کدام سالم‌تر است؟! روغن آووکادو یا روغن نارگیل؟!

روغن آووکادو و روغن نارگیل هر دو روغن‌هایی گیاهی هستند که نقطه دود بالایی دارند و برای پخت و پز گزینه‌های مناسبی شناخته می‌شوند. اما نکته مهم اینجاست که کدام یک سالم تر بوده و بهتر است از کدام روغن در پخت و پز و برای مصرف روزانه استفاده کنیم؟

در بسیاری از روش‌های پخت و پز به هر نحوی از روغن برای خوشمزه‌تر کردن غذا استفاده می‌شود. روغن موجب افزایش طعم غذاها شده و به عنوان یک عامل انتقال حرارت به تک تک اجزای یک غذا عمل می‌کند. صدها روغن در بازار موجود است که از میان تمام آن‌ها باید بهترین و سالم‌ترین را انتخاب کنیم. امروز قرار است به بررسی مقاله‌ای  درباره برتری سلامت روغن آووکادو و روغن نارگیل بپردازیم که توسط eatingwell.com منتشر شده است بپردازیم.

چرا روغنی که با آن طبخ می‌کنیم اهمیت دارد؟

روغن می‌تواند در قوام و بهبود بافت و کیفیت یک غذا موثر باشد و اگر از روغن‌های گیاهی استفاده شود، ارزش غذایی وعده‌های طبخ شده دو چندان خواهد شد. گفته می‌شود که روغنی که برای اشپزی انتخاب می‌کنید، بر سلامت بلند مدت شما تاثیر عمیقی خواهد گذاشت. درست مانند هر غذایی که به طور منظم و روزانه مصرف می‌کنید و سلامت شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، در مورد کیفیت روغن مصرفی نیز باید دقت ویژه‌ای به خراج دهید.

سعی کنید روغن‌هایی گیاهی را مصرف کنید که تصفیه نشده باشد و یا حداقل میزان فرآوری بر روی آن صورت بگیرد. اما وقتی صحبت از مقایسه روغن آووکادو و روغن نارگیل می‌شود، چربی پروفیل یکی از بزرگترین و حائز اهمیت‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت. چرا که مصرف آن در طولانی مدت ممکن است به سلامت بدن آسیب بزند.

بررسی ویژگی‌های روغن آووکادو

اگر درباره چربی‌های سالم تحقیق کنید تقریبا می‌توانید روغن آووکادو را در هر لیستی مشاهده کنید. روغن آووکادو از فشردن میوه آن بدست می‌آید. این روغن عطر و طعم بسیار قوی داشته و نقطه دود آن نیز بالاست و برای پخت و پز انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. با این حال اگر روغن آووکادو خالص و تصفیه نشده را تهیه کنید، ممکن است رنگ روغن کمی مایل به سبز (رنگ میوه آووکادو) باشد.

روغن آووکادو عمدتا از چربی‌های تک غیر اشباع تشکیل شده است و این چربی سالم، در روغن زیتون نیز یافت می‌شود. به گفته انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) روغن آووکادو در کاهش کلسترول بد خون (LDL ) موثر می‌باشد.

بررسی ویژگی‌های روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای عطر و طعمی ملایم با کمی شیرینی است که علاوه بر مزه خوب، نقطه دود بالایی دارد و برای پخت و پز مناسب است. تحقیقات در مورد سالم بودن روغن نارگیل در چند سال اخیر بسیار بحث برانگیز بوده است. در ابتدا تصور می‌شد که روغن نارگیل گزینه‌ای مناسب برای سلامت قلب است و هیچ تاثیری بر تغییر سطح کلسترول خون شما ندارد. اما با بررسی بیشتر نشان داده شد که روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی‌های اشباع، می‌تواند کلسترول بد خون یا LDL را  افزایش دهد.

مقایسه سطح سلامت روغن آووکادو و روغن نارگیل

روغن آووکادو به دلیل مشخصات چربی و خواص آنتی اکسیدانی که دارد، گزینه سالم‌تری نسبت به روغن نارگیل برای پخت و پز روزانه می‌باشد. داده‌ها و تحقیقات بیانگر آن است که به حداقل رساندن چربی‌های اشباع شده در رژیم غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و آلزایمر را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان تصمیم روشنی برای انتخاب روغن پخت و پز از میان دو روغن آووکادو و روغن نارگیل داشته باشیم.

در پاسخ به این سوال که کدام سالم‌ تر است باید بگوییم که سلامتی در دستان روغن آووکادوست!

همچنین ببینید

Oversleeping

افراد پرخواب مراقب این عوارض باشند!

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که بالای ۵۰ سال دارید و خیلی زیاد می خوابید، باید روتین خود را تغییر دهید. زیرا خواب زیاد برای همه مضر است؛ مخصوصا اگر سن تان بالای پنجاه سال باشد. در این قسمت عوارض خواب زیاد برای افراد ۵۰ سال به بالا را به شما معرفی خواهیم کرد. مشکلات ذهنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *