علل، علائم و درمان تورم غدد لنفاوی!

غدد لنفاوی چیست

غده‌های لنفاوی یا گره‌های لنفاوی اندام بیضی‌ شکل از دستگاه ایمنی بدن هستند که حامل مایع لنف می‌باشند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با رگ‌های لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B, T و سایر سلول‌های ایمنی است. غدد لنفاوی به‌عنوان فیلتر یا تلهٔ ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند.

آن‌ها شدیداً با گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندی شده‌اند. تغییرات ظاهریِ غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد. تبدیل شدن آن‌ها به التهاب یا بزرگ شدن در شرایط مختلف، که ممکن است از مشکلی پیش‌پاافتاده، مانند عفونت گلو، به یک معضلِ تهدیدکنندهٔ حیات مانند سرطان غدد لنفاوی، سرطان مثانه، سرطان خون، یا ایدز متنوع باشد (در اکثر بیماری‌ها غدد لنفاوی قرمزرنگ هستند و درد شدیدی دارند).

گره های لنفاوی اصلی که ممکن است افراد مشاهده یا احساس کنند، در این قسمت های بدن قرار دارند:

– زیر فک

– دو سمت گردن

– زیر بغل

– دو سمت کشاله ران

علت تورم غدد لنفاوی چیست؟

شرایط مختلفی می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند، به ویژه گره هایی که در سر و گردن قرار دارند. از جمله این شرایط می توان به اختلالات خود ایمنی، برخی انواع سرطان، و عفونت های شایع، مانند آنفلوآنزا اشاره کرد. برخی داروها، مانند داروهای ضد مالاریا و ضد تشنج نیز می توانند موجب تورم گره های لنفاوی شوند.

بیشتر مردم با لنفاد نوپاتی موضعی مواجه می شوند که در آن تنها گره های لنفاوی یک بخش خاص از بدن متورم می شوند.زمانی که تورم گره های لنفاوی در بیش از یک بخش رخ می دهد، این شرایط به نام لنفادنوپاتی عمومی شناخته می شود و معمولا نشان دهنده یک بیماری سیستمیک یا گسترده در بدن بوده که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

جالب است بدانید که بیش از دو سوم غدد لنفاوی به علت‌هایی که تشخیص داده نمی‌شود، متورم می‌شود. در بقیه موارد نیز بیماری‌های عفونی که شایع‌ترین آن بیماری‌های ویروسی چون سرماخوردگی، آنژین چرکی گلو، بیماری‌های انگلی ناشی از مصرف گوشت‌های نیمه پخته در انواع کباب‌ها و نیز بیماری‌های منتقل شده از حیواناتی چون گربه به انسان است. حتی بیماری‌هایی چون سل و سیفلیس نیز می‌تواند با عوارضی چون ورم غدد لنفاوی گردن و ران همراه باشد.

عفونت ها :

ویروس ها ،باکتری ها و سلول های غیر عادی یا بیماری ها را که از کانال لنف عبور می کند غدد را مسدود میکنند به این دلیل وقتی شخصی از بیماری یا عفونت رنج می برد در واقع غدد لنفاوی باکتریها و ویروسها را جمع کرده اند که باعث تورم غدد میشود.

اختلالات سیستم ایمنی:

لوپوس اریتماتوز سیستمیک (لوپوس)، آرتریت روماتوئید،سندرم شوگرن، سرطان اگرچه کمتر شایع است، اما گره های لنفاوی متورم می تواند نشان دهنده یک تومور بدخیم یا سرطان باشد.

تورم در گره های لنفاوی کشاله ران :

عفونت های منتقله از راه روابط جنسی، مانند سفلیس و سوزاک، می توانند موجب تورم گره های لنفاوی، به ویژه در ناحیه کشاله ران شوند. عفونت های عودکننده، عفونت های قسمت پایینی بدن، و آسیب دیدگی پاها نیز می توانند موجب تورم گره های لنفاوی در کشاله ران شوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در بسیاری موارد، تورم گره های لنفاوی طی دو تا سه هفته و پس از غلبه بدن بر عفونت کاهش یافته و از بین می رود. در صورت تداوم مشکل بیش از این مدت زمان، باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر دلایل مراجعه به پزشک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک گره لنفاوی که آزادانه حرکت نمی کند.

یک گره لنفاوی که سفت یا لاستیکی احساس می شود.

یک گره لنفاوی که قطر آن یک اینچ (2.5 سانتیمتر) یا بیشتر است.

گره های لنفاوی متورم که با تعریق شبانه، شکم درد، کاهش وزن ناخواسته یا تب بالا همراهی می شوند.

درمان ورم غدد لنفاوی:

چون تورم غدد ناشی از یک عفونت است، درمان آن نیز درمان بیماری اصلی است. گلو درد استرپتوکوکی را درمان کنید. درمان گلو درد استرپتوکوکی بسیار مهم است، چون در غیر این صورت، ممکن است باعث تب روماتیسمی شود که آسیب شدید به قلب می‌رساند. به‌همین دلیل، اگر تورم غدد لنفاوی با گلو درد همراه است، باید حتماً نزد پزشک بروید تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوی شما را برای کشت به آزمایشگاه بفرستد. اگر نتیجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان آن تجویز می‌کند.

گاهی علاوه بر آزمایش خون، یا پرتونگاری، نمونه‌ای از بافت درون غده لنفاوی را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمایش می‌کند. در بسیاری موارد، این کار کوتاه‌ترین و دقیق‌ترین روش تشخیص است. پزشک پوست را بی‌حس کرده و با وارد کردن سوزنی در یک غده لنفی کمی از محتویات درون آن را بیرون می‌کشد و به آزمایشگاه می‌فرستد.

بیشتر مراقب غدد لنفاوی باشید. پزشک برای تشخیص علت تورم ممکن است از پرتونگاری کمک بگیرد. یا با عمل جراحی یک غده را بردارد. در ناخوشایندترین موارد، که وجود بدخیمی در دستگاه لنفاوی است، پزشک بیماری را با داروهای ضد سرطان درمان می‌کند.

درمان های خانگی تورم غدد لنفاوی:

کمپرس آب گرم:

کمپرس آب گرم نسخه قدیمی برای کاهش تورم غدد است وقتی کمپرس آب گرم را روی موضع قرار دهید ،دما باعث جریان خون می شود که درد و تورم را کاهش می دهد .مطالعات نشان داده بین گرما و عدم فعالیت ویروسها ارتباط وجود دارد ؛دستمالی را در آب گرم خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید و ده دقیقه روی موضع بگذارید این کار را چند بار در روز انجام دهید یا اینکه روزانه چند بار موضع را با آب گرم بشویید تا تورم از بین رود.

روغن کرچک :

به منظور درمان ورم غدد لنفاوی، می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. خواص تسکین درد و ضد التهابی روغن کرچک می‌تواند به کاهش تورم این غدد کمک کند.

استفاده از روغن کرچک می‌تواند جریان لنف را در سراسر گردش خون و بافت‌های بدن افزایش دهد. به علاوه، این روغن می‌تواند سموم و مواد خارجی را از دستگاه‌های بدن دفع کند. استفاده از روغن کرچک ظرف یک هفته می‌تواند ورم غدد لنفاوی را کاهش دهد و این غدد را به اندازه‌ی طبیعی برگرداند. هم‌چنین، روغن کرچک ممکن است با بهبود عملکرد دستگاه ایمنی فرایند درمان را نیز تسریع می‌کند.

– مقداری روغن کرچک را روی ناحیه‌ی متورم بمالید و حدود ۵ دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

– حوله را در آب داغ خیس کنید و آن را بچلانید تا آب اضافی از آن خارج شود.

– این حوله‌ی گرم را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه روی ناحیه‌ی متورم قرار دهید.

– سپس پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.

– این درمان خانگی را به مدت یک هفته روزی دو بار تکرار کنید.

آب و نمک :

افرادی که از تورم غدد گردن که ناشی از سرماخوردگی و گلودرد است رنج می برند قرقره کردن آب و نمک درمان موثری است ،نمک منیزیم یا نمک دریا خاصیت ضد التهابی و درمان بخشی بسیار عالی دارد. برای این کار در یک فنجان آب گرم نصف قاشق نمک بریزید و خوب ترکیب کنید این مخلوط را خوب قرقره و 2 تا 3 بار در روز این کار را تکرار کنید.

آب بخوريد:

اغلب مشکلات بدن به علت عدم تنظيم ميزان مايعات بدن و خون است. براي گردش خون مناسب لازم است که آب کافی مصرف کنيد. از اين طريق مواد مغذی لازم و آنتی بادی های مورد نياز برای مقابله با ورم تامين می شود و درد کاهش می يابد.

آب ليموی تازه:

آب اين ميوه منبع غنی ويتامين C و ماده ضدالتهابی است که علاوه بر کاهش ورم باعث درمان آن نيز می شود. برای اينکه سريع نتيجه بگيريد، علاوه بر خوردن آب ليمو، کمی از آن را نيز زير بغل بماليد.

اسپیرولینا :

اسپیرولینا سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین B، اسیدهای چرب امگا-۳ و دیگر مواد مغذی لازم برای سلامتی است. این مواد مغذی، اسپیرولینا را به یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای ورم غدد لنفاوی تبدیل کرده‌اند؛ و بهتر است شما نیز از این مسئله آگاه باشید. اسیدهای چرب امگا-۳ و خواص ضد التهابی موجود در اسپیرولینا می‌توانند علائم ورم غدد لنفاوی را به شکلی موثر تسکین دهند.

ویتامین E :

ویتامین E ویتامین ضروری و شناخته شده‌ای است که می‌تواند به درمان مشکلات پوستی بسیاری کمک کند. کمبود ویتامین E می‌تواند به بروز مشکلات پوستی فراوان و حتی ورم غدد لنفاوی نیز منجر شود. از این رو، توصیه می‌شود خوراکی‌های سرشار از ویتامین E نظیر گلرنگ، جوانه‌ی گندم، بادام زمینی، روغن سویا، بادام و غیره را به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید.

متاسفانه، همه‌ی آدم‌ها نمی‌توانند ویتامین E را به اندازه‌ی کافی از طریق رژیم غذایی‌تان دریافت کنند. اگر شما نیز دچار کمبود ویتامین E هستید، می‌توانید از مکمل‌های ویتامین E استفاده کنید. پس اگر به دنبال درمان‌های خانگی برای ورم غدد لنفاوی هستید، نباید ویتامین E را نادیده بگیرید.

سیر :

سیر از دیرباز جزء داروهای گیاهی بوده است، مطالعات نشان داده سیر خاصیت آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی ضد دیابتی و از لخته شدن خون جلوگیری میکند بدون شک این ویژگی سیر تورم غدد لنفاوی را کاهش میدهد. برای درمان تورم این غدد با سیر دو یا سه بوته سیر خام را در هفته مصرف کنید.

زردچوبه:

اين ادويه خاصيت ضدعفونی کننده، ضدالتهابی و ضد باکتريايی دارد. مصرف يک ليوان شير داغ با کمی زردچوبه می تواند درد و ورم را کاهش دهد.

روغن نعناع فلفلی :

روغن نعناع فلفلی توانایی قدرتمندی در درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر مشکلات تنفسی، سوءهاضمه، تهوع، سردرد، و معده درد دارد. به علاوه، روغن نعناع فلفلی به عنوان داروی گیاهی عالی برای تسکین درد نیز شناخته می‌شود. روغن نعناع فلفلی غنی از مواد مغذی و معدنی نظیر آهن، منگنز، اسید فولیک، کلسیم، مس، و پتاسیم است. روغن نعناع فلفلی هم‌چنین منبع خوبی برای ویتامین A، اسیدهای چرب امگا-۳ ، و ویتامین C نیز هست. استفاده از روغن نعناع فلفلی در درمان ورم غدد لنفاوی می‌تواند باعث تسکین این غدد شود و باکتری‌های ایجاد کننده‌ی درد را در این غدد از بین ببرد. فقط کافی است چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی نواحی متورم بریزید و ماساژ دهید.

چای کیسه‌ای :

شاید شما هم بدانید که با قرار دادن چای کیسه‌ای بر روی پلک‌ها، می‌توانید نقاط سیاه دور چشم‌های‌تان را کاهش دهید. به علاوه، چای کیسه‌ای برای درمان تورم نیز موثر است؛ از این رو، استفاده از چای کیسه‌ای نیز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای ورم غدد لنفاوی به شمار می‌رود . تعداد چای کیسه‌ای آماده کنید. آن‌ها را به مدت چند دقیقه در آب داغ بیندازید.سپس کیسه‌ها را روی نواحی متورم قرار دهید. این کار را به مدت یک هفته، روزی سه مرتبه تکرار کنید تا به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برسید.

سرکه سیب :

یکی دیگر از داروهای طبیعی درمان تورم سرکه سیب باور کنید که واقعا خاصیت درمانی شگفت انگیزی دارد ،سرکه محیط الکلی ایجاد میکند و همچنین پ هاش بدن را در سطح بالایی حفظ می کند. مطالعات نشان داده سرکه خاصیت پاک کنندگی دارد و سطح آنزیم و ویتامین در بدن را بالا میبرد البته بیشتر خاصیت آنتی باکتریایی و آنتی اکسیدانی آن باعث درمان عفونت ها میشود. یک فنجان سرکه را با یک فنجان آب ترکیب و دستمالی را در آن خیس کنید و روی موضع بمالید بعد از 5 دقیقه با آب گرم بشویید و خشک کنید اینکار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

چای بابونه :

گل این گیاه دارویی نیز در صورتی که به شکل دمنوش استفاده شود، برای درمان ورم غدد لنفاوی موثر خواهد بود.مقداری گل بابونه را در یک فنجان آب داغ بریزید. در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید بابونه ۵ تا ۷ دقیقه در آب داغ دم بکشد. دمنوش را صاف کنید.

منبع:بیتوته

cold-feet

6 عامل مهمی که منجر به سردی پا می‌شود

بسیاری از افراد اغلب پاها و دستان سردی دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این سردی ممکن است یک ویژگی ارثی باشد. هنگامی که دمای مرکزی بدن کاهش می‌یابد، رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها و پاها منقبض می‌شوند. این کار خون را از اندام‌های بیرونی ما دور می‌کند تا بخش‌های داخلی بدن را گرم نگه دارد. افراد لاغر و کسانی …