علل و علائم بزرگ شدن رحم + روش های درمانی

علل بزرگ شدن رحم چیست؟

 

اکثر زنانی که به این عوارض مبتلا هستند، از آن بی اطلاعند. این عوارض را میتوان از تغيير سایز لباس، مخصوصا دور کمر و ایجاد نفخ مکرر تشخیص داد. در کل براي اطمینان پیدا کردن از وجود این عارضه، باید معاینه لگنی انجام شود. در ادامه به دلایل خطرناک بزرگ شدن رحم خواهیم پرداخت.

۱. یائسگی

 

به علل نوسان سطح هورمون های ایجاد شده پیش از یائسگی، رحم بزرگتر ميشود . بعد از وارد شدن به یائسگی رحم به وضعیت طبيعي خود برمیگردد .

۲. آدنومیوز

 

علایم وجود آدنومیوز مثل فیبروئید است و چه بسا امکان دارد با وجود انجام سونوگرافی هم بازخطا گرفته شود. این بیماري غیر سرطانی سبب ميشود آستر رحم بطور مستقیم در دیواره عضلانی رحم رشد کند. در این وضعیت در طی دوره قائدگی، سلول های عضلانی خون ريزي ميکنند و سبب درد و تورم میشوند .

۳. کیست های تخمدان

 

کیست های تخمدان، توده های پر از مایع هستند. این توده ها اکثر بی ضرر هستند ولی در صورت متورم تر شدن باعث بزرگتر شدن رحم و مشکلات جدّي تر میشوند .

۴. سرطان آندومتر

 

سرطان آندومتر اکثر در زنان یائسه و بین سنین ۵۵ تا ۶۵ سال رخ ميدهد . از علامت های این سرطان میتوان به بزرگ شدن رحم اشاره نمود .

۵. سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

این سندرم نتيجه عدم اعتدال هورمونی در قائدگی و ریزش پوشش اندومتری رحم است. بدن معمولاً پوشش اندومتر را در طی دوره قائدگی از طريق خون ريزي دفع می کند. ولی در بعضی از زنان، این پوشش کاملاً از بین نمی رود و با گردش ماهیانه تداخل پیدا می کند. انباشت پوشش اندومتری سبب التهاب و بزرگ شدن رحم میشود.

۶. فیبروئید ها

 

یکی از رایج ترین دلایل براي بزرگی رحم، فیبروئید ها هستند؛ فیبروئیدها توده های کوچک غیر سرطانی هستند که میتوانند تا چند کیلو وزن داشته باشند. این توده ها در امتداد دیواره های رحم یافت میشوند . این عوارض در زنان بالای ۴۰ سال و اوایل ۵۰ سالگی رایج تر است. درصورتی که فیبروئیدها بیش از حد رشد کنند، باعث بزرگ شدن رحم خواهند شد و همچنين به تکرر ادرار و فشار به روده منجر میشوند .

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *