آشنایی بیشتر با اوتیسم و سندرم آسپرگر در کودکان!

یکی از بیماری هایی که بسیاری از کودکان و نوزادان را به خود درگیر می‌کند و همچنان دلیلی پزشکی برای آن یافت نشده است، اختلال طیفی اوتیسم می‌باشد. برخی تئوری‌ها بیانگر آن هستند که بیماری اوتیسم در اثر تزریق واکسن در دوران نوزادی بوجود می‌آید. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی (WHO)، شیوع و فراگیری اوتیسم میان کودکان به حدی است که از هر 160 کودکی که متولد می‌شوند، یک کودک با اختلال اوتیسم دست و پنجه نرم می‌کند!

اوتیسم چیست؟

اختلال طیفی اوتیسم (Autism spectrum disorder) عارضه‌ای است که اغلب در کودکان و در اثر وجود سندرم آسپرگر، اختلالاتی را در وضعیت سیستم عصبی آن‌ها ایجاد می‌کند. اختلال عصبی اوتیسم در کودکان علائم و نشانه‌های متخلفی دارد که در هر یک از افراد با توجه شدت و سن شروع متفاوت است. همچنین افراد مختلف با عملکرد و شدت متفاوتی از اوتیسم و چالش‌های آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مبتلایان به اوتیسم چه کودک باشند و چه بزرگسال، علایق و سرگرمی‌ها بسیار محدود و رفتارهایی تکرارشونده را از خود نشان می‌د‌هند.

سندرم آسپرگر؛ اوتیسم با شدت کمتر!

سندرم آسپرگر (Asperger`s Syndrome) اختلالی در سیستم عصبی افراد است که تا حدود بسیار زیادی شبیه به اوتیسم می‌باشد اما عملکرد بالاتری دارد و شدت آن از اوتیسم پایین‌تر است. افراد مبتلا به سندرم آسپرگر (اوتیسم خفیف) هوش هیجانی مشابهی با همسالان خود دارند. اما گستردگی و غنی بودن دایره واژگان این دسته از افراد، به خصوص در مورد موضوعاتی که به آن علاقه بسیار زیادی دارند از تفاوت‌های قابل توجه در مبتلایان به سندرم آسپرگر می‌باشد. میزان فعالیت‌های جسمی و ذهنی در مبتلایان به این سندرم بسیار بالاست و معمولا نمی‌توان وضعیت آن‌ها را تا زمان قرارگیری در اجتماعات بزرگ‌تری چون مدرسه تشخیص داد.

چرا افراد به اختلال طیفی اوتیسم مبتلا می‌شوند؟

هیچ دلیل مشخصی برای بروز اختلال اوتیسم در کودکان و بزرگسالان یافت نشده است. در حقیقت می‌توان دلایل ژنتیکی و گاهی محیطی را عاملی برای ابتلا به اوتیسم و پیچیدگی‌های رفتاری آن دانست.

رشد و توسعه کودکان با سرعت بسیار پایین؛ نشانه‌ای از اوتیسم است!

کودکانی که به اختلال عصبی اوتیسم مبتلا هستند اغلب نقاط عطف رشد و توسعه فردی خود را از دست می‌دهند و از سایر همسالان خود عقب می‌مانند. منظور از نقاط عطف مجموعه‌ای از رخدادهایی است که به خانواده‌ها کمک می‌‌کند تا متوجه رشد صحیح فرزندان خود شوند. با این حال می‌توان متذکر شد که هیچ دو کودکی سرعت رشد و نقاط عطف یکسانی با یکدیگر ندارند. اما اگر سرعت توسعه فردی کودک از سایر همسالان او کمتر باشد، می‌تواند دلیلی بر وجود اختلال اوتیسم در کودکان باشد.

تشخیص زود هنگام راهی برای کنترل اوتیسم در کودکان

تشخیص حرفه‌ای و زودهنگام نشانه‌های اوتیسم در کودکان می‌تواند تا سن 2 سالگی اتفاق بیفتد. اما اگر این تشخیص تا سن 2 سالگی صورت نگیرد، نشانه‌های اوتیسم به طرز آشکاری در سن 12 سالگی بروز پیدا می‌کند. توصیه می‌شود که اگر شاهد نشانه‌هایی از اوتیسم و یا اختلال در رشد صحیح فرزند خود هستید جهت تشخیص به موقع و درمان اختلال اوتیسم به پزشکی مراجعه کنید که در درمان اوتیسم و اختلالات عصبی کودکان مهارت و تجربه کافی را داشته باشد.

همچنین ببینید

Fatigue-and-vitamin-deficiency

کمبود ویتامینی که منجر به خستگی مداوم شما می‌شود

کمبود ویتامین B۱۲ یک مشکل شایع جسمی است که می‌تواند عواقب جدی داشته باشد اما پزشکان اغلب آن را نادیده می‌گیرند. ویتامین B۱۲ در رژیم غذایی کمیاب است و تنها در خوراکی‌هایی که از منابع حیوانی تهیه می شوند، یافت می شود. بدن انسان روزانه تنها به ۲.۴ میکروگرم از این ویتامین نیاز دارد که مقدار بسیار بسیار کمی است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *