مصرف روزانه غلات سبوس دار خطر مرگ را کاهش می دهد

مصرف روزانه غلات سبوس دار خطر مرگ را کاهش می دهد

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این مطالعه یک مرور سیستماتیک روی ۱۲ مطالعه قبلی درباره غلات سبوس دار است که در مجموع روی ۷۸۶ هزار و ۷۶ نفر انجام شده است.
این بررسی نشان داد که مصرف ۷۰ گرم غلات سبوس دار در روز خطر مرگ ناشی از هر علتی را تا ۲۲ درصد کاهش می دهد و به طور خاص مرگ ناشی از ابتلا به سرطان را تا ۲۰ درصد و مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را نیز تا ۲۰ درصد کاهش می دهد.
دکتر کی سان، استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد گفت: بر اساس مدرک محکم ناشی از این متاآنالیز تصور می کنم که دست اندرکاران مراقبت های بهداشتی باید مصرف غلات سبوس دار را به عموم مردم و نیز بیماران مبتلا به برخی بیماری ها، برای کمک به ارتقای سلامت و احتمالا کاهش مرگ و میرها، توصیه کنند.
خوراکی های سرشار از غلات سبوس دار شامل سبوس و جو دوسر هستند و مواد مغذی فراوانی همچون پروتئین، فیبر، آهن و اسید فولیک دارند.
بهترین سبوس در گندم و جو وجود دارد. تفاوت سبوس گندم و جو خیلی زیاد نیست ولی بهتر است سبوس غلات مختلف را با غلات مصرف کنیم نه جداگانه.
البته سبوس غلات همانطور که خواص مفیدی دارد اگر بیش از اندازه مصرف شود، می تواند مشکل ساز شود. اگر میزان مصرف سبوس از حد اعتدال خارج شود، باعث کاهش جذب املاح دو ظرفیتی خواهد شد. مثلا کلسیم، آهن و روی به ترکیب های موجود در فیبر سبوس مانند فیتات ها و فسفات ها متصل می شوند و جذبشان کاهش پیدا می کند.

همچنین ببینید

salt-substitutes

جایگزین نمک برای قلب مفید است!

تحقیقات جدید نشان داده است که جایگزین کردن نمک معمولی با طعم دهنده های کم سدیم مانند لیمو، موسیر، پودر پیاز و … خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد. تاثیر جایگزین نمک مشابه داروهای فشار خون مطالعه ای بر روی ۱۶ آزمایش کنترل شده نشان داد، استفاده از جایگزین نمک هنگام آشپزی با کاهش فشار خون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *