تأثیر آلودگی هوا بر تکامل تیروئید در جنین

تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا نه فقط برای بالغین و کودکان، بلکه برای جنین در حال رشد هم زیانبار است.

تاثیرات منفی آلودگی هوا بر رشد جنین

 

 ایجاد برخی نقائص مادرزادی مدتهاست که در مطالعات مختلف و مقالات علمی مورد توجه واقع شده است. در برخی از مقالات جدید ، ارتباطى بین آلودگی هوا با اختلال در عملکرد تیروئید جنین هم نشان داده شده است. این اختلال به هایپو تیروئیدی مادرزادی منتهی می‌شود که ممکن است نیازمند سال‌ها پیگیری و درمان کودک باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: شیوع جهانی کم‌کاری مادرزادی تیروئید حدوداً یک مورد در هر ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تولد زنده است ولی متاسفانه در کشور ما بسیار بالاتر است و در برخی از آمارها و بعضی از استان‌های ایران به ۱۰ برابر این مقدار هم می‌رسد؛ اگر چه بخش عمده‌ای از بروز قابل توجه هایپو تیروئیدی مادرزادی به بالا بودن میزان ازدواج‌های فامیلی در جمعیت ایرانی مربوط می شود ، اما نقش عوامل محیطی مثل آلودگی هوا و تاثیر منفی آن بر تکامل جنین را هم نباید نادیده گرفت.

کم کاری مادرزادی تیروئید

 

چنانچه به موقع و به درستی درمان نشود عوارض پایدار و خطرناکی در رشد و تکامل کودکان خواهد داشت ، تا آنجا که کم کاری تیروئید ، شایعترین علت قابل پیشگیری عقب افتادگی ذهنی در کودکان دانسته شده است. خوشبختانه با توجه به اجرای موفق برنامه بیماریابی کم کاری مادرزادی تیروئید، این مشکل غالباً به موقع تشخیص داده می‌شود.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان تصریح کرد: چنانچه درمان موارد قطعی و تشخیص داده شده به درستی انجام شود عواقب بسیار شدید این بیماری کاملاً قابل پیشگیری خواهد بود.

سهیلی‌پور گفت: اما در این خصوص هم پیشگیری اولیه یعنی تلاش در جهت کم کردن عوامل خطر مسبب بیماری، تا آنجا که ممکن باشد یک اولویت بهداشتی بوده و طبعاً مقدم بر درمان محسوب می شود.

منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *