کمبود ویتامین دی در مردان

کمبود ویتامین دی در مردان

دکتر زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: حدود ۵۹ درصد مردان ۴۵ تا ۶۰ ساله و ۵۸ درصد مردان ۱۴ تا ۲۰ ساله با کمبود ویتامین D مواجه اند. کمبود این ویتامین خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد و کافی بودن آن، نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد.

چنان چه یکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کشور، بیماری های غیر واگیر باشد، الگوهای تغذیه‌ای یکی از اصلی ترین فاکتورهای ابتلا به بیماری های غیر واگیر محسوب می‌شوند. در بحث سلامت مردان نیز یکی از موارد بسیار مهم، بحث تغذیه است، الگوی غذایی نامناسب در کنار فعالیت بدنی کم، دو عامل اصلی محسوب می‌شود که باعث شیوع فزاینده بیماری‌های غیر واگیر شده‌اند.

 

بیماری های ناشی از این کمبود

 

الگوی غذایی مردان مطلوب نیست، برای مثال، مردان در روز 10 گرم نمک مصرف می‌کنند، در حالی که طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، باید کمتر از 5 گرم در روز نمک مصرف کرد؛ این موضوع می ‌تواند در مردان منجر به فشار خون یا بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان و سرطان معده شود.

الگوی غذایی مناسب برای رفع کمبود ویتامین D

در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، مصرف پنج واحد میوه و سبزی در روز توصیه شده است اما مطالعات نشان می‌دهد در این زمینه هم الگوی غذایی مردان مناسب نیست و 17 درصد مردان 18 سال به بالا، حداقل دو بار در روز میوه و 40 درصد مردان سه واحد در روز سبزی مصرف می‌کنند؛ همچنین اطلاعات موجود ما نشان می‌دهد که 75 درصد مردان 18 سال به بالا اضافه وزن و چاقی دارند، در این زمینه الگوی غذایی نامناسب یک عامل بسیار مهم محسوب می‌شود.

حدود 40 درصد مردان تحرک بدنی کافی دارند .طبق بررسی‌های ما 40 درصد مردان 45 سال به بالا مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا هستند که یکی از علل مهم آن، تغذیه نامناسب است؛ همچنین 22 درصد پسران بین 7 تا 18 سال نیز اضافه وزن‌ دارند و حدود 20 درصدشان نیز دچار چاقی شکمی هستند که طبعا مصرف بی‌رویه فست‌فود، مواد قندی و کم تحرکی علت این مشکلات است.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Prostate-Cancer

روش‌های ساده‌تر اما دقیق‌تر برای تشخیص سرطان پروستات در راه است

پژوهش‌های جدید در حال بررسی و ساده‌سازی روش‌های غربالگری سرطان پروستات هستند. آزمایش PSA که روشی رایج برای تشخیص سرطان پروستات است، با وجود مزایایی مانند کاهش مرگ ناشی از سرطان، معایبی مانند نتایج مثبت کاذب و درمان‌های غیرضروری نیز دارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد برای مردان کم‌خطر، آزمایش خون هر ۵ سال یک بار کافی است. همچنین طبق این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *