نعناع، گیاهی با خواص فراوان

نعناع گیاهی است از رده دولپه‌ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و از سبزی‌های خوراکی است.

نعنا گیاهی علفی با ریشه هوایی و ساقه‌های مستقیم و چهارگوش و زیرزمینی است. ساقه و برگ‌های خوش‌بوی آن خوراکی و دارویی است و گاهی گل‌های رنگین دارد.

خواص نعناع:

1. سرشار از مواد مغذی

 

در حالی که به طور معمول نعناع در مقادیر زیادی مصرف نمی شود ، اما حاوی مقدار مناسب مواد مغذی است.

در حقیقت ، 1/3 لیوان یا 14 گرم نعناع حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 6

فیبر: 1 گرم

ویتامین آ : 12٪

آهن: 9٪

منگنز: 8٪

فولات: 4٪

به دلیل عطر و طعم زیاد، نعناع اغلب به مقدار کمی به دستور العمل ها اضافه می شود ، بنابراین مصرف حتی 1/3 لیوان ممکن است سخت باشد. با این حال ، ممکن است شما در برخی از دستور العمل های سالاد که شامل نعنا در بین سایر مواد تشکیل دهنده آن است ، به این مقدار نزدیک شوید.

2. بهبود سندرم روده تحریک پذیر

 

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. این بیماری با علائم گوارشی مانند درد معده ، گاز ، نفخ و تغییر در عادات روده مشخص می شود.

اگرچه درمان IBS اغلب شامل تغییرات رژیم غذایی و مصرف دارو است ، اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف نعناع به عنوان داروی گیاهی نیز ممکن است مفید باشد.

روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که تصور می شود از طریق اثرات آرامش بخش آن بر عضلات دستگاه گوارش ، در کاهش علائم IBS کمک می کند.

3. تسکین سوء هاضمه

 

نعناع ممکن است در رفع سایر مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه نیز مؤثر باشد. سوء هاضمه هنگامی اتفاق می افتد که غذا قبل از ورود به قسمت دیگر دستگاه گوارش مدت طولاتی در معده بماند. مطالعات متعدد نشان داده است وقتی افراد روغن نعناع را با وعده های غذایی مصرف می کنند، غذا سریعتر از معده عبور می کند، که می تواند علائم این نوع سوء هاضمه را تسکین دهد.

 

4. بهبود عملکرد مغز

 

علاوه بر مصرف خوراکی نعناع ، ادعاهایی وجود دارد که استنشاق رایحه روغنهای اساسی از گیاه نعناع می تواند مزایای سلامتی از جمله عملکرد مغز را بهبود بخشد. یک مطالعه بر روی 144 دانش آموز نشان داد که بو کردن عطر روغن نعناع به مدت 5 دقیقه قبل از امتحان باعث بهبود قابل توجهی در حافظه می شود.

5. کاهش درد سینه در مادران شیرده

 

مادران شیرده معمولاً ترک خوردگی نوک سینه ها را تجربه می کنند ، که می تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند. مطالعات نشان داده اند که استفاده از نعناع روی پوست می تواند به تسکین درد همراه با شیردهی کمک کند. در این مطالعات ، مادران شیرده پس از هر بار شیردادن، روغن، ژل یا آب نعناع را در ناحیه اطراف نوک پستان اعمال می کنند.

6. علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد

 

بسیاری از درمان های بدون نسخه سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی منتول (یک ترکیب اصلی در روغن نعناع) هستند. بسیاری از افراد بر این باورند که منتول یک ماده ضدعفونی کننده موثر بینی است که می تواند گرفتگی بینی را درمان کند و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد.

با این حال، مطالعات متعدد نشان می دهد که منتول هیچ عملکرد ضد احتقایی ندارد. گفته می شود، تحقیقات همچنین نشان می دهد كه منتول می تواند تنفس بینی را به صورت ذهنی بهبود بخشد. این بدان معنی است که اگرچه منتول به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده کار نمی کند، اما می تواند باعث شود افراد احساس راحتی کنند که از طریق بینی خود تنفس می کنند.

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

winter

مزاج زمستان در طب سنتی

به گزارش بهداشت نیوز، از منظر اطباء تغییراتی که در فصول مختلف در طبیعت رخ می دهد، بر انسان نیز به عنوان جزئی از آن تأثیر می گذارد. توجه به این تغییرات و تدابیر خاص هر فصل در طب سنتی و آداب و رسوم ایرانی جایگاه خاصی داشته است. تدابیر طب سنتی در فصل زمستان 1- استفاده بیشتر از نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *