این بیماری در کمین پای سالمندان است

این بیماری در کمین پای سالمندان است

یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: تورم پای سالمندان دلایل مختلفی دارد که شایع ترین علت آن اختلالات عروقی است.
احمدرضا جمشیدی فوق تخصص روماتولوژی بیان کرد: دلایل بسیاری سبب بروز تورم(ادِم) اندام‌های تحتانی بدن به خصوص در سالمندان می‌شود که اختلالات عروقی از شایع‌ترین این عوامل به شمار می روند.
وی اظهار داشت: تورم مفصل با تورم اندام تفاوت دارد، تورم مفصل در محلی که اندام‌ها لولا دارند مانند زانو، مچ پا و انگشتان پا اتفاق می‌افتد و به طور معمول همراه با درد است.
این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه تورم مفصلی می‌تواند ناشی از عواملی مانند التهابات مفصلی و نقرس باشد، تصریح کرد: تورم به دو دسته اثرگذار(Pitting) و غیراثرگذار (NonPitting) تقسیم بندی می‌شود که در تورم اثرگذار وقتی دست بر روی موضعی مانند پا قرار می‌دهیم و آن را فشار می‌دهیم جای انگشتانمان بر روی پا باقی می‌ماند.
وی با تاکید بر اینکه واریس و به خصوص واریس‌های عمقی (این واریس‌ها در سطح قابل مشاهده نیستند) در اندام‌های تحتانی بروز پیدا می‌کنند، افزود: در این مواقع وقتی فرد به مدت طولانی با پاهای خم می‌نشیند، این ورم با تجمع در اندام‌های تحتانی سبب تغییر رنگ پوست و متمایل شدن آن به رنگ قهوه‌ای می‌شود.
این فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: اختلالات عروقی شایع ترین عاملی است که موجب تورم اثرگذار در اندام های تحتانی می شود که از دیگر دلایل بروز تورم در اندام‌های تحتانی می‌توان به نارسایی‌های قلبی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در صورت کارکرد نامناسب کلیه نیز تورم در اندام‌های تحتانی به وجود می‌آید، تصریح کرد: اختلالات جذب پروتئین و کمبود آن نیز نقش موثری در بروز ادِم ایفا می کند و کم کاری تیروئید نیز سبب بروز ادِم عمومی می‌شود.
جمشیدی بیان کرد: عروق لنفی وظیفه خارج کردن مواد سمی و زائد را از قسمت‌های مختلف بدن بر عهده دارند و در صورتی که این عروق انسداد پیدا کنند یا مجاری آنها تنگ شود نیز ادِم در اندام‌ها به وجود می‌آید ولی این تورم با ادِم ناشی از اختلالات عروقی، کلیه و قلب تفاوت دارد.
این فوق تخصص روماتولوژی عنوان کرد: سالمندان در درمان ادِم نباید سهل‌انگاری کنند و در صورتی که این تورم ادامه پیدا کند و همراه با علائم دیگری مانند تنگی نفس باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.
وی توصیه کرد: افراد به خصوص سالمندان نباید پایشان را به مدت طولانی مدت آویزان کنند همچنین قرار دادن یک بالش زیر پا هنگام استراحت نیز از برگشت وریدی جلوگیری می کند.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین ببینید

Alzheimer-and-exercise

تاثیر شگفت انگیز ورزش بر مغز | کاهش خطر آلزایمر و بهبود حافظه

ورزش آلزایمر را درمان نمی کند اما تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به کند شدن پیشرفت بیماری و در نتیجه داشتن زندگی با کیفیت بهتر کمک کند. علاوه بر تاخیر در پیشرفت، برخی مطالعات حاکی از آن است که ورزش حتی ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را نیز کاهش دهد. ورزش های هوازی مانند پیاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *