291

۴ نشانه و علامت پنهان برای کمبود ویتامین E

291

بیایید ابتدا در مورد این صحبت کنیم که منظور از کمبود یک ویتامین ( در این مقاله اختصاصا کمبود ویتامین E ) در بدن چیست. ویتامین از چه چیزهایی تشکیل می‌شود؟ چرا به ویتامین نیاز داریم و در چه شکلی می‌بایست مصرف بشود؟ اول این‌که ویتامین‌ها به عنوان مواد مغذی یا ترکیبات ارگانیک موردنیاز بدن مطرح هستند که برای رشد بهینه‌ی افراد لازم می‌باشند. این مواد نمی‌توانند توسط بدن تولید یا سنتز شوند و به همین ترتیب باید در قالب مواد غذایی وارد بدن شود. بنابراین تأمین ویتامین بدن بر عهده‌ی خودمان است و اگر این کار را انجام ندهیم، امکان دارد با عواقبی برای سلامتی و رشد مواجه شویم. لازم به ذکر است که بدن ما به ۱۳ نوع ویتامین مختلف نیاز دارد. آن‌ها به میزان محدود و متفاوتی در بدن موردنیاز واقع می‌شوند.

ویتامین E که تحت عنوان توکوفرول شناخته می‌شود، کاربردهای بسیار زیادی دارد. این ویتامین محلول در چربی بوده و در بافت‌های بدن ذخیره می‌شود. این ماده یک آنتی‌اکسیدان بوده و بدنی که غنی از ویتامین E باشد، آینده‌ی خوبی را در پی خواهد داشت. ویتامین E برای عملکرد درست تعدادی از اندام‌های مختلف بدن موردنیاز است و معروف است که فرایند پیرشدن را کند می‌کند.

نشانه‌های نقصان ویتامین E

بر اساس گفته‌های متخصصین تغذیه، نشانه‌ها و علائم پرشماری مبنی بر نقصان ویتامین E وجود دارند. دکتر آنجا سود به عنوان متخصص تغذیه می‌گوید که نشانه‌های زیر را به عنوان شاخص‌های کمبود ویتامین E در بدن در نظر بگیرید:

۱- ریزش مو 

مصرف رژیم سرشار از ویتامین E، آسیب‌های وارده به ریزش مو را معکوس می‌کند. اگر از ریزش موی هورمونی رنج می‌برید، یک نشانه‌ی مشخص از عدم مصرف ویتامین E به اندازه‌ی کافی می‌باشد.

ویتامین E دارای پتانسیل لازم برای بازسازی و نوسازی سلول‌های مرده‌ی مو و فولیکول‌ها می‌باشد.

۲- پوست خشک و لایه‌لایه 

پوست خشک معمولاً ناشی از شرایط آب‌وهوایی وخیم علی‌الخصوص در ماه‌های زمستان می‌باشد. درهرحال، اگر در شرایط آب‌وهوایی خوب نیز دچار پوست خشک شدید، تعجب نکنید. این یک نشانه‌ی مشخص از کمبود ویتامین E است.

۳- مشکلات چشمی 

این مشکلات شامل ضعیف‌شدن عضلات چشم، نوسان سوی چشم و غیره می‌‎شود. تشخیص اولیه از یک سو و به‌کارگیری معیارهایی برای جلوگیری از آسیب‌های چشمی از سوی دیگر، می‌تواند بسیار مفید باشد.

۴- عدم تعادل هورمونی

 هر نوع عدم تعادل هورمونی می‌تواند منجر به ایجاد هرج‌ومرج در بدن شود و تشخیص علت این عدم تعادل نیز کار دشواری می‌باشد. در چنین موقعیت‌هایی، امکان دارد کمبود ویتامین E داشته باشید. چه این عدم تعادل ناشی از PCOD، PCOS و چه به واسطه‌ی پیش از ورود به قاعدگی باشد، می‌توانید از رژیم غنی از ویتامین E برای مقابله با آن استفاده نمایید.

واقعاً چرا به ویتامین E نیاز دارید؟

ویتامین E بر ضد پیرشدن عمل می‎کند: اشعات مضر ماوراءبنفش می‌توانند آسیب زیادی را به پوست وارد کرده و منجر به ایجاد چین و چروک در آن شوند. ویتامین E در نقش آنتی‌اکسیدان عمل کرده و با تأمین روغن‌های مورد نیاز، پوست را جوان کرده و به مقابله با پیرشدن آن می‌پردازد. بسیاری از محصولات بهداشتی حاوی ویتامین E هستند. غالباً برای مقابله با خشکی پوست از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده می‌کنیم، اما بسیاری از ما نمی‌دانیم که یکی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی اصلی این کرم‌ها ویتامین E می‌باشد. ویتامین E دارای پتانسیل لازم برای جوان‌سازی سلول‌های مرده‌ی پوست می‌باشد و ظاهری زیباتر به آن‌ها بدهد.

ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است: رادیکال‌های آزاد می‌توانند سلول‌های سالم پوست در بدن را تجزیه نمایند. بهترین دفاع در تقابل با این رادیکال‌های آزاد، یک رژیم غنی و سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد. ویتامین E از منظر آنتی‌اکسیدان غنی بوده و می‌تواند آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش دهد.

برای مراقبت مو: ویتامین E برای مراقبت مو نیز مفید است. اگر روغن مو دارای ویتامین E به اندازه‌ی کافی باشد، می‌تواند رطوبت مو را حفظ کرده و خشکی را دور نگه دارد.

ایجاد تعادل در هورمون‌ها: ویتامین E تعادل میان هورمون‌های بدن را حفظ می‌کند. هرگونه عدم تعادل در هورمون‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری شود.

به کاهش التهاب کمک می‌کند: ویتامین E به عنوان یک ماده‌ی مغذی ضدالتهاب نیز معروف است.

ویتامین E را می‌توانید در انواع سبزیجات سبزرنگ و برگ‌دار، در میوه‌هایی نظیر پاپایا، میوه‌های خشک‌شده و آجیل و دانه‌ها بیابید. دانه‌های کتان، اسفناج، بادام‌زمینی، آووکادو، بادام درختی، بروکلی، مارچوبه و میگو در صدر منابع غنی از ویتامین E قرار می‌گیرند. حداقل یکی از این موارد را هر روز مصرف کنید. وقتی که فرد احساس سرزندگی نمی‌کند، شاید کمبود ویتامین E داشته باشد. در این‌جا راهنمای لازم برای تشخیص فقدان ویتامین‌های مختلف در بدنتان آورده شده است. دلایل زیادی مبنی لزوم وجود ویتامین E در رژیم غذایی روزانه‌تان وجود دارد. این ماده یک آنتی‌اکسیدان بوده و فرایند پیرشدن را کند می‌کند. همچنین به عنوان یک مانع بر سر راه آسیب‌های سلولی قرار می‌گیرد. حتماً ویتامین E را به عنوان بخشی از مواد غذایی روزمره‌ی خود در نظر بگیرید!

منبع :مجله سلام

همچنین ببینید

water-boiling

جوشاندن آب، راهی ساده برای کاهش میکروپلاستیک‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد جوشاندن ساده آب می‌تواند تا ۹۰ درصد میکروپلاستیک‌های موجود در آب شیر را از بین ببرد. میکروپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی از پلاستیک هستند که خطرات سلامتی آن‌ها در حال بررسی است. جوشاندن آب به مدت ۵ دقیقه، به ویژه در آب‌های سخت با املاح معدنی بالا، می‌تواند میکروپلاستیک‌ها را به رسوب آهکی متصل کند. سپس می‌توان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *