347

بیماری‌های ناشی از خوردن پنیر و خیار و گوجه از نظر علمی ثابت نشده

347

بتازگی پیامی در شبکه‌های مجازی منتشر شده است و دیگران هم آن را بدون تحقیق بازنشر می‌دهند که حاکی از بیماری‌زا بودن یک غذای حاضری و ساده، متشکل از پنیر با گوجه و خیار است و در آن تاکید شده خوردن این مواد غذایی با یکدیگر، باعث بروز بیماری‌هایی چون دیابت، ام‌اس، اختلالات عصبی، مشکلات گوارشی و… می‌شود. یک پزشک تصریح کرد این نتیجه‌گیری مبتنی بر شواهد علمی و منطقی نیست.

دکتر محمد علی زارعیان در گفتگو با سلامت آنلاین گفت: تاکنون هیچ مطالعه بالینی ثبت شده ای که تایید کننده پیام فوق باشد انجام نشده است و در صورت انجام تحقیقاتی در این زمینه هم نیاز به مطالعات گروهی بزرگ است که سال ها زمان نیاز دارد و با توجه به اینکه نظریه های علمی با این قاطعیت بیان نمی شوند به نظر می رسد که این پیام از یک گزاره علمی خارج باشد.

او افزود: در هر پیامی که از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود باید مدعیان آن برای اثبات ادعای خود شواهد علمی و منطقی دقیقی را همراه با پیام منتشر کنند.

زارعیان توضیح داد: در حالت خوشبیناانه به نظر می‌رسد فرضیه مطرح‌شده در این پیام، برخاسته از یک رویکرد تغذیه ای طب سنتی باشد که با ترکیب و مصرف خوراکی ها به صورت خام بخصوص بعضی از خوردنی های رایج مخالف است.

به گفته او، از دیدگاه طب سنتی، پنیر و گوجه و خیار از نظر سرعت هضم متفاوتند و گوجه هم میوه‌ای اسیدی محسوب می‌شود و در نتیجه، ترکیبشان هضم سختی دارد و منجر به تولید متابلولیت های آسیب رسان در دستگاه گوارش می شود. علاوه بر این، ترکیب پنیر و گوجه و خیار یا پنیر و هندوانه از نظر طب سنتی یک ترکیب با رطوبت بالاست و درصد قابل توجهی از افراد مستعد با خوردن آن دچار مشکلات گوارشی اعم از ریفلاکس، نفخ و سوءهضم می شوند.

دکتر زارعیان اضافه کرد: طب سنتی ایران ترکیب میوه ها و سبزی های خام را در قالب سالاد نیز نهی کرده است، زیرا این اجزا برای هضم به شرایط و زمان های مختلفی نیاز دارند و به مجرد همراهی و مخلوط شدن در قالب سالاد، دیگر به عنوان یک غذا با مزاج واحد تلقی نمی شوند و از این رو حکم درهمخوری را دارند و بنابراین اولین عارضه آنها ایجاد مشکلات گوارشی در کوتاه مدت و بلندمدت است.

وی با اشاره به اینکه گوجه فرنگی از جمله خوراکی های دارای خاصیت آلرژی زایی در کودکان و بزرگسالان است، به سلامت‌آنلاین گفت: عادت به مصرف گوجه با پنیر یا در قالب سالاد در بدن بعضی از افراد حالتی از التهاب مزمن با علایمی گذرا یا مقطعی و کوتاه ایجاد می کند که البته خیلی فرد را آزار نمی دهد اما التهابات آن باقی می ماند.

با این حال، او با تاکید بر اینکه عواقب و اختلالات مطرح شده در پیام فوق از نظر بالینی هرگز به اثبات نرسیده، خاطر نشان کرد: البته بهتر است سعی کنیم از اختلاط خوراکی ها به صورت خام و متنوع خوردن در یک وعده تا حد امکان پرهیز کنیم و به دستگاه گوارش اجازه دهیم در هر نوبت یک غذا با مزاج مشخص را هضم کند.

منبع:الف

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *