Doctor drawing ecg heartbeat chart with marker on whiteboard concept for healthcare and medicine

پیش بینی بیماری های قلبی از کودکان امکان پذیر شد

پیش بینی بیماری های قلبی در کودکی

یک گروه بین المللی از محققان موفق به توسعه آزمونی شده اند که بر اساس فاکتورهای ژنتیکی، احتمال بروز حمله قلبی یا بیماری های قلبی عروقی را از دوران کودکی پیش بینی می کند.

در حال حاضر محققان با نظارت بر فشار خون، میزان کلسترول، استعمال دخانیات و سابقه خانوادگی، احتمال بروز حمله قلبی یا بیماری های عروق کرونر را ارزیابی می کنند. ولی متاسفانه این نظارت زمانی آغاز می شود که فرد در دهه چهارم و پنجم زندگی قرار دارد و پیشگیری اثربخشی کمتری دارد.

یک گروه بین المللی از محققان بر اساس فاکتورهای ژنتیکی آزمونی را ترتیب داده اند که احتمال حمله قلبی و بیماری های عروقی را از دوران کودکی پیش بینی می کند. این آزمون Genomic Risk Score یا به اختصار GRS نام دارد.

مراحل تست

در این تست اطلاعات ژنتیکی نیم میلیون نفر و حدود دو میلیون تنوع ژنتیکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در واقع این آزمون حلقه مفقود تشخیص است و محققان با ترکیب آن با عوامل خطر دیگر می توانند افراد در معرض ابتلا را با دقت بالا شناسایی کنند.

این مطالعه نشان می دهد آزمایش GRS در پیش بینی بروز بیماری های قلبی از هر عامل خطر دیگری از جمله استعمال دخانیات، فشار خون، شاخص توده بدنی، دیابت، سابقه خانوادگی و کلسترول بالا، موفق تر و دقیق تر است.

مزایا آزمون

این آزمون بسیار ارزان است و با استفاده از آن می توان افراد در معرض خطر را از دوران کودکی شناسایی کرد و با اقدامات پیشگیرانه احتمال بروز بیماری های قلبی را به حداقل کاهش داد.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان 1 میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *