آیا ورزش حافظه را کند می‌کند؟!

آیا ورزش حافظه را کند می‌کند؟!

این تحقیقات به‌وسیله یک تیم پژوهشی از مرکز پزشکی دانشگاه بوستون ماساچوست ایالات متحده امریکا انجام شده و نشان می‌دهد سلامت قلب و ریه با افزایش عملکرد اجرایی افراد کهنسال مرتبط است اما این که این رابطه حافظه بلندمدت را نیز در بر می‌گیرد یا خیر، به طور کامل مشخص نیست و نیازمند تحقیقات بیشتر و گسترده‌تری است.

محققان در این پروژه پژوهشی 33 نفر جوان را در گروه سنی بین 18 تا 31 ساله و 27 نفر کهنسال مابین سنین 55 و 82 ساله را با طیف گسترده‌ای از سطوح سلامت قلبی – تنفسی بررسی و مقایسه کردند. شرکت کنندگان برای ارزیابی عملکرد قلبی – تنفسی تست ورزشی شده و برای ارزیابی و سنجش حافظه نیز آزمایش اعصاب یا نوروسایکولوژی روی آنها انجام شد. علاوه بر این، شرکت کنندگان تحت آزمایش‌های نوروسایکولوژی استاندارد عملکرد اجرایی و حافظه بلندمدت در یک کار آزمایشگاهی قرار گرفتند که در آن شرکت کنندگان به یادگیری نام شرکت‌ها مشغول شدند.

در این آزمایش‌ها، پژوهشگران دریافتند افراد مسن که سطح کارکرد قلبی – تنفسی بالاتری داشته‌اند به نسبت سایر افراد به نحو بهتری توانستند از عهده سنجش عملکردهای اجرایی برآمده و عملکردی مشابه افراد جوان‌تر داشتند.

واضح است که در سنجش حافظه بلندمدت جوانان بهتر از افراد کهنسال با وضعیت قلبی – تنفسی خوب عمل می‌کنند و این افراد هم نسبت به افراد کهنسال با وضعیت قلبی – تنفسی ضعیف بهتر عمل می‌کنند. در افراد کهنسال، سطح آمادگی جسمانی به بهبود عملکرد اجرایی آنها کمک می‌کند و سلامت جسمانی با عملکرد حافظه آنها مرتبط است. قابل توجه است که تناسب اندام و سطح آمادگی جسمانی در افراد جوان هیچ تاثیری در حافظه یا عملکردهای اجرایی آنها نخواهد داشت. براساس یافته‌های محققان می‌توان گفت که اثر سلامت قلب و ریه به عملکرد اجرایی محدود نمی‌شود بلکه بر حافظه بلند‌مدت نیز موثر است.

 

منبع: روزنامه سپید

 

همچنین ببینید

fat

سونامی افراد چاق در جهان

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته، الگوی چاقی و کمبود وزن در جهان به طور چشمگیری تغییر کرده است. در حالی که کمبود وزن در حال کاهش است، چاقی با سرعت نگران کننده‌ای در حال افزایش است. تحقیقات انجام شده روی بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نشان می‌دهد که امروزه بیش از ۱ میلیارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *