آب چاق می کند یا لاغر؟

آیا با نوشیدن آب می توان لاغر شد؟

آقای دکتر! روزی چند لیوان آب بخوریم؟

روزی 6 تا 8 لیوان. البته یک تا دو لیوان این مقدار را می‏توان با نوشیدن چای جبران کرد. علاوه بر این، افراد از طریق مصرف سبزی، میوه، شیر و دوغ هم مقدار زیادی آب دریافت می‏کنند. البته باید به این نکته توجه داشت که در محیط‏های گرم‏تر و زمانی که افراد فعالیت بیشتری دارند نیاز به آب هم بیشتر می‏شود.

آب می‏تواند موجب کاهش وزن شود؟

آب مطلقا نه لاغر کننده است و نه چاق کننده. کالری آب، صفر است. البته افرادی که در رژیم لاغری هستند و هر ماه 4 تا 5 کیلو وزن کم می‏کنند لازم است آب بیشتری مصرف کنند؛ چون چربی به کمک آب دفع می‏شود و مصرف آب به دفع چربی کمک می‏کند.

یعنی آب در کاهش وزن موثر نیست؟

به طور مستقیم، نه. نباید تصور شود که با نوشیدن آب می‏توان لاغر شد. البته نوشیدن آب نیم ساعت قبل از غذا تا حدی جلوی اشتها را می‏گیرد و کنترل اشتها می‏تواند در کاهش وزن کمک‌کننده باشد.

گفته می‏شود نوشیدن آب سرد موجب کاهش وزن می‏شود، چون در بدن برای رساندن دمای آب به دمای تعادل، مقداری کالری مصرف می‏شود و این کالری در نهایت به کاهش وزن منجر می‏شود. درست است؟
نه، این‌طور نیست. میزان کالری که برای این تبدیل دما خرج می‎شود قابل توجه نیست و تاثیری در کاهش وزن ندارد. ضمن این که آب سرد برای معده خوب نیست.

درباره نوشیدن چای برای تامین آب مورد نیاز بدن گفتید، نوشیدنی‏های دیگر هم می‏توانند جایگزین آب شوند؟

بله، نوشیدنی‏هایی مانند دوغ، ماء‏الشعیر، عرقیات گیاهی و آب‏میوه‏های طبیعی مفید هستند. البته باید میزان کالری آنها محاسبه شود. مصرف این نوشیدنی‏ها علاوه بر اینکه موجب می‏شود بدن مایعات لازم را دریافت کند سبب می‏شود سوخت و ساز درست انجام شده و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری شود.

آب معدنی چه‌طور؟ آیا آب معدنی به دلیل داشتن املاح، ارزش تغذیه‏ای بیشتری دارد؟

خب، آب معدنی از نظر بهداشتی سالم‏تر است. مقدار املاح موجود در آن در مقایسه با سبزی و میوه آنقدر بالا نیست، اما به دلیل بهداشتی بودن، مصرف‏اش توصیه می‏شود.

افرادی که ورزش می‏کنند باید بیشتر از دیگران آب بنوشند؟

یک ورزشکار با یک ساعت ورزش در فضای گرم ممکن است به اندازه 6 لیوان آب به صورت تعریق دفع کند و این میزان آب باید جایگزین شود. این ورزشکار علاوه بر آب سدیم و کلر هم دفع کرده است و لازم است این مواد نیز به آب اضافه شود.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *