657

تمامی خواص و فایده های “تربچه”

657

با خواص تربچه آشنا شوید

تربچه، صیفی کم چرب بدون چربی و کلسترول است. مهم ترین ماده غذایی موجود در این گیاه فیبر غذایی است. ویتامین هایی که در آن یافت می شود ویتامین c,k,B6نیاسین و فولات است.ویتامین C موجود در برگ آن 6 برابر ویتامینی است که در ریشه وجود دارد. این گیاه حاوی کلسیم، پتاسیم، مس، اسید فولیک و آنتوسیانین (Anthocyanin) نوعی آنتی اکسیدان قوی است. برگ های آن نیز در درمان یرقان موثر است. مصرف منظم آب این گیاه حرکت روده را آسان تر کرده و به تدریج اشتها را بهبود می بخشد.تربچه

تربچه که سرشار از فیبر است یبوست را درمان می کند و مصرف منظم آن برای رفع بواسیر مفید است. مصرف روزی 2 و یا 3 بار، یک قاشق مرباخوری آب تربچه همراه یک قاشق مرباخوری عسل، بیماری هایی مانند سرفه معمولی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریوی را رفع می کند. برای از بین بردن دانه های سرسیاه و لکه ها به طور روزانه جوشانده دانه تربچه را به ناحیه لکه دار بمالید. تربچه از خانواده شب بو و ریشه های خوراکی سبزی است و امروزه در غذاهای بسیاری از کشورهای سراسر جهان یافت می شود.تربچه دوره کشت، رنگ و اندازه متفاوت دارد اختلاف آنها بر اساس رنگ، اندازه و شکل های که در دسترس هستند تعیین می شود. با وجود این، عطر و طعم موجود در تربچه خیلی غنی و متمایز از دیگر سبزیجات مشابه است.برای تهیه این محلول یک مشت دانه تربچه را به مدت 10 تا 15 دقیقه در 4 لیوان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. سپس پنبه آغشته به این محلول را به طور منظم روی دانه های سیاه و لکه ها بمالید. این محلول برای کاهش درد و التهاب بر اثر گزیدگی حشرات نیز مفید است. این گیاه برای رفع اختلالات ادراری مانند التهاب و آلودگی قارچی موثر است.

این گیاه که ادرارآور است در دفع سموم از بدن مفید است.خاصیت ضدسموم و ضدسرطانی آن برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و … موثر اشست. ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس موجود در این گیاه ریشه ای برای پوست مفید است. خاصیت ضدعفونی کننده آن، اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز را رفع می کند.این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود. با تب ایجاد شده از عفونت مقابله می کند. علاوه بر خاصیت هایی که ذکر شد، تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.

تربچه از نظر طب قدیم

تربچه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و از زمان های بسیار قدیم برای درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رفته است.

خواص آب تربچه

آب تربچه اگر به طور عادی مصرف شود،خاصیت پاک کنندگی و نرم سازی بدن بخصوص در مخاط های بینی،سلول ها،مجاری معده،کیسه صفرا،کبد،روده ها،کلیه و ریه ها را دارد و برای معالجه روماتیسم موثر است.
آب تربچه را باید با سایر آب میوه جات و سبزی ها توام کرد،چون خالص آن طعم تندی دارد.جهت مصرف و آبگیری تربچه های قرمز تازه و جوانه های سبز همراه با برگ انتخاب شود.
آب تربچه رنگ چهره را باز و روشن می کند ، نیروبخش است ، گرفتگی کبد را رفع می سازد سنگ صفرا را از میان می برد، آلرژیها و خارشها ، کهیر ، یرقان و سرفه های خشک مرتفع می گردند .آب تربچه جهت رفع سنگ کلیه بسیار کارساز است.
آب تربچه خاصیت نرم سازی بدن بخصوص در مخاط های بینی، سلول ها و ریه ها را دارد و برای معالجه روماتیسم موثر است.

خواص تخم تربچه

در گذشته هنگام مسمومیت غذایی مقداری تخم ترب را همراه با سکنجبین به بیمار می دادند که موجب پاکی معده و درمان مسمومیت می شد. خوردن تخم تربچه، ترشح شیر مادر را زیاد می کند.تخم تربچه اشتها آور است. تخم ترب همچنین اشتهاآور و ضد یبوست است.

مواد غذایی در تربچه

بسیاری از انواع تربچه در دسترس است جدول غذایی زیر برای محتوای غذایی در حدود 100 گرم تربچه است مقادیر کم چربی اشباع شده و کلسترول دارد با توجه به محتوای آب بالا در تربچه ( حدود 90٪ ) و علاوه بر آن حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است تربچه همچنین دو خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد برخی از مهم ترین مواد مغذی و مواد معدنی موجود در تربچه مانند ( پتاسیم، ویتامین C، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6، ریبوفلاوین و سدیم است.
معدنی موجود در تربچه مانند ( پتاسیم، ویتامین C، فولات، فیبر، منگنز، مس، منیزیم، کلسیم، ویتامین B6، ریبوفلاوین و سدیم است.
1. مصرف روزانه ی دو تا سه بار، آب تربچه (یک قاشق مرباخوری) همراه یک قاشق مرباخوری عسل، بیماری هایی مانند سرفه معمولی، سیاه سرفه، گلودرد و ناراحتی ریوی را رفع می کند.

2. برای از بین بردن دانه های سرسیاه و لکه ها، روزانه جوشانده ی دانه ی تربچه را به ناحیه ی لکه دار بمالید. برای تهیه این محلول یک مشت دانه ی تربچه را 10 تا 15 دقیقه در چهار لیوان آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. سپس پنبه ی آغشته به این محلول را به طور منظم روی دانه های سیاه و لکه ها بمالید.

3. آب تربچه خاصیت نرم سازی بدن بخصوص در مخاط های بینی، سلول ها و ریه ها را دارد و برای معالجه روماتیسم موثر است.

4. برگ آن اگر با غذا خورده شود به هضم غذا کمک می کند.

5. آب برگه تربچه برای تقویت چشم مفید است.

6. در گذشته هنگام مسمومیت غذایی مقداری تخم تربچه را با سکنجبین به بیمار می دادند که موجب پاکی معده و درمان مسمومیت می شد.

7. خوردن تخم تربچه، ترشح شیر مادر را زیاد می کند.

8. تخم تربچه اشتها آور است.

9. سوزش هنگام ادرار کردن را تسکین می دهد. برای رفع سوزش می توان به جای تربچه، از دم کرده ی برگ های آن استفاده کرد.

10. از بروز سرطان هایی چون کولون، پروستات و سینه پیشگیری می کند.

11. سوخت و ساز چربی را منظم می کند.

خواص تربچه برای لاغری

این گیاه که غنی از فیبر، آب و حاوی میزان پایین کربوهیدرات قابل هضم است، مصرف آن به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود. با تب ایجاد شده از عفونت مقابله می کند. علاوه بر خاصیت هایی که ذکر شد، تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و گردش خون را بهبود می بخشد.

خواص تربچه برای پوست ومو

جریان خون را به سوی مو می کشاند و باعث تقویت پیاز مو می شود و از این رو برای تقویت و روییدن مویی که ریخته شده، مفید می باشد.
خاصیت ضدسموم و ضدسرطانی آن برای درمان سرطان های مختلف مانند کلیه، روده، معده و … موثر اشست. ویتامین c، فسفر، روی و ویتامین B کمپلکس موجود در این گیاه ریشه ای برای پوست مفید است. خاصیت ضدعفونی کننده آن، اختلالات پوستی مانند خشکی، ترک و جوش های قرمز را رفع می کند.
اگر عصاره ترب را بر موضعی که موی آن ریخته قرار دهید، دوباره موی آن قسمت میرو ید.
خوردن ترب، رنگ رخسار را باز و نیکو می کند.
ضماد ترب با عسل برای از بین بردن آثار کبودی زیر چشم، آثار ضربه و جای زخم و کک و مک بسیار مفید است.
مرهم ترب برای زخمهای بد و جوش های آبدار مفید است.
مالیدن آب ترب بر بدن مانع از گزیدن حشرات می شود.

خواص تربچه وقند خون

مصرف سبزیجات برای کاهش قندخون ضروری است، گفت:از جمله سبزیجاتی که برای کاهش قندخون مفید هستند، می توان به کنگر، مارچوبه، انواع جوانه، کلم بروکسل، کلم بروکلی، کاهو، هویج، گل کلم، کرفس، خیار، ترب، تربچه، بادمجان، تره فرنگی، قارچ، بامیه، پیاز، فلفل دلمه ای، اسفناج، کدو، گوجه فرنگی و شلغم اشاره کرد.تربچه حاوی فواید بسیار زیادی در رژیم دیابتی است . این سبزی سرشار از لیپوئیک اسید است که نوعی آنتی اکسیدان می باشد. محققین معتقدند این سبزی درکاهش کلسترول خون نقش دارد . شما می توانید از تربچه ی پخته شده در سالادهایتان استفاده کنید.

خواص درمانی تربچه

یرقان (زردی) : تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و سم زدای بسیار خوبی است و خون را تصفیه می کند. تربچه در بیماری یرقان به طور شگفت آوری به پاکسازی بیلیروبین از خون کمک می کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می کند. علاوه بر این با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول های قرمز جلوگیری می کند. تربچه (ترب) سیاه برای یرقان مفیدتر است. برگ های تربچه نیز برای درمان یرقان بسیار مفید هستند.

کبد و کیسه ی صفرا :تربچه بطور خاص برای کبد و صفرا بسیار مفید است و جریان صفرا و بیلیروبین، اسیدها، آنزیم ها را تنظیم می کند و بیلیروبین را از خون می زداید و کبد را سم زدایی می کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم هایی شبیه به مایروسیناس، دیتاستاز، استئار است که از کبد و کیسه ی صفرا در مقابل عفونت ها و زخم‎ها پیشگیری می کند.

هموروئید (بواسیر) : تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می کند و به رفع یبوست کمک می کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می کند.
اختلالات ادراری :تربچه خاصیت ادرارآوری دارد، و میزان ادرار را افزایش می دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار استفاده می شود. همچنین کلیه را تمیز می کند و عفونت کلیه ها و سیستم ادرار را از بین می برد. و به طور کلی به رفع اختلالات سیستم ادرار کمک می کند.

کاهش وزن : تربچه به دلیل فیبر بالایی که دارد، به سرعت معده را پر می کند و احساس سیری ایجاد می کند بدون اینکه کالری زیاد به بدن برساند و انتخاب خوبی برای افرادی است که می خواهند وزن کم کنند.

سرطان : تربچه سم زدای بسیار خوبی است و سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است و به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده ، معده و دهان کمک می کند.

اختلالات پوستی :تربچه دارای ویتامین C ، فسفر، روی و بعضی از ویتامین های گروه B است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می کند. مقداری تربچه ی له شده را در یک کیسه کتانی قراردهید و بر روی پوست صورت قراردهید.

گزش حشرات : تربچه دارای خاصیت ضدخارش است و درمان مؤثری برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه و زنبور است. آب تربچه درد و تورم محل گزش را کاهش می دهد و باعث تسکین آن می شود.

تب : تربچه حرارت بدن را پایین می آورد و التهاب تب را کاهش می دهد. نوشیدن آب تربچه در این حالت بسیار مفید است.

برونشیت و آسم و اختلالات تنفسی :تربچه خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می شود.

فواید دیگر : گذشته از فوایدی که در بالا ذکر شد، تربچه متابولیسم را تنظیم می کند، جریان خون را بهبود می بخشد، سردرد، یبوست، اسیدی بود معده، چاقی، تهوع، گلودرد، سرفه ، مشکلات گوارشی، سنگ کیسه ی صفرا و سوءهاضمه را درمان می کند.

برگ های آن نیز در درمان یرقان موثر است.

مواد شیمیایی موجود در تربچه از فعالیت نوعی آنزیم جلوگیری می کند که سبب تشکیل جرم می شود. تربچه از پوسیدگی و افتادن دندان ها جلوگیری می کند. پیشتر نیز کشف شده بود که بوی تربچه برای سینوس ها مفید است و از ابتلا به سرطان و لخته شدن خون جلوگیری می کند. بر اساس نتایج پژوهشی جدید در امریکا، تربچه، سلول های سرطانی بدن را از بین می برد. و در بهبود افرادی که شیمی درمانی می شوند تأثیر مثبتی می گذارد.

خواص تربچه ولاغری

شاید با خوردن آن از شدت تندی، اشک از چشمان تان سرازیر شود اما این ماده غذایی تند مزه که انواع و اقسام متعددی از آن در بازار وجود دارد، می تواند مشکل چربی های داخل سلولی را حل کند. تحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان داده، ترب از گرسنگی زودهنگام شما در طول روز نیز جلوگیری می کند.ترب را می توانید به صورت خام در سالاد یا کنار استیک سرو کنید. با ماهی هم ترکیب جالبی می سازد که نتیجه آن کم شدن دور کمر شماست.

مضرات

اسراف در خوردن ترب موجب دل پیچه شده و برای دندان و گلو مضر است.
منبع:نمناک

همچنین ببینید

Food-and-anger

آیا تغذیه بر خلق و خو ما تاثیر می‌گذارد؟

در سال‌های اخیر، ارتباطِ بین تغذیه و سلامتِ روان به طور فزاینده‌ای مورد توجه دانشمندان و متخصصانِ تغذیه قرار گرفته است. مطالعات نشان داده‌اند که رژیمِ غذایی می‌تواند نقشی مهم در تنظیمِ خلق و خو و کاهش علائ اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ایفا کند. تاثیر منفی برخی مواد غذایی عبارتند از: 1. غذاهای فرآوری شده و شیرین: مصرفِ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *