میوه های مضر و مفید برای افراد مبتلا به دیابت

خوردن میوه روشی دلپذیر برای رفع گرسنگی و رفع نیازهای روزانه غذایی است. با این حال ، بیشتر میوه ها حاوی قند هستند. این سوالاتی را ایجاد کرده است که آیا میوه برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مناسب است یا خیر.

دیابت یک بیماری مزمن اما قابل کنترل است که در آن بدن برای کنترل سطح قند خون تلاش می کند.

افراد مبتلا به دیابت می توانند میوه بخورند:

 

طبق گزارشات انجمن دیابت آمریكا (ADA) خوردن هر نوع میوه برای افراد مبتلا به دیابت خوب است ، تا زمانی كه آن فرد به میوه خاصی حساسیت نداشته باشد.

با این وجود تهیه میوه می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد. میوه های تازه یا یخ زده بهتر از میوه های فرآوری شده و کنسروی هستند. میوه های فرآوری شده همچنین شامل میوه های خشک شده و آبمیوه هستند.

افراد مبتلا به دیابت باید مصرف میوه های فرآوری شده خودداری کنند. بدن میوه های فرآوری شده را با سرعت بیشتری جذب می کند و منجر به افزایش قند خون می شود. فرآوری میوه ها همچنین سطح برخی از مواد مغذی کلیدی از جمله ویتامین ها و فیبر را از بین می برد و یا کاهش می دهد.

موسسه ملی بیماریهای دیابتی و گوارشی و کلیوی (NIDDK) توصیه می کند افراد مبتلا به دیابت از مصرف آب میوه یا کمپوت میوه های حاوی قند اضافه شده خودداری کنند.

مخلوط میوه مانند اسموتی ها نیز قند بالایی دارند و سریعتر جذب می شوند که منجر به افزایش قند خون می شود.

شاخص گلیسمی چیست؟

 

روش انتخاب میوه های سالم و مناسب و دیگر مواد غذایی با کربوهیدرات بالا برای فرد مبتلا به دیابت، بررسی شاخص گلیسمی (GI) است. GI امتیاز مواد غذایی در مقیاس 1 تا 100 است. این مقیاس نشان می دهد چقدر سریع مواد غذایی می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. غذاهایی که GI بالا دارند سریعتر از مواد غذایی با GI متوسط یا کم جذب می شوند.

بار گلیسمی(GL) مواد غذایی را با تعداد کربوهیدرات ها در غذا در نظر می گیرد .ممکن است یک روش دقیق تر برای ارزیابی چگونگی تاثیر غذا بر قند خون در طول زمان باشد. غذاهای کم GI و کم GL برای کنترل قند خون بهتر هستند.

شاید تعجب کنید اما بسیاری از میوه ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. معمولاً سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی و دانه ها سریع تر هضم می شوند بنابراین شاخص GI بالاتری دارند. هر چقدر یک غذای غنی از کربوهیدرات پخته شود، ارزش GI آن بالاتر می رود.

میوه های مناسب برای دیابت:

 

در زیر لیستی از میوه های تقسیم شده براساس شاخص GI قرار داده ایم ، همانطور که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) گزارش شده است.

میوه های با GI و GL کم :

 

برخی از میوه ها دارای GI زیر 55 و یک GL زیر 10 هستند.

سیب

آووکادو

موز

انواع توت ها

گیلاس

گریپ فروت

انگور

کیوی

شلیل

پرتقال

هلو

گلابی

آلو

توت فرنگی

میوه های با ​​GI متوسط (56 تا 69) :

 

میوه ای با ​​GI بین 56 تا 69 یک غذا با ​​GI متوسط است. تمام میوه های ذکر شده در زیر هنوز سطح GL زیر 10 دارند.

خربزه عسلی

انجیر

پاپایا

آناناس

میوه های با GI بالا :

 

میوه هایی که دارای GI بالاتر از 70 هستند، دارای GI بالا هستند و GL بیش از 20 GL بالا را نشان میدهد.در حالی که خوردن این میوه ها برای افراد دیابتی بی خطر است ، اما بهتر است به جای اینها از میوه های با GI پایین تر مصرف کنید.

خرما (GL بالا)

هندوانه (GL کم)

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *