نوبل پزشکی ۲۰۲۳ متعلق به دو محقق ساخت واکسن کرونا شد

تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

آکادمی نوبل روز دوشنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۳ خود را به طور مشترک به «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی، دو پژوهشگر پیشتاز در زمینه فناوری ساخت واکسن کرونا اهدا کرد.

تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

آکادمی نوبل در بیانیه‌ خود گفت: «تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ شد. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از وخامت بیماری در بسیاری از افراد دیگر جلوگیری کردند.»
این نهاد سوئدی اضافه کرد: «آنها کشف کردند که تزریق ام‌آر‌ان‌ای اصلاح‌شده به سلول می‌تواند برای جلوگیری از فعال شدن واکنش‌های التهابی و همچنین برای افزایش تولید پروتئین به کار رود. این دو نفر یافته‌های خود را در مقاله‌ای مهم در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی را جلب کرد، اما شالوده تحولات بسیار مهمی قرار گرفت که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بشریت خدمت کرد.»

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکای سوئد که از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا محسوب می‌شود، هر سال وظیفه داوری و انتخاب برگزیده نهایی جایزه پزشکی را بر عهده دارد.

جایزه نوبل سال گذشته به سوانته پابو، دانشمند ۶۷ ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) اهل سوئد تعلق گرفته بود.

اعلام تدریجیِ نام برندگان جوایز شش گانه نوبل سال ۲۰۲۳ میلادی از امروز آغاز شد و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. علاوه بر بخش پزشکی و فیزیولوژی که امروز اعلام شد، این جوایز در بخش‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد نیز به برندگان اعطا خواهند شد.

Decreased-serotonin

یافته‌های جدید در مورد مه مغزی طولانی مدت ناشی از کرونا

تحقیقات جدید، ارتباطی بین “مه مغزی طولانی مدت” ناشی از کرونا و کاهش سطح “سروتونین” پیدا کرده است. سروتونین یک ماده شیمیایی در بدن است که بر خلق و خو، خواب، حافظه و عملکرد روده تاثیر می‌گذارد. این تحقیقات نشان می‌دهد که باقی ماندن ویروس در روده پس از بهبودی کرونا می‌تواند باعث کاهش جذب ماده‌ای به نام “تریپتوفان” شود. …