481

چرا نمی توانم هیچ چیزی را به خاطر بسپارم و به یاد بیاورم؟

481

چرا نمی توانم چیزی را به خاطر بسپارم؟ چرا هیچ چیزی را به خاطر نمی آورم؟چرا نمی توانم هیچ چیزی را به یاد بیاورم؟ اسم افراد, جای پارک ماشینم و…

علت کم شدن حافظه و سخت به یاد آوردن/ به خاطر آوردن کارهای روزمره چیست؟

نمی توانید کلید ماشینتان را پیدا کنید. شخصی را در مهمانی ملاقات می کنید و 5 دقیقه دیگر اسمش را فراموش می کنید. میوه فروشی را ترک می کنید و اصلا یادتان نمی آید که ماشینتان را کجا پارک کرده اید.

آرام باشید. هیچ کس حافظه بی نقص و عیب و کاملی ندارد. وجود این وقفه ها حتی در جوانی مشکلی ندارد.

روال عادی و نرمال کم شدن حافظه و عدم به یاد آوردن کارهای روزمره و جزئی چگونه است؟
مواردی که همین اخیرا آموخته اید – مانند نام یک شخص در مهمانی – مشکل ترین مورد برای یادآوری است، زیرا هنوز در ذهن شما ریشه ندارند.

ضمن این که مغز شما تنها فضای ذخیره سازی اطلاعات بسیار زیاد شما است. و برای به خاطر سپردن موارد مفید و جدید نیاز به ایجاد فضا دارد. و برای انجام این کار، لازم است از شر جزئیاتی که کمتر اهمیت دارند، درست مثل اطلاعاتی که زیاد به کارتان نمی آید و یادآوریشان نمی کنید، خلاص شود.

و این بسیار عادی است که، جایی که چیزی را گذاشته اید یا قرار ملاقاتی که در برنامه تان بوده است را فراموش کنید. اغلب اوقات این اتفاق رخ می دهد چون در همان ابتدا به آن موضوع توجه جدی و کاملی نداشته اید. به طور مثال به جای به خاطر سپردن نام فرد جدیدی که ملاقات کرده اید در حال فکر کردن به مشاجره دیشب تان با همسرتان بوده اید یا به جای این که حواستان را جمع کنید که ماشین را کجا پارک می کنید به علت بیماری مادرتان فکر می کرده اید. همچنین ذهن شما در هنگام خستگی، بیماری و استرس تمایل به فراموش کردن دارد.

ترفندهای سریع برای بهبود به یادآوردن کارهای روزمره و حواس جمع بودن

روش هایی وجود دارد که شما می توانید برای بهبودی به یاد آوردن/به خاطر آوردن کارهای روزمره انجام دهید. ممکن است مجبور شوید کمی زندگی خود را سازمان دهی یا تغییر دهید:

وسایل تان را سازماندهی کنید:

برای وسایلی که همیشه جایشان را فراموش و آنها را گم می کنید یک محل خاص در نظر بگیرید، در این صورت دیگر آن ها را گم نخواهید کرد. به عنوان مثال یک جاکلیدی برای آویزان کردن کلید ها و یک جعبه یا کشو برای قرار دادن شارژر موبایل ها در نظر بگیرید تا همیشه جایشان مشخص باشد و برای پیدا کردنشان این همه حرص نخورید.برای داشتن یک مغز منظم باید در یک خانه منظم زندگی کرد.

همه چیز را یادداشت کنید:

برای به خاطر سپردن تاریخ تولد ها، لیست خرید، تماس با پزشک، لیست امتحانات بچه ها و هر چیزی که برای به خاطر آوردنش به زحمت می افتید، قلم و کاغذ بردارید و آنها را یادداشت کنید. حتی اگر به یادداشت تان مراجعه نکنید، نوشتن آن ها سبب می شود راحت تر آنها را به یاد بیاورید.

از تقویم استفاده کنید:

یک تقویم کتابی یا دیواری برداشته و جلسات، قرار ملاقات ها، دور همی های خانوادگی، قرص خوردن ها و… را در آن یادداشت کنید و آن تقویم را روی پاتختی کنار تخت خواب تان بگذارید و هر شب قبل از این که به خواب بروید برنامه روز بعدتان را نگاهی بیندازید تا وقایع مجددا به ذهن تان بیاید.

با کلمات بازی کنید:

پسوردهای تان را با استفاده از ترکیب 2 تاریخ که برای شما مهم است بسازید تا هرگز فراموش نکنید. این تاریخ ها برای شما معنا دار است پس به یادتان می ماند ولی برای یک هکر، حدس زدن آن کار ساده ای نیست.

تکرار، تکرار و تکرار کنید:

از نام فردی که همین الان با او ملاقات کرده اید گرفته تا آدرسی که باید بروید، تکرار آنها باعث می شود که در خاطرتان ماندگار شود.

مغزتان را به چالش بکشید:

کاری انجام دهید که مغزتان را به چالش بکشاند – زبانی جدید یاد بگیرید، جدول حل کنید، کتاب بخوانید و…

اجتماعی شوید:

افرادی که یک تیتر اجتماعی دارند یا حتی کسانی که به صورت رایگان به امور عام المنفعه می پردازند و خلاصه سعی می کنند به غیر از نقش خود در خانواده یک نقش و مسئولیت اجتماعی هم داشته باشند، بیشتر هوشیار و حواس جمع هستند.

تاثیر سبک زندگی بر حافظه

سبک زندگی بر حافظه تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، رژیم غذایی تان روی میزان حافظه نقش دارد. اگر کلسترول، فشار خون و قند خون تان خیلی بالا باشد، عروق خونی مغز و اطرافش ممکن است مسدود شده یا آسیب ببیند. یک مطالعه در هاروارد Harvard نشان داده است افرادی که چربی اشباع بیشتری می خورند ( چربی موجود در گوشت و محصولات لبنی ) نسبت به کسانی که کمتر چربی اشباع مصرف می کنند، نتایج بدتری در آزمون های حافظه بدست می آورند. اگر سعی دارید که انتخاب غذایی بهتری داشته باشید، رژیم مدیترانه ای را در نظر بگیرید. این روش تغذیه – که ویژگی اصلی آن خوردن ماهی های غنی از امگا3 ، روغن زیتون سالم برای قلب و مقدار زیادی محصولات تازه است – که با حفاظت از توانایی تفکر و حافظه مرتبط است.

حدس بزنید چه چیز دیگری برای حافظه و سایر بخش های بدنتان مفید است؟

ورزش منظم باعث بهبود جربان خون به مغز می شود. باید روزانه 30 دقیقه وزرش کنید. و شما به خواب منظمی نیاز دارید تا به مغزتان اجازه دهید اطلاعاتش را طبقه بندی کند تا دسترسی به آن ها در آینده برایتان راحت باشد.

اگر سیگار می کشید، آن را متوقف کنید چون باعث آسیب به رگ های خونی می شود.

اگر زیاد مشروب می نوشید کمش کنید. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مشروب زیاد حافظه شما را آشفته می کند.

حافظه شما با پیرشدن تحلیل می رود

به نظر می رسد که کم شدن حافظه با افزایش سن بدتر می شود. با شروع دهه 20 به آرامی سلول های مغزتان را از دست می دهید و برخی مواد شیمیایی خاصی که این سلول ها به آن نیاز دارند در بدنتان کم می شود. کاملا منطقی است که حافظه تان در 25 سالگی بهتر از 55 یا 75 سالگی باشد.

تغییرات عمده حافظه همیشه علایم بیماری آلزایمر نیستند. آنها می توانند ناشی از سکته مغزی، صدمه دیدن سر، کمبود ویتامین در رژیم غذایی یا مشکلات خواب باشد. حتی ممکن است اثرات جانبی مصرف داروهایی باشند که استفاده می کنید. هر موقع در این زمینه شک داشتید حتما با پزشکتان مشورت نمایید.

علائم وجود یک مشکل جدی درباره مغز و حافظه تان:
– اگر هر روز محل پارک ماشین تان را فراموش می کنید.
– اگر آدرس خانه تان را فراموش می کنید.
– اگر یکی از افراد خانواده یا دوستان تان را نمی شناسید.
حتما برای بررسی با پزشک مشورت کنید

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

ADHD-treatment-and-death-reduction

کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به ADHD تحت درمان!

مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد افرادی که از داروهای اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌کنند، در کل میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند. این مطالعه با پیگیری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ADHD به مدت ۱۱ سال انجام شده است. این یافته‌ها اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام ADHD را برجسته می‌کند. افراد مبتلا به ADHD که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *