در سلامت و حرکت مفصل نقش دارند. برخی افراد ممکن است در سن بالاتر دچار مشکلات زانو شوند و برخی ورزشکاران یا افراد مبتلا به آرتروز نیز دچار مشکلات مربوط به زانو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *