دو خوراکی مفید جهت درمان اسهال

درمان اسهال کودکان با این دو خوراکی

اسهال به دفع آبكی مدفوع و تعداد دفعات بیش از سه بار در روز گفته می‌شود. ‌بستگی به شدت اسهال گاه تعداد دفعات به بیش از هشت بار در روز نیز می‌رسد.

در این حالت مقدار آبی كه بدن كودك از دست داده زیاد نیست و بنابراین بدن نیاز چندانی به مصرف محلول ORS ندارد.

اسهال کودکان

 در اسهال شدید تعداد دفعات دفع بیش از 10 بار در روز است. بدن آب زیادی از دست داده و بیش از 10 درصد از وزن بدن كم شده است و كودك سرپا نیست. گاه بی‌هوش می‌شود كه در این حالت نیازمند سرم درمانی و بستری شدن در بیمارستان است.

اسهال خفیف

 در اسهال خفیف كه تعداد دفعات دفع یك تا دو بار در روز و گاه به سه تا پنج بار در روز می رسد، در كودكان زیر یك سال شیر مادر، سوپ و غذاهای معمولی مانند فرنی و در كودكان بالای دو سال نیز تغذیه معمولی ادامه یابد.

اسهال متوسط

در اسهال متوسط نیز لازم است در دو ساعت اول ابتلا كمبود مایعات بدن با محلول ORS جبران شود و پس از آن كودك به تغذیه معمولی خود ادامه دهد. حتی كودكانی كه با شیرخشك تغذیه می‌شوند می توانند شیر خشك را مصرف كند.

مصرف دوغ و چای كم رنگ هنگام اسهال در كودكان توصیه می‌شود. در دوران اسهال توجه به دو مورد ضرورت دارد. در درجه اول تامین آب از دست رفته كودك با ORS و دیگر اینكه طی دو تا چهار ساعت اول ابتلا تغذیه كودك برقرار شود تا از كم وزنی و سوء تغذیه كودك ممانعت به عمل آید.

در صورتی كه كودك بیمار تحت نظر پزشك بوده و دستورات لازم را رعایت كند، در مواردی ممكن است حتی اسهال تا 10 تا 15 روز ادامه یابد كه جای هیچگونه نگرانی نیست.

منبع:سیمرغ

همچنین ببینید

Pneumonia

سالانه جان ۱ میلیون کودک در اثر ذات الریه گرفته می‌شود

یک فوق تخصص ریه کودکان گفت: سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر پنج سال بر اثر ابتلا به بیماری‌های پنوموکوک، جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حسن زاد، با عنوان این مطلب که طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا است، افزود: پنومونی یا ذات‌الریه به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *