خواص نعناع از دیدگاه طب سنتی

خواص نعناع از دیدگاه طب سنتی

سلامت نیوز-*دکتر غلام‌رضا کُردافشاری: نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این سبزی در خواص، قوی‌تر از پونه ارزیابی می‌شود. ویژگی‌های آن را می‌توان بدین ترتیب برشمرد: گرم‌کننده، مفرح، تقویت‌کننده قلب، رقیق‌کننده خون غلیظ، حل‌کننده مواد بلفمی و سوداوی.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، نعناع، سبزی فوق‌العاده مهمی به شمار می‌رود که از دوره‌های کهن تا به امروز نزد ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و در طب سنتی نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. این سبزی در خواص، قوی‌تر از پونه ارزیابی می‌شود. ویژگی‌های آن را می‌توان بدین ترتیب برشمرد: گرم‌کننده، مفرح، تقویت‌کننده قلب، رقیق‌کننده خون غلیظ، حل‌کننده مواد بلفمی و سوداوی.
آشامیدن عصاره نعناع در نضج و دفع رطوبت‌های ریه و مجاری تنفسی مفید است. جوشانده آن همراه با پرسیاوشان برای تقویت معده، ‌از بین بردن باد معده و آروغ، کولیت و دفع اقسام کرم شکم تاثیر به‌سزایی دارد. خوردن آب آن با انار ترش، برطرف‌کننده سکسکه، تهوع و استفراغ است. علاوه بر این، ‌خاصیت اشتهاآور هم دارد.
جویدن نعناع به تسکین درد دندان کمک می‌کند. خوردن نعناع با لبنیات و پنیر، مانع از ضرر رساندن این مواد غذایی به بدن می‌شود. البته نباید فراموش کرد که زیاده‌روی در خوردن نعناع، باعث خارش گلو و نفخ می‌گردد. درواقع، کم خوردن نعناع باعث از بین رفتن نفخ و زیاده‌روی در خوردن آن باعث ایجاد نفخ می‌شود.
مصرف این سبزی بعد از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی به کنترل حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. نعناع حتی در بهبود بیماری‌های ریوی از جمله سل و سرطان هم موثر است.
 متخصص طب سنتی، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع:سلامت نیوز

همچنین ببینید

فواید و مضرات سرکه سیب

فواید سرکه سیب آن را به نوشیدنی خوبی برای انتخاب تبدیل می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب برای کاهش وزن مفید است. یکی دیگر از مزایای سرکه سیب این است که می تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. فواید سلامتی سرکه سیب متفاوت است. مایع حاوی اسید استیک نیز می تواند به بهبود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *