آشنایی با جراحی چاقی

جراحی چاقی

 

یکی از گزینه هایی که برای درمان چاقی ارائه میشود جراحی چاقی یا Weight Loss Surgery با مخفف (WLS) است. در این مقاله ابتدا نگاهی مختصر به تعریف چاقی خواهیم داشت، سپس از بین انواع روش های درمانی ارائه شده برای آن جراحی چاقی را مورد بررسی قرار داده .

 

محاسبه BMI از طریق رابطه زیر انجام میشود :

 

تقسیم وزن بدن به (کیلوگرم) بر اندازه قد بر حسب واحد متر به توان 2 تعریف نمود. عدد حاصل از این فرمول به صورت زیر تفسیر میشود؛

اگر شما طبق محاسبه این فرمول، تنها اضافه وزن یا چاقی درجه یک داشته باشید، لازم نیست به روش درمان چاقی با جراحی فکر کنید. جراحی چاقی برای افراد با شاخص توده بدنی بالای 35 که اصطلاحاً میگوییم فرد دچار چاقی مرضی است توصیه می شود. چاقی مرضی می تواند به دلیل اختلالات ژنتیکی، هورمونی و یا روانی ایجاد گردد.

انواع جراحی چاقی:

 

جراحی های چاقی را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

 

1-دسته اول

 

اعمال جراحی چاقی که سبب محدودیت در خوردن غذا می گردد. به عنوان مثال قرار دادن حلقه ای باندی شکل به دور قسمت فوقانی معده که مانع از ورود حجم زیادی از غذا با سرعت بالا می شود در گروه اول قرار دارد.

همچنین قرار دادن بالونی(جسمی بادکنک مانند) در معده که مقدار زیادی از فضای داخلی معده را اشغال میکند که با توجه به حضور آن،فرد بعد از مصرف حدود یک سوم، یک وعده غذایی معمولی احساس سیری میکند نیز در همین گروه قرار میگیرد.

2 – دسته دوم

 

اعمال جراحی چاقی شامل جراحی هایی است که با ایجاد تغییراتی در مسیر عبور غذا از لوله گوارش منجر به کاهش جذب مواد غذایی می گردند. در این روش ها سعی میشود به نحوی با ایجاد یک پل بین معده و روده بزرگ، بیشتر حجم غذای مصرفی بلافاصله بعد از معده مستقیما وارد روده بزرگ شود و دفع گردد..

هدف اصلی این نوع از جراحی های چاقی این است که، غذا بدون عبور از روده باریک که مهمترین محل جذب چربیها، قندها و سایر مواد مغذی است، مستقیما وارد روده بزرگ گردد و جذب مواد غذایی کاهش یابد. گاهی نیز با تغییر دادن مسیر ورود صفرا به روده باریک مانع جذب چربی ها می شوند. صفرا مایعی است که توسط کبد ساخته می شود و بعد از ذخیره شدن در کیسه صفرا از طریق مجرای کوچکی به ابتدای روده باریک یا دئودنوم ریخته میشود. وجود مایع صفرا کمک شایانی به جذب چربی ها میکند. بنابراین با تغییر دادن این مسیر و تخلیه صفرا در انتهای روده باریک می توان جذب چربیها را تا مقدار چشمگیری کاهش داد.

3 – دسته سوم

 

جراحی های چاقی در واقع ترکیبی از عملهای گروه اول و دوم است. یعنی علاوه بر اینکه با حذف فیزیکی قسمتی از معده یا روده باریک حجم ورودی غذا را کاهش داده و سرعت دفع غذا افزایش می یابد ، با ایجاد تغییراتی در مسیر عبور غذا در لوله گوارش، جذب مواد غذایی را به حداقل برساند.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

تولید واکسن آلرژی به بادام زمینی

واکسن آلرژی به بادام زمینی واکسن آلرژی به بادام زمینی تولیدشده توسط محققان دانشگاه ساوت استرالیا در آزمایشات لابراتواری برای نمونه های خونی انسان و موش ها موثر بوده است. این واکسن با بازنویسی واکنش بدن به مواد آلرژی زا بادام زمینی موجب حذف واکنش های غیرآلرژیک می شود. واکنش های آلرژیک به مواد آلرژی زا بادام زمینی شامل حالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *