راه‌های پیشگیری از مسمومیت چشمی

راه‌های پیشگیری از مسمومیت چشمی

دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از شایع‌ترین انواع مسمومیت‌ها که در برخورد با مواد بسیار قوی شمیایی رخ می‌دهد، مسمومیت از راه چشم است.
 دکتر یسنا به‌منش، مسمومیت با انواع گاز، اسید و قلیا و مواد شوینده، سموم دفع آفات و مواد شیمیایی را از جمله حوادثی برشمرد که بارها و بارها سبب بروز صدمات جبران ناپذیر و دائمی به چشم افراد شده است.
دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: اگر چه عموم مردم ممکن است با مواد مذکور چندان ارتباط نداشته باشند، اما مواد شوینده خانگی و گاز متصاعد شده از آنها و مهم‌تر از همه تماس چشمی با برخی داروها و سموم همواره به عنوان تهدید بالقوه برای همه افراد به حساب می‌آید. بهتر است در صورت مواجهه با چنین رخدادی ابتدا با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره ۱۴۹۰ تماس برقرار شود و اقدامات ضروری را سوال کنند، سپس زیر دوش آب حمام قرار گرفته بطوری که آب روی پیشانی فرد به جریان افتد و به سمت دو چشم وی انتقال یابد. چشم فرد آسیب دیده را با آب جاری ولرم به تعداد ۱۰ بار شستشو دهند.
وی با تاکید بر اینکه اولویت بعدی، رساندن فرد آسیب دیده به نزدیک‌ترین بیمارستان است، گفت: بقیه اقدامات باید در بخش اورژانس صورت گیرد و پزشک اورژانس تنها فردی است که می‌تواند تعیین کند بیمار به درمان اضافه‌تر نیاز دارد یا خیر.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، به‌منش در پایان خاطر نشان کرد: گرچه عموم افراد با این تفکر که هیچگاه چنین مطالبی بکارشان نخواهد آمد، از آن می‌گذرند اما باید به یاد داشته باشیم که حادثه هیچگاه وقوعش را خبر نمی‌دهد. اما به خاطر سپردن چنین نکات کوچکی، بارها از فاجعه‌هایی بزرگ پیشگیری کرده است.
منبع:ایسنا

همچنین ببینید

blurred-vision

از “تاری دید” ساده رد نشوید!

به گزارش مشرق، تاری ناگهانی دید ممکن است هشداری درمورد مشکلی جدی در سلامتی باشد. مداخله درمانی به‌موقع می‌تواند بهترین نتیجه را داشته باشد. علائم هشداردهنده زیر نشان می‌دهند باید تاری دید را جدی بگیرید؛ بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید زودتر به اورژانس مراجعه کنید: . تغییر بی‌دلیل و ناگهانی در بینایی (مثلاً تاری دید) . درد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *