حمام جوش شیرین چیست؟

از خواص حمام جوش شیرین چه میدانید؟

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده اصلی خانگی است که کاربردهای مختلفی از جمله پخت و پز دارد. افزودن جوش شیرین به حمام می تواند به سم زدایی از بدن کمک کند یا خارش ، تحریک یا عفونت ها را تسکین دهد.

حمام جوش شیرین چیست؟

جوش شیرین طیف وسیعی از کاربردها دارد و به عنوان داروی خانگی در بسیاری از موارد محبوب است. جوش شیرین مخلوطی از یون های سدیم و یون های بی کربنات است. این ماده به طور کامل در آب حل می شود و معمولاً به محصولات بهداشت دهان و پاک کننده اضافه می شود ، زیرا ممکن است به از بین بردن باکتری ها ، بوها و اسیدیته کمک کند. این خواص ممکن است برای پوست نیز مفید باشد ، به خصوص اگر فردی بیماری پوستی خاصی داشته باشد.

حتی بدون افزودن جوش شیرین به آب ، خوابیدن در وان گرم ممکن است با گرم کردن عضلات فرد و کمک به آرامش وی بعد از یک روز پر استرس ، دارای خواص درمانی ارزشمندی باشد.

یک حمام گرم همچنین می تواند باعث تعریق شود ، که ممکن است به بدن کمک کند سموم را از منافذ آزاد کند.

ده مزیت حمام جوش شیرین

حمام جوش شیرین می تواند برای بسیاری از شرایط مفید باشد ، از جمله:

1. عفونت های مخمر

بسیاری از افراد عفونت های مخمری را تجربه می کنند ، اما برخی از علائم مانند خارش و تورم اغلب می تواند فرد را برای انجام کارهای روزمره دشوار کند. وان جوش شیرین ممکن است علائم را تسکین داده و به فرد کمک کند تا سریعتر بهبود یابد.

یک مطالعه نشان داد که جوش شیرین به از بین بردن سلولهای کاندیدا ، سلولهای قارچی مسئول عفونتهای مخمری کمک می کند.

2. عفونت های قارچی پوست و ناخن

تحقیقات نشان می دهد که جوش شیرین ممکن است به عنوان یک ماده ضد قارچ در برابر بسیاری از گونه های قارچی که معمولاً پوست و ناخن های انسان را آلوده می کنند ، مفید باشد.

افراد مبتلا به اونیکومایکوزیس قارچ ناخن ، که باعث ناخن های ضخیم ، بی رنگ و یا خرد می شود ، ممکن است با خیساندن منظم دست ها یا پاها در وان جوش شیرین تسکین پیدا کنند. با این حال ، هر کسی که به عفونت قارچی مبتلا باشد باید از پزشک خود بپرسد که آیا یک وان جوش شیرین می تواند به تسکین علائم کمک کند.

3. اگزما

اگزما باعث ایجاد لکه های خشک ، خارش دار و ملتهب روی بدن در هنگام شعله ور شدن می شود. این نواحی ممکن است به قدری خارش داشته باشد که فرد پوست را خراشیده و زخم کند و آن را مستعد عفونت کرده و علائم را بدتر کند.

جوش شیرین ممکن است به جلوگیری از شعله ور شدن اگزما یا کاهش علائم در برخی افراد کمک کند. افزودن ¼ یا ½ فنجان جوش شیرین به یک حمام گرم ممکن است به تسکین خارش پوست کمک کند. مهم است که بلافاصله بعد از حمام، پوست را خشک و مرطوب کنید.

4. پسوریازیس

مانند اگزما ، حمام های دارویی ممکن است برای مبتلایان به پسوریازیس مفید باشد. افرادی که علائم پسوریازیس را کنترل می کنند اغلب از حمام های جو دوسر برای کاهش التهاب استفاده می کنند. افزودن ½ فنجان جوش شیرین به یک وان آرد جو دوسر ممکن است تحریک و خارش را بیشتر کاهش دهد.

برای شخص مبتلا به پسوریازیس ضروری است که پوست خود را بلافاصله پس از خشک کردن با حوله ، مرطوب کند ، زیرا آب گرم باعث خشک شدن بیشتر پوست می شود.

5. بثورات ناشی از پیچک سمی ، بلوط سمی یا سماق

یک وان جوش شیرین ممکن است بثورات ناشی از پیچک سمی یا گیاهان سمی مشابه را درمان کند.

جوش شیرین همچنین ممکن است باعث بهبود بثورات ناشی از لمس گیاهان سمی شود. استحمام معمولاً پس از لمس گیاهان سمی ایده خوبی است ، زیرا استحمام می تواند از جذب موادی که باعث بثورات پوستی می شوند جلوگیری کند.

همچنین یک حمام می تواند از سرایت این موادها به مناطق دیگر بدن یا شخص دیگر جلوگیری کند.

جوش شیرین می تواند پوست ملتهب را تسکین داده و تحریک و خارش را کاهش دهد. خیس خوردن در وان ولرم با ½ تا 1 فنجان جوش شیرین ممکن است به کاهش علائم کمک کند. افزودن بلغور جو دوسر به حمام نیز می تواند خارش را تسکین دهد.

6. عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت ادراری باعث درد و سوزش هنگام ادرار می شود ، بیماری ناشی از اسیدیته اضافی در دستگاه ادرار.

اگرچه وان جوش شیرین اسیدیته ادرار را تغییر نخواهد داد ، اما در صورت استفاده در کنار آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک ، ممکن است درد و ناراحتی را کاهش دهد. ¼ فنجان جوش شیرین را به وان اضافه کنید و به مدت 15 تا 30 دقیقه در آن بنشینید.

7. بثورات پوشک

شرایط مرطوب و گرم پوشک ، آن را به مکانی مناسب برای تکثیر میکروب ها تبدیل کرده است. این می تواند باعث ایجاد بثورات قرمز روی پوست شود که بثورات پوشک نامیده می شود. پوست نوزاد نیز ممکن است به دلیل اصطکاک مداوم پوشک تحریک شود.

یک حمام جوش شیرین می تواند به آرامی میکروب های تحریک کننده را از بین ببرد و پوست حساس را تسکین دهد. برای نوزادان و کودکان کوچک ، استفاده از حداقل مقدار جوش شیرین ضروری است ، زیرا ممکن است جوش شیرین محلول از طریق پوست جذب شود.

استفاده از 1 تا 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک وان کوچک و خیساندن محل آسیب دیده به مدت 10 دقیقه در بیشتر موارد برای تسکین کافی است.

8. آبله مرغان

خارش و تحریک مداوم ناشی از آبله مرغان می تواند برای بسیاری از افراد ، به ویژه کودکان ، شکنجه باشد. یک حمام جوش شیرین ممکن است آرامش لازم را فراهم کند. افزودن 1 تا 2 فنجان جوش شیرین به حمام ولرم و خیس خوردن تا 20 دقیقه ، سه بار در روز می تواند به تسکین کمک کند.

افزودن موادی مانند بلغور جو دوسر یا چای بابونه نیز ممکن است علائم را کاهش دهد.

9. تحریک ولو (فرج)

برخی از زنان معمولاً تحریک و خارش در اطراف ولو را تجربه می کنند.

افزود ¼ فنجان جوش شیرین به حمام و خیس خوردن به مدت 15 تا 20 دقیقه ، سه بار در روز ممکن است به کاهش علائم در برخی از زنان کمک کند.

10. یبوست و بواسیر

وان جوش شیرین ممکن است به تسکین خارش و درد ناشی از یبوست یا بواسیر کمک کند.

یک فنجان جوش شیرین به حمام گرم اضافه شده ممکن است برای تسکین علائم کافی باشد.

نحوه استفاده از حمام جوش شیرین

برای تهیه حمام جوش شیرین ، بین ¼ تا 2 فنجان جوش شیرین را به آب گرم وان اضافه کنید و آن را به هم بزنید تا حل شود.

هنگامی که جوش شیرین کاملا حل شد ، تا 40 دقیقه در وان دراز بکشید. بعد از حمام ، پوست را با حوله خشک کنید و از یک روغن یا لوسیون طبیعی برای مرطوب سازی پوست استفاده کنید.

سایر نکات مربوط به قبل و بعد از حمام عبارتند از:

• ایجاد یک محیط آرامش بخش با استفاده از نور شمع یا موسیقی آرام

• استفاده از اسکراب خشک ، لیف یا برس بدن قبل از حمام برای کمک به ریختن سلولهای مرده پوست

• استفاده از صابون ملایم و آب گرم برای شستشو سموم باقیمانده روی پوست

• پوشیدن لباس تمیز بعد از استحمام برای جلوگیری از جذب سموم اضافی محیطی به پوست

خطرات و ملاحظات استفاده از حمام جوش شیرین

وان های جوش شیرین به طور معمول بی خطر هستند. با این حال ، جوش شیرین محلول می تواند به پوست جذب شود و برخی از گروه ها نباید از حمام جوش شیرین استفاده کنند ، مانند کسانی که دارای:

• فشار خون بالا

• عفونت جدی یا زخم باز

• مستعد غش هستند

• دیابت دارند

• باردار یا شیرده هستند

• به جوش شیرین حساسیت دارند

• در حال حاضر از مواد مخدر یا الکل استفاده می کنند.

 

منبع:بیتوته

همچنین ببینید

winter

مزاج زمستان در طب سنتی

به گزارش بهداشت نیوز، از منظر اطباء تغییراتی که در فصول مختلف در طبیعت رخ می دهد، بر انسان نیز به عنوان جزئی از آن تأثیر می گذارد. توجه به این تغییرات و تدابیر خاص هر فصل در طب سنتی و آداب و رسوم ایرانی جایگاه خاصی داشته است. تدابیر طب سنتی در فصل زمستان 1- استفاده بیشتر از نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *