علایم بروز کیست تخمدان

علایم بروز کیست تخمدان

یک متخصص زنان و زایمان گفت: کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است.
با اشاره به این موضوع که کیست تخمدان شایع‌ترین عارضه در طی سال‌های باروری است، گفت: این کیست‌ها به‌طور معمول جزو کیست‌های خوش‌خیم تخمدانی هستند.
وی ادامه داد: سن عامل مهمی در بروز این عارضه محسوب می‌شود، به طوری که در سنین زیر ۲۵ سال این تومورها بدخیمی کمتری دارند و اکثرا قدرت بدخیمی اندکی دارند.
زوارنیا با اشاره به اینکه عوامل خطر ایجاد کننده این تومورها هنوز ناشناخته است، خاطرنشان کرد: سیگار و ماده مخدر ماری‌جوانا می‌توانند باعث افزایش کیست‌های تخمدانی شوند و از طرف دیگر مصرف قرص‌های ضد بارداری باعث کاهش کیست‌های تخمدانی می‌شود.
وی درباره علایم عمده این کیست‌ها، افزود: از جمله علایم عمده موجود، احساس ناراحتی مبهم در ناحیه شکم، اتساع شکم و فشار در قسمت تحتانی شکم و علایم ادراری و گوارشی است.
وی در خصوص عارضه‌هایی که وجود این کیست‌ها به دنبال دارد، گفت‌: از جمله عارضه‌های موجود، چرخیدن کیست به دور خود است؛ به طوری که کیست به دور محور خود می‌چرخد و یک مورد اوژانسی است و باید خیلی زود درمان شود. همچنین خونریزی کیست از جمله دیگر عارضه‌های موجود است که باید بعد از تشخیص به صورت اوژانسی درمان شود.
زوارنیا با اشاره به انواع کیست‌ها و علایم آن گفت‌: ‌یک نوع از کیست‌های تخمدان، کیست فولیکولی است که بدون علایم است و معمولا به صورت اتفاقی در معاینات مربوط به لگن و سونوگرافی‌ها تشخیص داده می‌شود. این کیست‌ها معمولا به صورت خود به خود در طی چهار تا هشت هفته از بین می‌روند.
وی ادامه داد: نوع دیگری از کیست‌های مربوط به تخمدان، کیست جسم زرد است که احتمال پارگی در این نوع بالا است و معمولا نیاز به درمان جراحی پیدا می‌کند و پارگی این نوع کیست‌ در سمت راست و حین نزدیکی جنسی اتفاق می‌افتد و به طور معمول بین روزهای ۲۰ تا ۲۶ سیکل قاعدگی است و در صورتی که فردی مراجعه کند و در روز ۲۰ سیکل قاعدگی خود باشد و دچار درد ناحیه شکم باشد، می‌توان به وجود این کیست‌ها مشکوک شد.
این متخصص افزود: یک نوع کیست دیگر نیز به نام پلی‌کیستیک وجود دارد که چندان شایع نیست، ندرتا اتفاق می‌افتد، به صورت دوطرفه است و در حاملگی‌های چند قلویی و دیابت دیده می‌شود که خود به خود پس رفت می‌کند.
وی در خصوص نحوه برخورد با کیست‌ها و درمان آن‌ها گفت: در این عارضه سن افراد بسیار مهم است و در صورتی که سن قبل از یائسگی باشد، معمولا با کیست‌های خوش‌خیم و در صورتی که بعد از سن قاعدگی باشد با کیست‌های بدخیم مواجه هستیم. به عبارتی اگر فرد قبل از سن یائسگی باشد و کیست آن زیر هشت سانتی‌متر باشد و سونوگرافی نما کیست را خوش‌خیم نشان دهد، درمان فقط تحت نظر گرفتن زیر دو ماه است.
این متخصص افزود: در صورتی که سن بالای یائسگی باشد و اندازه آن هشت تا ۱۰ سانتیمتر باشد و نمای غیرطبیعی داشته باشد، درمان شامل بررسی‌های مارکرها و جراحی است.
منبع :ایسنا

همچنین ببینید

Pregnancy-and-death-statistics

آیا آمار مرگ و میر مادران در آمریکا اغراق آمیز است؟

یک پژوهش جدید نتایج منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) در مورد افزایش نرخ مرگ و میر مادران را زیر سوال برده است. این پژوهش نشان می دهد که مرگ و میر مادران در آمریکا احتمالا ثابت بوده و با سایر کشورهای توسعه یافته برابری می کند. بر اساس ادعای نویسندگان این پژوهش، “علامت بارداری” که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *