constipation

با این ترفند به راحتی یبوست را درمان کن!

می‌توانید باقاعده و منظم زندگی کنید.اگر آب کافی ننوشید به یبوست خفیف دچار می‌شوید. عدم تحرک، تغییر رژیم غذایی، بیماری و حتی استرس می‌تواند به این مشکل دامن بزند. یبوست معمولاً خود به خود از بین می‌رود، اما شما می‌توانید همراه با ورزش، داروهای بدون نسخه و البته آب به حرکت روده‌ها و دفع کمک کنید.

مفاصل شما بهتر کار می‌کنند. آب بخش بزرگی از غضروف مفصل شما را تشکیل می‌دهد که به جذب ضربات کمک کرده و حرکات استخوان بر استخوان را نرم‌تر می‌کند.

آب همچنین می‌تواند از نقرس که نوعی بیماری مفصلی دردناک می‌باشد، جلوگیری کند. همچنین آب به دفع سموم از بدن که می‌توانند باعث التهاب مفاصل شوند نیز کمک می‌کند.

● افزایش تعریق شما همانطور که عرق از پوست شما تبخیر می‌شود، بدن شما را خنک می‌کند. چند ساعت قبل از اینکه ورزش را شروع کنید،چند لیوان آب اضافی بنوشید.

سعی کنید در طول ورزش نیز هر 10 یا 20 دقیقه حدود 0.1 تا 0.3 لیتر آب بنوشید. به یاد داشته‌باشید که اگر در استخر یا باشگاهی که مجهز به تهویه هوا است، حضور داشته‌باشید، ممکن است میزان تعریق خود را مشاهده نکنید.

●از کم آبی بدن جلوگیری می‌کنید. بدون دریافت آب کافی، ممکن است مایعات زیادی را از طریق تعریق دفع کرده و یا امکان دارد سدیم و پتاسیم مورد نیاز بدن خود را از دست بدهید.

این مسئله به‌ویژه در گرما اتفاق می‌افتد، در هنگان وقوع این حالت، ممکن است احساس تشنگی داشته‌باشید، کمتر از حد معمول ادرار کرده و یا دهانتان خشک شود. حتی ممکن است احساس سرگیجه، حواس پرتی یا گیجی داشته‌باشید.

●کلیه‌های شما سالم‌تر می‌مانند. آب به کلیه‌های شما کمک کرده تا مواد زائد را از طریق خون دفع کند. اگر آب کافی دریافت نکنید، ممکن است این ضایعات همراه با اسیدها ایجاد شوند. این موضوع می‌تواند منجر به مسدود شدن کلیه‌ها با پروتئین‌هایی به نام میوگلوبین شود. کم آبی بدن همچنین می‌تواند به سنگ کلیه و عفونت مجاری ادراری منجر شود.

●مغز خود را  هوشیار نگه می‌دارید. شما ممکن است در زمان کمبود آب بدن  به خوبی چیزها را به یاد نیاورده، به درستی فکر نکرده و یا نتوانید به راحتی تمرکز کنید. برای بروز این حالت نیازی نیست که به طور جدی بدنتان دچار کم‌آبی  باشد حتی اگر میزان آن کمی پایین‌تر از حدی که مورد نیاز بدن است، باشد، اتفاقات ذکر شده ممکن است رخ دهند.

●شما می‌توانید وزن کم کنید.به نظر می‌رسد افرادی که در روز فقط 2 یا 3 لیوان آب بیشتر مصرف می‌کنند، در طول روز به چربی، شکر، نمک و کالری کمتری نیاز دارند. این بدان معناست که هیدراتاسیون مناسب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

آب اضافی می‌تواند جایگزین کالری‌های بدون وجود ارزش غذایی یا کالری‌های قندی شود که بسیاری از مردم در کنار وعده‌های غذایی می‌نوشند. همچنین به نظر می‌رسد آب، متابولیسم شما را سرعت بخشیده و فضای معده شما را اشغال می‌کند تا احساس سیری بیشتری کنید.

●قلب شما بهتر کار می‌کند. وقتی به اندازه کافی آب می‌نوشید، نیازی نیست که قلب شما به سختی کار کند.

در واقع، حتی کم آبی خفیف بر رگ‌های خونی شما تقریبا مانند اثر کشیدن سیگار تاثیر می‌گذارد. مصرف کم آب همچنین منجر به گردش خون کمتر در بدن شما شده که می‌تواند فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب شما را افزایش دهد. فقط 15 تا 20 دقیقه طول می کشد تا آب کافی مواد لازم را به طور یکسان در بدن توزیع کند.

● نوشیدن چه مقدار آب در روز کافی است؟یک قانون کلی خوب این است که حدود ۴ در روز برای مردان و ۳برای زنان توصیه شده‌است، اما به خاطر داشته باشید که این عدد شامل کل مایعات می‌شود. شما 20 تا 30 درصد آب خود را از غذا و بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها مانند آب میوه، چای و شیر دریافت می‌کنید.

اگر بیمار هستید، به مقدار بیشتری آب نیاز خواهید داشت، خصوصاً اگر احساس اسهال یا استفراغ داشته‌باشید. در  صورتی که در حال ورزش یا بیرون از خانه و در گرما به سر می‌برید، بهتر است روی افزایش مقدار آب تمرکز کنید.

● بیش از حد لازم آب ننوشید.مصرف آب بیش از حد می‌تواند نمک موجود در خون را به اندازه‌ای رقیق کرده که شما را مبتلا به هیپوناترمی کند.

به علاوه، اگر بیماری‌های خاصی دارید یا داروهایی مانند NSAID‌ها، مواد افیونی، داروهای ضدافسردگی یا موارد دیگر را که موجب  نگهداری و احتباس آب می‌شود،  مصرف می‌کنید، لازم نیست در نوشیدن آب زیاده روی کنید.

آنقدر بنوشید که رنگ ادرارتان کمی زرد باشد، اما نه آنقدر که همیشه شفاف بوده یا تمام روز را در سرویس بهداشتی بگذرانید.

بیتر بخوانید “ 8 ماده غذایی که برای یبوست مضر هستند!

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *