با رژیم غذایی مدیترانه‌ای جوان بمانید

با رژیم غذایی مدیترانه‌ای جوان بمانید

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پروتئین واکنشی C نام پروتئینی ساخته شده در کبد است که در پاسخ به فاکتورهای آزادشده از ماکروفاژ و سلول چربی درست می‌شود و در موارد التهاب و روماتیسم در خون افزایش می‌یابد.
تاثیر مثبت دیگر این رژیم غذایی این است که میزان از بین رفتن استخوان در افراد مبتلا به آرتروز کاهش می‌یابد.
همچنین سایر پارامترهای دیگر نظیر حساسیت به انسولین، سلامت قلب – عروق، سلامت گوارش و کیفیت زندگی هم در این تحقیق بررسی شد.
به گفته محققان، این اولین پروژه‌ای است که با چنین جزئیاتی تاثیرات رژیم غذایی مدیترانه‌ای را روی سلامت جمعیت مسن بررسی کرده است.
این پروژه تحقیقاتی در پنج کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، هلند، لهستان، و بریتانیا اجرا شد و شامل ۱۱۴۲ شرکت کننده بود. در این تحقیق رژیم غذایی هریک از افراد شرکت کننده ارزیابی شد.
محققان در پایان دریافتند روند پیری در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کردند، به مراتب آهسته‌تر است.
در چند دهه گذشته تحقیقات زیادی در مورد تاثیر این رژیم غذایی بر سلامت انجام شده است و تقریبا همه آن‌ها بر این موضوع تاکید داشته‌اند که این نوع برنامه غذایی کاملا در خدمت سلامت سیستم قلبی وعروقی بدن است ، به‌دلیل اینکه بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها ، کلسترول و تری‌گلیسیرید و فشار خون کاهش پیدا می‌کند و اثرات مثبت دیگر بر سلامت بدن باعث می‌شود تا وضعیت کلی سلامت فرد احتمال بیماری‌های قلبی را به‌طور غیرمستقیم کاهش دهد.
مواد اصلی تشکیل‌دهنده رژیم مدیترانه‌ای‌ میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها ( به خصوص آن‌ها که برگ سبز بیشتری دارند) ، گیاهان معطر ، غلات ، روغن زیتون ، ماهی ، دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سرکه سیب و سرکه بالزامیک است.
گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم کمی در این رژیم غذایی دارند و اغلب فقط در مقادیر کم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند و شاید این مسئله هم در کنار استفاده زیاد از سبزی‌ها جزو رازهای سلامت این برنامه غذایی باشد.

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *