Alzheimer

قلم و کاغذ را کنار نگذارید آلزایمر در راه است

به گزارش بهداشت نیوز، نتایج این تحقیق برای جمعیت سالخورده‌ای که با از دست دادن حافظه خود در رنج و عذاب هستند و از دستگاه‌های دیجیتال بیش از حد استفاده می‌کنند، جالب است. همانطور که می‌دانید با طولانی شدن عمر، سلامت شناختی کاهش می‌یابد؛ اکنون زوال عقل بیش از ۵۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده و از سال ۱۹۹۰ این میزان سه برابر شده و بیماری آلزایمر عامل اصلی آن است البته این ارقام تا سال ۲۰۵۰ تقریبا سه برابر خواهند شد.

طوفان پیری همراه با سونامی اختلالات شناختی، خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مراقبت از کسانی که از دست دادن حافظه متوسط تا شدید دارند، پس‌انداز و شغل افراد را می‌بلعد همچنین رفاه افراد مسن در حالی که مشتاق لذت بردن از دوران بازنشستگی خود هستند را از بین می‌برد. حتی سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی نیز تحت فشار موارد پیچیده زوال عقل قرار دارند و تشخیص زودهنگام و پیشگیری آن از اهمیت بالایی برخوردار است اما روش‌ها اغلب برای گروه‌های در حاشیه دور از دسترس باقی می‌مانند.

در عصر دیجیتال امروز، حجم فزاینده‌ای از نوشتن و ارتباطات نه از طریق قلم و کاغذ سنتی، بلکه با تایپ کردن بر روی دستگاه‌های الکترونیکی مانند رایانه، تبلت و تلفن‌های هوشمند رخ می‌دهد با این حال، نتایج تحقیقات در حال ظهور نشان می‌دهد ممکن است هنگام نوشتن کلمات و حروف با دست، مزایای شناختی و یادگیری منحصر بفردی وجود داشته باشد. این تفاوت‌ها می‌توانند پیامدهای معنی‌داری داشته باشند، به‌ویژه برای افراد مسن‌تر که به دنبال ارتقای سلامت طولانی‌مدت مغز برای پیشگیری از زوال عقل هستند.

بیشتر بخوانید ” ورزش در پیشگیری از آلزایمر موثر است

نتایج تحقیق کنونی، تفاوت‌های واضحی در الگوهای اتصال مغز بین نوشتن با دست و تایپ کردن را نشان داد. محققان در نروژ فعالیت امواج مغزی ۳۶ دانشجوی دانشگاه را با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرافی (EEG) در حالی که ۱۵ کلمه ارائه شده روی صفحه را با دست می‌نوشتند یا تایپ می‌کردند مورد تحلیل قرار دادند. تصویربرداری پیشرفته نحوه هماهنگی مغز آنان در مناطق مختلف در طول این دو کار را تجزیه و تحلیل کرد.

یافته‌ها قابل توجه بود؛ نوشتن بر روی کاغذ فعالیت‌های به هم پیوسته‌ای را بین بسیاری از نواحی در هر دو طرف مغز فعال می‌کند که در اطراف لوب آهیانه‌ای یا لوب پاریتال متمرکز است و حس، حرکات دست و پردازش فضایی بصری را مدیریت می‌کند. در مقابل، تایپ کردن فقط نواحی کوچک جدا شده مغز را فعال کرد. شبکه‌های پیچیده‌ای که توسط قلم و کاغذ قدیمی ایجاد شده‌اند، در مطالعات قبلی با یکپارچه‌سازی اطلاعات و تسهیل یادگیری و حافظه مرتبط بوده‌اند.

همچنین ببینید

ADHD-treatment-and-death-reduction

کاهش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به ADHD تحت درمان!

مطالعه‌ای جدید در سوئد نشان داد افرادی که از داروهای اختلال کم توجهی-بیش فعالی (ADHD) استفاده می‌کنند، در کل میزان مرگ و میر پایین‌تری دارند. این مطالعه با پیگیری نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مبتلا به ADHD به مدت ۱۱ سال انجام شده است. این یافته‌ها اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام ADHD را برجسته می‌کند. افراد مبتلا به ADHD که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *