چرا خوردن شیر برای کودکان ضروریست؟

فواید خوردن شیر برای کودکان

شیر از جمله لبنیاتی است که مصرف آن در رژیم غذایی روزانه، به‌ خصوص در سنین کودکی و نوجوانی، به شدت توصیه می شود. شیر به عنوان یک غذای کامل، قابل جذب ‌ترین منبع کلسیم در سبد غذایی محسوب می شود و دیگر مواد مغذی اش به رشد مناسب کودکان و نوجوانان کمک فراوانی می کند.

فواید خوردن شیر گاو برای بچه ها بسیار زیاد است زمانی که کودک شما وارد یک سالگی می شود اولین فنجان شیر را به او بدهید. کودکان کمتر از یک سال مواد معدنی، پروتئین و سدیم موجود در شیر گاو را نمی توانند تحمل کنند بنابراین بهتر است تا یک سالگی صبر کنید.

تا سه سالگی کودکان فقط به دو لیوان شیر در روز نیاز دارند. مادران می توانند از شیر مادر یا شیر گاو برای تغذیه کودک شان استفاده کنند اما می توانید شیر خشک را قطع کنید. فقط به یاد داشته باشید که شیر در حال حاضر یک مکمل غذایی در کنار مواد غذایی جامدی است که کودک می خورد و مانند شیر خشک و شیر مادر به تنهایی یک وعده غذایی محسوب نمی شود.

بچه ها می توانند مواد مغذی موجود در شیر را از طریق مواد غذایی دیگر هم دریافت کنند اما شیر ساده ترین راهی است که این مواد را به بدن کودک می رساند. خیلی از بچه ها با خوردن شیر مشکل دارند طعم یا بوی آن را دوست ندارند. اگر کودک با بوی شیر مشکل داشت و هنگام خوردن شیر دماغش را می گیرد بهترین راه این است که کمی شیر مادر یا شیر خشک به این شیر اضافه کنید.

فواید شیر برای کودکان

ابتدا نوشیدن دو فنجان شیر گاو در روز برای کودکان آسان نیست اما شما می توانید شیر را به پوره سیب زمینی یا غذاهای کمکی اش اضافه کنید و یا به شیر مواد دیگری بزنید تا طعم آن عوض شود و میل کودک تان برای خوردن آن بیشتر گردد.

مواد مغذی موجود در شیر

خوردن شیر، به‌ویژه شیر غنی‌شده با آهن، برای کودکان ضروری است، چراکه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. شیر حاوی مواد مغذی زیر است:

  • ویتامین D
  • کلسیم
  • ویتامین A
  • پروتئین
  • ویتامین B 12
  • پتاسیم

شیر غنی‌ شده سرشار از کلسیم و ویتامین D است. مصرف شیر در کودکی تأثیر مثبتی بر رشد کافی استخوان ها دارد. کلسیم باعث سلامت و محکم شدن و رشد کافی استخوان ها می شود و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

از سردرد جلوگیری می کند و کمبود کلسیم باعث می شود کودکان حملات میگرنی را تجربه کنند.

از چاقی در دوران کودکی جلوگیری می‌کند و باعث می شود کودک دارای غبغب و گوشت اضافه نشود و کمک می کند تا چربی ناخواسته بدن کاهش پیدا کند.

فرزندتان چه مقدار کلسیم نیاز دارد؟

کلسیم برای سلامت دندان کودکان بسیار اهمیت دارد.

مصرف روزانه مقدار توصیه شده کلسیم به لخته شدن خون کمک می کند و سیگنال های عصبی کودک شما نیز در شرایط مناسب کار می کنند.

کلسیم باعث آزادشدن هورمون ها و سایر موادشیمیایی بدن شما می شود.

همچنین به انقباض و انبساط بهتر ماهیچه ها کمک می کند.

ویتامین D می تواند به کاهش التهاب کمک کند و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد.

شیر سرشار از ویتامین E می باشد. ویتامین E می تواند مقاومت بدن را افزایش داده و از ضعف و سستی جلوگیری کند. ویتامین E عامل مهمی برای جلوگیری از ضعف و سستی عضلات است.

شیر غنی شده منبع مناسبی برای روی است.

کودکان کمتر از یک سال مواد معدنی، پروتئین و سدیم موجود در شیر گاو را نمی توانند تحمل کنند.

هر روز به چند میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد؟

تغذیه نوزادان کوچکتر از شش ماه باید هر روز ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم را در بر بگیرد و شیر مادر یا شیرخشک می‌تواند این میزان کلسیم را به بدن آنها برساند؛
کودکان شش تا یازده ماهه به ۲۶۰ میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند. کودک زیر یک سال شما امکان مصرف شیر گاو را ندارد و شیر مادر در کنار غذای کمکی مناسب، می‌تواند این نیاز را برطرف کند؛
کودکان یک تا سه ساله به ۷۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (دو تا سه وعده) نیاز دارند. فرزند شما در این سن می‌تواند با مصرف شیرهای غنی شده مخصوص کودکان، بخش گسترده‌تری از نیازهای غذایی روزانه‌اش را تامین کند؛
کودکان چهار تا هشت ساله به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (دو تا سه وعده) نیاز دارند؛
کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ ساله به ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز (۴ وعده) نیاز دارند. مصرف شیرهای غنی شده در این دوره رشد هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

فواید شیر گاو برای کودکان:

هنگامی که کودک به سنی رسید که می توانست از شیر گاو استفاده کند بدون نگرانی به او هر روز شیر دهید زیرا دارای فواید زیر برای کودکان است :

  • شیر منبع مهمی برای تامین کلسیم است و سبب استحکام دندان ها و استخوان ها ی کودک می شود.
  • شیر گاو برای انعقاد خون و رشد عضلات است.
  • شیر یکی از منابع دریافت ویتامین D برای کودکان است و مصرفش به بدن در جذب بهتر کلسیم کمک می کند و برای رشد استخوان ها ماده ای کلیدی به شمارمی رود.
  • شیر برای رشد کودک پروتئین های لازم را دراختیار او می گذارد.
  • شیر می تواند نیاز کودک را به کربوهیدرات برای انجام فعالیت های روزانه اش تامین کند.
  • خوردن شیر در کودکی سبب می شود که کودکان به مشکلاتی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، سرطان روده بزرگ و شکستگی لگن دچار نشوند.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *