بعد از ۴۰ سال راز خون های آلوده بر ملا شد!

نازنین فرزادی فر امروز درنشست خبری با اصحاب رسانه از طرح شکایت علیه شرکت فرانسوی بابت پرونده خون‌های آلوده خبر داد و اظهار کرد:‌ برای نخستین بار و بعد از گذشت 40 سال، به عنوان حافظ منافع بیماران هموفیلی، پرونده خون‌های آلوده را دوباره بازگشایی خواهیم کرد.

وی درباره ماجرای پرونده موسوم به خون های آلوده فرانسوی افزود: در سال‌های 61 تا 63 شرکت “مریو”ی فرانسه داروهای فاکتور 8 و 9 پلاسمایی را به ایران ارسال می‌کرد و بیماران مبتلا به هموفیلی از این داروها استفاده می‌کردند اما این داروها آلوده به اچ‌ای‌وی بود که منجر به ابتلای بیماران هموفیلی در آن زمان به ایدز شد. در آن زمان شرایط آزمایش فرآورده‌های خونی نبود و کشور در شرایط جنگی قرار داشت و در شرایط کمبود دارو به سر می‌برد بنابراین مجبور به واردات دارو شد.

وی ادامه داد: نخستین قربانی ایدز در ایران یک کودک 7 ساله ایرانی مبتلا به هموفیلی بود که دو سال بعد، بر اثر تزریق خون آلوده مبتلا به ایدز شد و بر اثر این بیماری فوت کرد.

وی گفت: در طول 40 سال گذشته کشور ما هرگز غرامت این داروهای آلوده را طلب نکرده در حالی که کشورهای دیگر از جمله عراق که 198 بیمار عراقی بر اثر مصرف این خون‌های آلوده مبتلا شده بودند بالغ بر 600 میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

فرزادی فر با بیان این‌که غرامت بیماران در آن زمان از طرف دولت ایران به آن‌ها پرداخت شد؛ تصریح کرد: چندسال پیش شرکت فرانسوی به ایران نامه‌ای زد و اعلام کرد که حاضریم غرامت پرداخت کنیم اما این موضوع از سوی کانون هموفیلی وقت، پیگیری نشد. در هفته جاری و همزمان با روز جهانی ایدز، به صورت رسمی پرونده خون‌های آلوده مجدداً بازگشایی می‌شود و شکایت از شرکت فرانسوی را در ابتدا در دادسرای داخلی خود ثبت خواهیم کرد و سپس با کمک بخش‌های حقوقی، آن را در نهادهای بین المللی مطرح خواهیم کرد.

رئیس کانون هموفیلی ایران خاطرنشان کرد: این شرکت هنوز هم ملزم به پرداخت خسارت به بیماران ماست؛ زیرا خودشان نیز اقرار کردند که داروهایشان آلوده بوده است اما با تاخیر آن را اعلام کردند یا این‌که از عمد آن را اعلام نکردند.

وی با بیان اینکه دولت فرانسه هرگز حاضر به عذرخواهی از بیمارانی نشد که در اثر ارسال داروی آلوده از سوی این کشور به ویروس HIV مبتلا شدند؛ بیان کرد: در قانون داخلی فرانسه اعلام شده که تمام داروهایی که از کشور فرانسه خارج می‌شود و مشتق از خون است تحت استاندارد دولت است و بنابراین مسئولیت سببی بیش از 54 هزار نفر در کشور که تاکنون مبتلا به ایدز هستند برعهده کشور فرانسه است زیرا بسیاری از مبتلایان هموفیلی در آن زمان به دلیل این که آلودگی فرآورده‌های دارویی به اچ‌آی‌وی دیر اعلام شد؛ اطلاعی از بیماری خود نداشتند و به همین دلیل تعدادی از افراد دیگر نیز آلوده شدند.

وی ادامه داد: اگر اطلاع رسانی به موقع انجام شده بود از تزریق داروهای آلوده جلوگیری می‌شد و یا بیمارانی که این داروها را دریافت کرده بودند قرنطیه می‌شدند.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 13 هزار نفر مبتلا به هموفیلی در سراسر ایران زندگی می‌کنند که تحریم‌ها مانع دسترسی آن‌ها به داروهای حیاتی شان شده است.

همچنین ببینید

Fatigue-and-vitamin-deficiency

کمبود ویتامینی که منجر به خستگی مداوم شما می‌شود

کمبود ویتامین B۱۲ یک مشکل شایع جسمی است که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد اما پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی کمیاب است و تنها در خوراکی‌هایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند، یافت می شود. بدن انسان روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *