846

خواص اسطوخودوس در طب سنتی

846

اسطوخودوس امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خواص اسطوخودوس برای پوست و مو ، کاهش درد ماهانه یانوان ، استرس ، اضطراب و اسطوخودوس و فشار خون سوال بسیاری از کاربران ما است. سلامت دات لایف با مطالعه منابع علمی به اثرات این گیاه پرداخته است تا با اثرات مورد تایید دمنوش اسطوخودوس موجود در بازار آشنا شوید. در مطلب پیش رو سلامت دات لایف به مشخصات و خواص اسطوخودوس می پردازد.

خواص اسطوخودوس در طب سنتی

اسطوخودوس گل های کوچک خوشه‌ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر است. ( اسطوخودوس انگلیسی = لاوندا – Lavender ) گیاهی است از خانواده نعناسانان که برگ ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است(۱).

ترکیبات شیمیایی اسانس اسطوخودوس ، مرکب از نوعی ستن (با بوی کامفر و نعناع)، سینئول، الکل و لینالول است. مطابق تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، اسانس اسطوخودوس دارای اثر مهار کننده بر روی باکتری های بیماری زای می باشد(۲).

توصیه می کنیم مقاله دمنوش اسطوخودوس را مطالعه فرمایید.

موارد استفاده از اسطوخودوس

رایحه درمانی (آروماتراپی) : رایحه اسطوخودوس منجر به احساس سلامتی و آرامش در فرد شده، علاوه بر این در کاهش استرس، اضطراب و دردهای خفیف نیز نقش دارد. همچنین موجب تسکین درد کرامپ های ناشی از قاعدگی می شود(۳).

کاهش علائم سرطان و افسردگی : انجمن ملی سرطان آمریکا اعلام کرده است که رایحه درمانی با اسطوخودوس می‌تواند برخی علائم مربوط به شیمی درمانی را تقلیل دهد. همچنین اسطوخودوس در درمان افسردگی نقش کمکی را ایفا می‌کند (۴). البته برای اثبات نقش اسطوخودوس در درمان افسردگی و تسکین درهای شیمی درمانی نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد(۵).

درمان بی خوابی و استرس : از دیر باز اسطوخودوس برای افرادی که از بی خوابی یا بد خوابی رنج می برده‌اند تجویز می‌شده است. استعمال موضعی روغن اسطوخودوس برای برطرف کردن سردردها از دیگر کاربردهای این گیاه است. علاوه بر این در آلمان از مکمل آن برای درمان بی‌خوابی و کمک به ایجاد حس آرامش استفاده می شود (۵, ۶).

درمان زخم دهانی : استفاده از ۲ قطره روغن اسطوخودوس سه بار در روز در قسمت ضایعه می تواند زخم های دهانی را بهبود ببخشد (۵).

کاهش درد بعد از سزارین : استشمام بوی اسطوخودوس در کنار مسکن ها ی تزریقی می تواند درد بعد از عمل جراحی سزارین را نیز کاهش دهد(۵).

سلامت پوست و مو : استفاده موضعی از روغن اسطوخودوس در درمان ریزش موی تکه ای (ریزش مو یک ناحیه دایره‌ای شکل در قسمت سر یا صورت) کاربرد دارد (۷). علاوه بر اینها اسطوخودوس به صورت موضعی در درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، آکنه، آفتاب سوختگی و جوش های عمقی مفید است (۶). بر همین اساس است که خواص اسطوخودوس برای پوست همیشه مورد توجه بوده است.

فواید دیگر: برای اسطوخودوس نقش های دیگری از قبیل کاهش تهوع ، سردرد ها ، برطرف کردن کم اشتهایی و نقش حشره کشی ذکر شده است (۵).

سایت سلامت دات لایف این را هم اضافه می کند که طبع اسطوخودوس گرم و خشک است.

کاشت اسطوخودوس

اسطوخودوس گیاه منعطفی است و در بیشتر نقاط دنیا می‌روید، حتی به عنوان گیاه آپارتمانی هم می تواند رشد کند اما نیاز به حداقل ۸ ساعت آفتاب مستقیم دارد تا گرم و خشک شود. اسطوخودوس گیاهی چند ساله است و به ارتفاعی حدود نیم متر با شاخه های سبز رنگ میرسد که برگهای سبز دارد و نهایتا گل‌های آن به رنگ بنفش هستند و قسمت مورد استفاده‌ی این گیاه، همین گل‌ها و سرشاخه‌های گلدار آن می باشد.

روغن اسطوخودوس در کاهش فشار خون بسیار موثر است. روغن اسطوخودوس با ماساژ یا با آروماتراپی و کاهش استرس ، سبب کاهش فشار خون بدن می شود.

مضرات اسطوخودوس

مضرات اسطوخودوس کم است اما در پسران غیر بالغ قابل توجه است. مضرات اسطوخودوس مربوط به استفاده از روغن اسطوخودوس در پسران قبل از بلوغ است. روغن اسطوخودوس نباید بر روی پوست پسران تا قبل از بلوغ استفاده شود، زیرا بر روی هورمون های مردانه اثر کاهنده دارد.

سلامت دات لایف راهنمای زندگی سالم

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *