رنگ‌های کبودی در بدن به چه معنا هستند؟

زمانی که رگ های خونی کوچک در پوست آسیب می بینند، کبودی ها شکل می گیرند. با گذشت زمان، کبودی تغییر رنگ می دهد زیرا خون زیر پوست تجزیه شده و کبودی بهبود می یابد.

کبودی به طور معمول زمانی شکل می گیرد که فرد به واسطه دلایل مختلفی مانند زمین خوردن یا تصادف با یک جراحت و آسیب دیدگی در بخشی از پوست مواجه می شود.

رگ های خونی بین پوست و بافت های دیگر بدن پاره شده، خون زیر سطح پوست جمع شده و بروز کبودی را به همراه دارد. تغییر رنگ کبودی طی روند بهبودی نیز طبیعی است.

 

رنگ های کبودی با گذشت زمان و دلایل آنها

 

این امکان وجود دارد تا سن کبودی را از روی رنگ آن تشخیص داد. طی روند بهبودی بدن و تجزیه هموگلوبین، ترکیبی که عامل رنگ قرمز خون است، کبودی تغییر رنگ می دهد. این بخشی عادی از روند بهبودی است.

با این وجود، رنگ پوست ظاهر کبودی را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی با رنگ پوست روشن بیشتر با کبودی های قرمز و زرد مواجه می شوند، در شرایطی که رنگ های پوست تیره‌تر کبودی های تیره‌تری را نشان می دهند.

طی روند بهبودی، یک کبودی به طور معمول از رنگ های زیر برخوردار خواهد شد:

 

کبودی اغلب با رنگ قرمز آغاز می شود زیرا خون تازه و سرشار از اکسیژن زیر پوست جمع شده است.

پس از گذشت حدود 1 تا 2 روز، خون اکسیژن از دست داده و تغییر رنگ می دهد. یک کبودی که چند روز عمر دارد اغلب آبی، بنفش یا حتی سیاه به نظر می رسد.

طی حدود 5 تا 10 روز، کبودی به رنگ سبز یا زرد در می آید. این رنگ ها از ترکیباتی به نام بیلی‌وردین و بیلی‌روبین سرچشمه می گیرند که بدن در زمان تجزیه هموگلوبین تولید می کند.

پس از 10 تا 14 روز، کبودی سایه ای زرد-قهوه ای یا قهوه ای روشن به خود می گیرد.

در نهایت، زمانی که کبودی به قهوه ای روشن تغییر رنگ می دهد، محو شدن آن آغاز می شود. بیشتر کبودی ها طی حدود دو هفته و بدون درمان از بین می روند.

 

چه زمانی نگران کبودی ها باشیم؟

 

کبودی ها به طور معمول مساله ای نگران کننده نیستند. آنها اغلب یک جراحت سطحی هستند که به توجه پزشکی نیازی نداشته و امکان درمان آنها در خانه وجود دارد.

اما در برخی موارد، ممکن است فردی برای کبودی های خود به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. یک مساله شایع هماتوم است. هماتوم به خون گرفتار شده درون بافت ها گفته می شود. این شرایط اغلب با آسیب های شدیدتر در ارتباط است.

زمانی که یک هماتوم شکل می گیرد، بدن به راحتی یک آسیب دیدگی جزئی نمی تواند کبودی را سریع و راحت درمان کند. در نتیجه، یک هماتوم رنگ و ظاهر خود را حفظ کرده و پس از گذشت چند روز نیز همچنان همانند روز نخست موجب احساس درد می شود.

موقعیت مکانی، اندازه و دلیل هماتوم در تعیین روش مناسب برای درمان آن تاثیرگذار خواهند بود.

از نشانه های هشدار دهنده شامل یک کبودی و نیاز یک نفر به مراقبت پزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس بی حسی در دست یا پا

از دست رفتن عملکرد یک مفصل، اندام یا عضله

تداوم رشد از نظر اندازه

عود دوباره در مکانی مشابه یا دوام بیش از دو هفته

بروز در کنار یک استخوان شکسته

بروز در سر یا گردن

اختلال در بینایی

بروز بدون دلیلی مشخص در شکم، سر، و تنه که ممکن است نشانه ای از مشکل در یک اندام داخلی باشد

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *