جوش‌های هورمونی و روش‌های درمان آن

جوش هورمونی اغلب به واسطه نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود. هرچند که معمولا نوسانات هورمونی با دوران بلوغ مرتبط است، اما جوش‌های هورمونی می‌تواند بزرگسالان را هم در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.
جوش هورمونی اغلب به واسطه نوسانات هورمونی ایجاد می شود. هرچند که معمولا نوسانات هورمونی با دوران بلوغ مرتبط است اما جوش های هورمونی می تواند بزرگسالان را هم در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

ویژگی های جوش های هورمونی چیست؟

جوش های هورمونی معمولا در زنان بیشتر رایج است. عوامل زیادی ممکن است باعث بروز جوش های هورمونی شود، از جمله قاعدگی و یائسگی. البته نظر کارشناسان در مورد جوش های هورمونی متفاوت است، اما اکثر محققین عنوان کرده اند که هورمون ها عموما عامل بروز جوش هورمونی نیستند و عدم تعادل هورمونی ممکن است در افراد بزرگسال مبتلا به بیماری های زمینه ای کمک کننده و تاثیر گذار باشد.
در دوران بلوغ، جوش هورمونی اغلب در صورت ظاهر می شود. این ناحیه شامل پیشانی، بینی و چانه است. جوش هورمونی در بزرگسالان معمولا در قسمت پایین چهره شکل می گیرد. این ناحیه شامل پایین گونه ها و در اطراف چانه است.

جوش های هورمونی چه شکلی اند؟

در برخی از افراد، جوش های هورمونی به صورت سیاه و سفید، جوش سرسفید و جوش های کوچکی است که شکل کیست مانند به خود می گیرد. این کیست ها عمیق و زیر پوستی بوده و بر روی سطح پوست ظاهر نمی شوند. برخی از جوش های هورمونی هم سطحی و خفیف هستند.

علل بروز جوش هورمونی :

– قاعدگی
– سندرم تخمدان پلی کیستیک(تنبلی تخمدان)
– یائسگی
– افزایش سطح آندروژن
به طور خاص، عدم تعادل هورمونی ممکن است باعث افزایش جوش های هورمونی شود. این عدم تعادل مشکلات زیر را ایجاد می کند:
– التهاب پوست
– افزایش چربی در پوست
– ورود سلول های پوستی فولیکول های مو به بدن
– تولید باکتری که باعث جوش می شود.

رازیانه و جوش هورمونی

رازیانه دارای خواص ضد میکروبی بوده و معمولا برای برطرف کردن انواع جوش های هورمونی مفید است. برای استفاده از رازیانه می توانید آن را با آب جوشانده و یا به صورت عرق رازیانه مصرف کنید.

درمان جوش های هورمونی

به استثنای جوش های هورمونی خفیف و کوچک، اکثر محصولات مربوط به درمان این نوع جوش ها، تاثیر چندانی در درمان آن ها ندارد. دلیل این امر این است که آکنه و جوش هورمونی معمولا به صورت کیست در می آید. این کیست ها عمیق و زیر پوستی بوده و ممکن است داروهای موضعی روی آن تاثیر زیادی نداشته باشد.
مصرف داروهای خوراکی ممکن است باعث شود تا کارکرد هورمون ها متعادل شده و از بروز این جوش ها جلوگیری کند.

 نوع جوش‌

عم تعادل هورمونی ممکن است باعث افزایش جوش های هورمونی شود‎

گزینه های رایج برای درمان جوش های هورمونی عبارتند از :

– پیشگیری از بروز جوش هورمونی با استفاده از داروی خوراکی بارداری (قرص ضد بارداری)
قرص های ضد بارداری معمولا برای درمان آکنه و جوش هورمونی استفاده می شود. این قرص ها، حاوی اتیلین استرادیول است. مواد تشکیل دهنده قرص های ضد بارداری به عنوان هورمون هایی است که می توانند در درمان آکنه موثر باشند. مصرف این دارو، به ویژه در زمان تغییرات هورمونی در طی تخمک گذاری مفید است.
– داروهای ضد آندروژن
داروهای ضد آندروژن با کاهش اندروژن هورمون مردانه کار می کنند. هم مردان و هم زنان دارای سطوح طبیعی این هورمون است. هر چند اندروژن با دخالت در فولیکول های مو که تنظیم کننده سلول های پوست هستند، می تواند باعث بروز جوش های هورمونی شود.
اگرچه این دارو عمدتا برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود، اما اثرات آنتی آندروژن دارد. به عبارت دیگر، این دارو می تواند باعث جلوگیری از تولید زیادتر آندروژن شده و در تنظیم و کنترل سطح هورمون ها کمک کننده است.
– رتینوئید ها
اگر دچار جوش های هورمونی خفیف هستید، می توانید از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید. رتینوئید ها حاوی ویتامین A بوده و برای درمان این نوع جوش ها موثر هستند. بسیاری از کرم ها، ژل ها، و لوسیون های رتینوئید در دسترس بوده و می توانید در مورد فرمول استفاده از آن با پزشک مشورت کنید.

درمان خانگی جوش های هورمونی

در برخی موارد ممکن است درمان های خانگی و گیاهی برای رفع جوش های هورمونی تاثیر گذار باشند. البته درمان خانگی در جوش های هورمونی ملایم و خفیف بیشتر موثر است.
درمان های طبیعی معمولا نسبت به داروهای شیمیایی، عوارض جانبی کمتری دارند، اما ممکن است آنقدر موثر نباشد. پیش از استفاده از داروهای گیاهی بهتر است در مورد خطرات احتمالی آن با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است مصرف آن ها باعث تداخل با داروهای مصرفی دیگر شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای باعث کاهش التهاب شده و در برطرف کردن جوش های هورمونی مفید است. تحقیقات نشان داده است که مصرف 5٪ روغن درخت چای به صورت موضعی باعث کاهش علائم جوش و آکنه می شود.

چای سبز

چای سبز درمان موثری در رفع و کاهش التهاب در بدن است. نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز می تواند نقش موثری در جلوگیری از آسیب های پوستی داشته باشد. همچنین، انواع لوسیون ها و ژل های حاوی حداقل 2 درصد عصاره چای سبز می تواند بسیار مفید باشد.

برای پاکسازی و رفع جوش و آکنه های هورمونی می توانید موارد زیر را هم انجام دهید:

– صورت خود را صبح و عصر شستشو دهید
– روزانه از محصولات مربوط به آکنه استفاده کنید اما استفاده بیش از حد می تواند پوست شما را خشک کرده و تحریک کند.
– هر روز کرم ضدآفتاب مصرف کنید.
– برای کاهش خطر ابتلا به جوش های هورمونی بیشتر از پوست خود مراقبت کنید.

همچنین ببینید

ماده‌ای سرطان‌زا در مواد آرایشی!

خبر نگران‌کننده‌ای برای افرادی که از کرم‌های ضد جوش حاوی بنزوئیل پروکسید استفاده می‌کنند: محققان ماده‌ای به نام بنزن، که یک ماده سرطان‌زای شناخته شده است، را در بسیاری از این محصولات پیدا کرده‌اند. این موضوع نگران‌کننده است، زیرا بنزوئیل پروکسید یکی از ترکیبات رایج در درمان جوش بوده و محصولات حاوی آن به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *