روابط جنسی در دوران ویروس کرونا

شواهد موجود نشان می دهد این بیماری می تواند از طریق قطرات کوچک مترشحه از بینی یا دهان از فرد به فرد دیگر گسترش یابد که در هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا به بیماری کووید 19 گسترش می یابد.

قطرات آغشته به ویروس بر روی اشیا و سطوح اطراف فرد بیمار باقی می ماند و سایر افراد در صورت تماس با این سطوح و عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است آلوده شوند. در مورد پایداری ویروس کووید 19 در دستگاه تناسلی، اطلاعات معتبری موجود نیست اما برخی مطالعات موردی بر روی سایر کروناویروس ها، نمونه های مثبت از دستگاه تناسلی خانم های مبتلا را نشان داده اند.

آیا کرونا ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود؟

برای انتقال کووید ۱۹، لزوما نیازی به داشتن رابطه جنسی با فردی که بیمار است نیست. کرونا ویروس به روش های دیگر (همچون از طریق ذرات تنفسی آلوده) منتقل می شود.

ترشحات دهان (از جمله بزاق و خلط) و بینی می توانند حاوی ویروس باشند. حتی اگر فردی که با او رابطه جنسی دارید را نبوسید، اما به قدری به هم نزدیک هستید که در تماس نزدیک با هم نفس بکشید پس در معرض این ویروس قرار دارید. به علاوه ممکن است سطحی را لمس کنید که فرد آلوده به ویروس آن را لمس کرده باشد.

در نتیجه تنها راه انتقال کرونا ویروس از طریق رابطه جنسی نیست. اگر تا حدی به فرد بیمار نزدیک هستید که با او رابطه جنسی دارید، به قرار گرفتن در معرض کووید ۱۹ نیز نزدیک هستید.

با این که برای داشتن اطلاعات کافی درباره کووید ۱۹ خیلی زود است، اما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد انواع کرونا ویروس قبلی در مایع منی یا ترشحات واژن وجود داشتند. اما باید گفت که انواع مختلفی از کرونا ویروس ها در مایعات مختلفی از بدن یافت می شدند. به همین خاطر ممکن است ویروسی که سبب کووید ۱۹ (SARS-CoV-2) می شود در سایر ترشحات بدن یافت شود؛ اما قرار گرفتن در برابر ذرات تنفسی بیمار اصلی ترین راه انتقال است.

متخصصان توصیه می‌کنند، آن دسته از شرکای جنسی که جدای از هم زندگی می‌کنند و یا یکی از آنها در زمره افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا قرار می‌گیرد، باید از برقراری رابطه جنسی اجتناب کنند.

پزشکان معتقدند در دوران شیوع ویروس کرونا افراد برای برقراری رابطه جنسی امن باید از آمیزش با کسانی که دارای علائم اولیه ابتلا به بیماری کوید-۱۹ هستند، حداقل به مدت یک هفته اجتناب کند؛ این علائم شامل تب و سرفه می‌شود.

توصیه آخر

ارتباط جنسی با همسر مشکوک یا مبتلا به بیماری در این موقعیت زمانی جایز نیست. حتی توصیه می‌شود در صورت وجود علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس در همسر خود از ارتباط جنسی خودداری کنید.

آنها همچنین تاکید دارند که زوج‌هایی که با هم زندگی می‌کنند و در شرایط فعلی نیز با هم در قرنطینه به سر می‌برند، در صورتی که یکی از آنها جزء افراد دارای بیماری زمینه‌ای قرار می‌گیرد، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. بیماری زمینه‌ای از نظر پزشکان شامل بیماری ریوی، قلبی، دیابت، سرطان و سایر بیماری‌هایی است که همچون ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که افراد پرخطر دیگر شامل زنان باردار و کسانی که بیش از ۷۰ سال سن دارند نیز فعلا از نزدیکی با شرکای جنسی خود دوری کنند.

پزشکان همچنین پیش شرط‌های برقراری رابطه جنسی امن را در دوران شیوع ویروس کرونا مستلزم شستشوی دست‌ها و وسایل آمیزشی مورد استفاده با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه می‌دانند. آنها تاکید دارند که در طول رابطه افراد باید از تماس چهره به چهره و بوسیدن اجتناب کنند تا از خطر انتقال احتمالی ویروس از طریق لمس چهره، بوسیدن و انتقال ترشحات بزاق دهان در امان بمانند. متخصصان بیماری‌های عفونی نیز توصیه می‌کنند که برای کاهش تماس مستقیم با مخاط مجاری جنسی، شرکای جنسی حتما از کاندم استفاده کنند.

پزشکان در پایان از افراد پرخطر که معمولا با چندین نفر رابطه جنسی دارند، درخواست می‌کنند که در شرایط فعلی از خانه‌های خود خارج نشوند و تحت هیچ عنوان رابطه جنسی گروهی برقرار نکنند.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

Complications-of-anal-intercourse

5 دلیل برای اینکه نباید رابطه مقعدی داشته باشید!

گاهی اوقات زوجین برای پر رنگ تر کردن و تنوع دادن به رابطه‌شان ممکن است رابطه مقعدی را به جای رابطه واژینال در نظر بگیرند. البته طی تحقیقات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند رابطه مقعدی برای سلامت فرد مضر است و می‌تواند آسیب های شدیدی را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی به همراه داشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *